دلایل گریه و ناراحتی نوزاد تا سه ماهگی

برای نوزادی که تازه متولد شده است، دنیای اطرافش بی‌نهایت بزرگ و گاه ترسناک است. هیجان اصلی آنها شاید فقط به گریه کردن ختم شود. تنها نقطه امن او پس از رحم مادر، یک آغوش ایمن است. برای برخی نوزادان ممکن است امکان و دسترسی به آغوش مادر فراهم نباشد. پس نمی‌توانیم بگوییم تنها نقطه امن فقط آغوش یک مادر است. یک پدر و یا یک مراقب دیگر نیز می‌توانند چنین آغوشی را برای نوزاد به ارمغان آورند.

نوزادان به حدی کوچک و ناتوان هستند که نمی‌توانند درک کنند اکنون فردی به عنوان یک مراقب اصلی، حضور دارد تا تمام نیازهای آنها را برآورده کند و البته اگر از چنین نعمتی محروم باشند به حدی ترسیده‌اند و گرسنه‌اند که باز هم نمی‌دانند تا چه حد نیازمند و ناتوان‌اند.

آنها از روی صدا و بو، شما را به عنوان منبعی برای تغذیه و آسایش، می‌شناسند. آنها برای ایجاد ارتباط با شما، سیگنال‌هایی تولید می‌کنند که شما از نیازهای آنان آگاه شوید. در حقیقت نوزاد دائم در حال یادگیری است. آنها از شما یاد می‌گیرند که دنیا آنقدرها هم جای ترسناک و ناامنی نیست. از رفتار شما با خودش می‌آموزند چطور احساس امنیت کنند، چراکه شما با محبت کردن به او و برآوردن نیازهایش، این مساله را به او می‌آموزید.

  • رشد عاطفی کودک صفر تا ۳ ماهه با تغییرات هیجانی

نوزادان این درک را ندارند که یک انسان‌اند و نمی‌دانند وقتی گریه می‌کنند، چه کسی به بالین آنها می‌آید. آنها وقتی که نیازی دارند فقط گریه می‌کنند و نمی‌دانند کسی وجود دارد تا از آنها مراقبت کند. شروع دلبستگی کودک به مادر . این در حالی‌ست که آنها اصلا شادی را نمی‌شناسند.

نوزادان زیر سه ماه برای جلب توجه گریه نمی‌کنند. در واقع آنها نمی‌توانند برای گریه کردن‌شان تصمیم بگیرند. آنها به دلایل مختلفی مثل احساس گرسنگی، خستگی، درد یا ترس، گریه می‌کنند. برای ساکت کردن نوزاد، او را تکان ندهید. تکان دادن نوزاد می‌تواند دردناک و یا ترسناک باشد.

نوزادان وقتی سیر می‌شوند احساس خوشایندی دارند و دوست ندارند گرسنه بمانند یا چیزی آنها را بترساند. البته آنها درک نمی‌کنند چه اتفاقی می‌افتد و اینکه شما می‌خواهید کمک کنید تا آنها احساس بهتری داشته باشند. همچنین آنها نمی‌دانند که مثلا احساس سیری یا گرسنگی‌، موجب تغییرات هیجانی در آنها می‌شود.

جالب اینجاست که نوزادان ناراحتی و اندوه شما را احساس می‌کنند. در واقع آنها احساسات شما را می‌گیرند، اما قادر نیستند فکر کنند. اگر شما غمگین باشید، آنها هم بدون این‌که دلیلش را بدانند، حس بدی دارند و اگر شما خوشحال باشید و با صدایی آرام برای آنها لالایی بگویید، آنها نیز آرام می‌شوند. علاوه‌براین شما در این سه ماه به تدریج متوجه می‌شوید که کودک شما حس و حال خاص خودش را دارد. کم‌کم درمی‌یابید او با چه چیزهایی احساس آرامش می‌کند و چه چیزهایی را دوست ندارد. باید بدانید که هر نوزادی با دیگری متفاوت است و قرار نیست نوزاد شما مانند دیگر همسالانش باشد.

ترجمه و گرد آوری:مهرنوش خالقی

منبع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-0-3-months

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3172
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.