اولین راه ارتباطی بین شما و نوزادتان چیست؟

پیش از اینکه کودکان شروع به حرف زدن کنند باید خوب شنیده باشند. آنها در این دوران صداهای کوتاه و جدیدی را تولید می‌کنند. این صداها پیش‌درآمد حرف زدن آنها است. شما به عنوان والد یک نوزاد می‌توانید صداهایی که او تولید می‌کند را دوباره بازگو کنید و از این طریق بیشتر و بهتر با نوزاد ارتباط بگیرید.

وقتی شما به نیازهای نوزاد خود پاسخ می‌دهید، نشان می‌دهید که نوزاد خود را می‌شنوید. این اولین پله ارتباطی بین شما و نوزادتان است. نوزاد به این ترتیب این ارتباط‌ها را درک می‌کند. وقتی نوزادتان صدایی تولید می‌کند، سعی کنید ادای او را درآورید و انعکاس صدای او باشید. با این کار آنها صدایی که تولید کرده‌اند را بهتر می‌شناسند. این کار نوعی بازی است که شما می‌توانید با نوزاد خود انجام دهید.

شما می‌توانید زبان خود را به نوزاد نشان دهید. صداهای ساده‌ای تولید کنید مانند ماما و دَدَ. وقتی زبان خود را بیرون می‌آورید و صداهایی تولید می‌کنید، نوزاد شما به این ترتیب می‌تواند ببیند که چگونه صداها از دهان شما خارج می‌شود.

علاوه‌براین سعی کنید کلمات ساده‌ای مثل گُل، ماما یا بابا را برای کودک خود تکرار کنید. نام اشیایی که کودک‌تان می‌بیند را بلند و رسا بگویید. بگویید با این اشیا چکار می‌کنید. مثلا: جوجه، آب می‌خورد. این مکالمات بسیار مهم هستند چراکه نوزادان به تدریج می‌آموزند چگونه حرف بزنند. نوزادان ۳ تا ۶ ماهه وجود خودشان را از شما جدا می‌بینند. آنها متوجه می‌شوند از طریق تولید صداهایی با زبان‌شان می‌توانند با شما ارتباط برقرار کنند و اینکه تا همیشه می‌توانند از این طریق با دیگران در تماس باشند.

شاید عجیب باشد اما نوزادان خیلی دوست دارند برایشان قصه و کتاب بخوانید. پس سعی کنید همیشه برای آنها حرف بزنید، کتاب‌های ترانه و قصه بخوانید و صدای آنها را برایشان تکرار کنید. نوزاد سه تا شش ماهه شما صداهایی آهسته زمزمه می‌کند و یا غرغره می‌کند. به شما نگاه می‌کند و گوش می‌کند و برای اسباب‌بازی‌ها و اشیا اطراف خود صداهایی تولید می‌کند.

نوزادان سه تا شش ماهه، به خوبی قادرند سر خود را به سمت جهت صداها بچرخانند و جهت صداها را به درستی تشخیص دهند. می‌توانید از انواع جغجغه‌ها و شیکرها استفاده کنید و حس شنوایی نوزاد را تحریک کنید. همچنین می‌توانید یک النگو با منگوله‌های صدادار به دست نوزاد کنید و به هماهنگی حسی نوزاد کمک کنید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-3-6-months

https://www.zerotothree.org/resources/81-3-6-months-your-baby-s-development

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3283
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.