جلب توجه ‌کردن کودک طبیعی است یا نه؟

کودک شش ساله شما نسبت به احساسات خودش بسیار آگاه‌تر شده است. او احساسات خود را می‌شناسد و می‌تواند درباره آنها توضیح دهد. در واقع هم احساسات خودش را و هم احساسات دیگران را می‌شناسد و درک می‌کند. آنها معانی پیچیده را درک می‌کنند. مثلا درک می‌کنند که چه چیزها یا احساساتی دیگران را ناراحت می‌کند. می‌دانند که بعضی حرف‌ها را نباید مستقیما به افراد گفت و این موجب ناراحتی آنها می‌شود.

آنها درباره لباسی که دوست دارند بپوشند علاقه شدیدی نشان می‌دهند. حتی در مورد شانه زدن به موها و حمام رفتن دوست دارند مستقل باشند و خودشان تصمیم بگیرند. در این مرحله والدین باید مشوق کودک شش ساله خود باشند. چراکه او مستقل و توانا شده است و والدین باید به او کمک کنند تا مستقل‌تر شود. والدین می‌توانند به عنوان راهنماهایی آگاه و مهربان نقش موثری ایفا کنند. راه‌حل‌هایی موثر به کودک خود پیشنهاد دهید و او را یاری کنید تا بتواند از پس نیازهایش برآید.

کودک شش ساله روابط دوستانه پیچیده‌تری را شروع می‌کند. البته رابطه او با والدینش نیز وارد مراحل جدیدتر و حساس‌تری می‌شود. دورانی که والدین باید او را باور کنند و توانایی‌هایش را به او گوشزد کنند. کودکان شش ساله قادرند مفاهیم پیچیده و متفاوت را درک کنند. چراکه آنها نسبت به جهان و نقش خودشان آگاه‌تر شده‌اند.

علاوه‌براین کودکان شش ساله دوست دارند نظر دیگران را به استعدادهای خود، جلب کنند. مثلا آواز یا شعر خواندن و یا انجام دادن حرکات ورزشی. کودک شش ساله به خوبی می‌تواند خودش را کنترل کند و این توانایی‌ها را گشترش دهد. همچنین می‌توانند توانایی‌های خود را در زمینه کنترل و اثبات احساسات‌شان نشان دهند.

آنها در روابط خانوادگی و دوستانه خود می‌توانند سازگارتر برخورد کنند. به خصوص با کسانی که خیلی برایشان مهم و عزیز هستند. آنها به سنی رسیده‌اند که از تقسیم وسایل و خوراکی‌های خود لذت می‌برند. در بین کودکان شش ساله، رقابت بر سر بدست آوردن اسباب‌بازی یا خوراکی خاص، کمتر دیده می‌شود. در واقع این نوع درگیری‌ها در بین آنها کمی حل شده است و کودکانی که آماده مدرسه رفتن می‌شوند، توانایی‌های اجتماعی خود را بیشتر از گذشته ارتقا می‌دهند. به این دلیل که دوست دارند به طور مستقل روی تفاوت‌های خود کار کنند و به بزرگترها اجازه دخالت در امورشان را ندهند.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.verywellfamily.com/6-year-old-developmental-milestones-620703

https://www.aboutkidshealth.ca/Article?contentid=713&language=English

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3369
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.