شیوه‌های دوشیدن شیر مادر

با رایج‌ترین شیوه‌های دوشیدن شیر از پستان مادر آشنا شویم

شیوه‌های رایج دوشیدن شیر مادر

شیوه‌های دوشیدن شیر و نگهداری از آن، برای مادران مختلف متفاوت است. مقدار شیرِ هر مادر نیز، با مادران دیگر تفاوت دارد و به عواملی مانند تغذیه، آمادگی جسمانی، سن و زمان شیردوشی هر مادر، وابسته است. اگر نمی‌توانید و یا مقدار بسیار کمی می‌توانید شیر خود را بدوشید، لازم است با ماما یا متخصصان زنان مشورت داشته باشید تا از نحوه شیردوشی صحیح اطلاع کافی داشته باشید. به‌طورکلی دو شیوه شیردوشی رایج برای مادران وجود دارد: (شیردوشی مادر با دستگاه الکترونیکی نیز وجود دارد که در این بخش از پرداختن به آن صرف‌نظر می‌کنیم).

۱-شیردوشی با دست

آماده‌سازی پستان مادر: قبل از هر چیز دست‌ها را با آب گرم و صابون بشویید. با یک ریتم تند، شروع به ماساژ دادن سینه کنید. از قسمت بالا به سمت نوک پستان‌، ماساژ دهید. همچنین از قسمت زیرین سینه نیز، به همین ترتیب عمل کنید. این عمل را چندین‌بار تکرار کنید تا تمام نقاط مختلف سینه، ماساژ داده شود. این حرکت موجب رفلکس روبه پایین، غده‌های شیردهی سینه مادر می‌شود. می‌توانید یک ظرف پلاستیکی یا کاسه‌ی بزرگ زیر پستان مادر یا بین پاهای مادر قرار دهید و شیری که سرریز می‌شود را جمع‌آوری کنید. همچنین دستمال کاغذی تمیز در کنار دست مادر قرار دهید تا قطراتی که به اطراف می‌پاشند را پاک کنید.

مراحل دوشیدن شیر مادر با دست: با یک دست سینه را بین انگشت شست و اشاره نگه دارید و به سرعت آن را به سمت نوک پستان فشار دهید، تا زمانی که احساس کنید شیر از نوک پستان خارج می‌شود. فشاری که به سینه وارد می‌کنید نباید موجب درد شود.

این حرکت را به تدریج سریع‌تر کنید و به صورت یک حرکت رفت‌وبرگشتی یکنواخت، این کار را ادامه دهید. این حرکت موجب جاری شدن شیر مادر می‌شود. ممکن است تا زمانی‌که پستان را ماساژ می‌دهید، شیر به صورت قطره‌ای خارج شود. بعد از این مرحله بایستی با هر فشار، شیر مادر به صورت اسپری شده بیرون بپاشد. اگر روند جاری شدن شیر، کُند شود، می‌توانید فرم قرارگیری انگشتان خود را تغییر داده و دوباره سینه را به سمت نوک پستان، فشار دهید. این کار مانع خستگی انگشتان می‌شود و تمام شیر درون سینه را تخلیه می‌کند. اگر در بین فرایند شیردهی احساس خستگی کردید، کمی استراحت کنید و آب بنوشید تا بتوانید دوباره این مراحل را از سر بگیرید. برای بیشتر دوشیدن شیر، همین مراحل را برای پستان دیگر انجام دهید.

۲-شیردوشی با دستگاه شیردوش دستی

این دستگاه‌ها شامل دو قسمت است. یک بخش، نگهدارنده سینه مادر است که به پمپ دستی وصل می‌شود و یک قسمت برای جمع‌آوری شیر دوشیده شده مادر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای شروع لازم است مانند توضیحات بالا ابتدا اقدام به ماساژ دادن پستان کنید و سپس با استفاده از دستگاه شیردوش دستی، شیر را از پستان بدوشید.

مراحل دوشیدن شیر با دستگاه شیردوش دستی: سرِ قیف مانند شیردوش را روی سینه قرار دهید، به‌طوری که نوک پستان مادر در مرکز آن قرار گیرد. سپس با یک ریتم سریع پمپ شیردوش را فشار دهید تا زمانی که شیر به صورت قطره‌ای به بیرون تراوش کند. پمپاژ را ادامه دهید تا زمانی‌که جاری شدن شیر، متوقف شود. سپس دستگاه را روی سینه‌ی دیگر قرار دهید و همان مراحل را تکرار کنید. می‌توانید چندین بار این کار را تکرار کنید.

ترجمه: مهرنوش خالقی

منبع:

www.raisingchildren.net.au

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10853
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.