هماهنگی کامل در بدن کودک با چهار دست و پا رفتن

نوزادان شش تا نه ماهه به راحتی به پهلوها می‌چرخند و می‌توانند بدون هیچ کمکی بنشینند. آنها می‌توانند با فشار دادن شکم خود و با کمک کف دستها و زانوها، می‌توانند به حالت چهاردست‌وپا درآیند. آنها می‌توانند در این دوران به راحتی از حالت خوابیده به نشسته درآیند و زانوها را به زمین بگذارند. در واقع هم می‌توانند از حالت طاقباز به حالت نشسته درآیند و یا وقتی به شکم خوابیده‌اند، با کمک کف دست‌ و آرنج‌ها به حالت چهار دست و پا درآیند. رسیدن به توانایی انجام این کارها، نشان از یک هماهنگی کامل در بدن کودک شما است.

کودک بین شش تا نه ماهگی می‌تواند با هماهنگی دست و پا و باسن خود، چهار دست و پا روی زمین بخزد. در این دوران کودک شما به توانایی‌های بی‌نظیری رسیده است، به نحوی که می‌تواند برای جابه‌جایی خودش به شما کمک کند. همچنین کودک شما می‌تواند با کمک گرفتن از اشیایی مانند مبل یا صندلی، کم‌کم بایستد.

بین شش تا دوازده‌ماهگی نوزادان اشیا را در دست می‌گیرند و با دو دست آنها را نگه می‌دارند یا محکم بهم می‌کوبند. کودک در این دوران کم‌کم می‌تواند با کمک انگشتان خود اشیا را در مشت خود بگیرد و نگه دارد. او قادر است با انگشتانش روی اشیا نرم و انعطاف‌پذر، خط بکشد و اثر دست خود را ببیند. همچنین می‌توانند اشیا را به سمت دهان خود هدایت کنند و یا خودشان غذا بخورند و بجوند. چراکه بین نه تا دوازده‌ماهگی، مادران می‌توانند در کنار شیر، از غذاهای کمکی دیگری هم استفاده کنند.

علاوه‌براین ماهیچه‌های چشم کودک شش تا دوازده‌ماهه به خوبی کار می‌کند و بر روی اشیای مختلف متمرکز می‌شود. در این دوران نوزادان توانایی درک عمق را به دست می‌آورند و از ارتفاع زیاد و افتادن می‌ترسند. در حدود نه ماهگی می‌توانند سطح زمین و عمق را تشخیص دهند و نسبت به آن با حساسیت بیشتری رفتار کنند. مثلا اگر پله‌ی بلندی ببینند، می‌دانند که به شکل متفاوتی باید از آن عبور کنند و محتاط‌تر رفتار می‌کنند.

کودکان شش تا دوازده ماهه دوست دارند برخی صداهایی که می‌شنوند را تقلید کنند. زیرا دوست دارند حرف بزنند. نه تنها دوست دارند صداهایی را تقلید کنند، بلکه دوست دارند با کوبیدن اشیا بهم، صداهای دیگری تولید کنند. همچنین آنها به خوبی می‌توانند جهت صداها را تشخیص دهند و به سمت صدا حرکت کنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع: https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-6-9-months

https://www.childrensmn.org/educationmaterials/childrensmn/article/15314/developmental-milestones-6-to-12-months-/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3459
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.