میانگین وزن نوزاد در سال نخست زندگی

مانند بسیاری از والدین، ممکن است این پرسش نیز برای شما مطرح شده باشد که آیا نوزادتان از رشدی عادی برخوردار است یا خیر. نوزادان سالم می‌توانند از قد و وزن مختلفی برخوردار باشند، اما روند رشد نسبتا قابل پیش بینی است. در زمان معاینات، پزشک قد، وزن، و سن کودک و این که آیا مطابق انتظار در حال رشد است یا خیر را بررسی می‌کند.

  • افزایش وزن در سال نخست

باید به این نکته اشاره داشت که هر نوزاد با نوزاد دیگر شرایط متفاوتی دارد، اما آنچه که به طور کلی می‌توان در ۱۲ ماه نخست زندگی نوزاد انتظار داشت شامل موارد زیر می‌شود:

  • دو هفته نخست

طی چند روز نخست زندگی، کاهش وزن برای نوزادانی که چه با شیر مادر و چه شیر خشک تغذیه می‌شوند، عادی است. نوزادی که با شیر خشک تغذیه می‌شود ممکن است ۵ درصد از وزن بدن خود را از دست بدهد و نوزادی که با شیر مادر تغذیه می‌شود می‌تواند تا ۱۰ درصد از وزن بدن خود را نیز از دست بدهد.

با این وجود، طی دو هفته، بیشتر نوزادان تمام وزنی که از دست داده‌اند را دوباره کسب کرده و به وزن زمان تولد خود باز می‌گردند.

  • یک ماهگی

بیشتر نوزادان طی ماه نخست پس از تولد خود یک پوند (۴۵۳ گرم) وزن اضافه خواهند کرد. در این سن، نوزادان چندان خواب آلود نیستند، یک الگوی تغذیه منظم را ایجاد کرده و از قدرت مکش بیشتر هنگام تغذیه برخوردار هستند.

  • شش ماهگی

طی شش ماه نخست زندگی، نوزادان به طور میانگین در هر ماه حدود یک پوند (۴۵۳ گرم) وزن اضافه می‌کنند. میانگین وزن در شش ماهگی حدود ۷.۳ کیلوگرم برای دختران و ۷.۹ کیلوگرم برای پسران است.

  • یک سالگی

بین شش ماهگی تا یک سالگی، سرعت افزایش وزن اندکی کند می‌شود. بیشتر نوزادان تا پنج و شش ماهگی وزن زمان تولد خود را دو برابر کرده و تا یک سالگی آن را سه برابر می‌کنند. پس از گذشت یک سال، میانگین وزن نوزاد دختر تقریبا ۸.۹ کیلوگرم و وزن نوزاد پسر ۹.۶ کیلوگرم است.

  • جدول وزن نوزاد در هر ماه

جدول زیر برای نوزادان سالم ترم کامل است. پزشک ممکن است برای نوزادان نارس یا آنهایی که با نیازهای سلامت ویژه متولد شده اند از جداول و نمودارهای رشد ویژه استفاده کند.

میانگین وزن نوزاد طی سال نخست
سن پسرها دخترها
۱ ماهگی ۴.۵ کیلوگرم ۴.۲ کیلوگرم
۲ ماهگی ۵.۶ کیلوگرم ۵.۱ کیلوگرم
۳ ماهگی ۶.۴ کیلوگرم ۵.۸ کیلوگرم
۴ ماهگی ۷ کیلوگرم ۶.۴ کیلوگرم
۵ ماهگی ۷.۵ کیلوگرم ۶.۹ کیلوگرم
۶ ماهگی ۷.۹ کیلوگرم ۷.۳ کیلوگرم
۷ ماهگی ۸.۳ کیلوگرم ۷.۶ کیلوگرم
۸‌ ماهگی ۸.۶ کیلوگرم ۷.۹ کیلوگرم
۹ ماهگی ۸.۹ کیلوگرم ۸.۲ کیلوگرم
۱۰ ماهگی ۹.۲ کیلوگرم ۸.۵ کیلوگرم
۱۱ ماهگی ۹.۴ کیلوگرم ۸.۷ کیلوگرم
۱۲ ماهگی ۹.۶ کیلوگرم ۸.۹ کیلوگرم

 

اگر درباره رشد نوزاد خود نگران هستید، باید با پزشک صحبت کنید. زمانی که موضوع رشد و نمو کودک مطرح می‌شود، پزشک کودک شما بهترین منبع اطلاعات است.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: وری‌ول فمیلی

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3810
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.