با این ۳ شیوه، عزت نفس نوزاد خود را پی‌ریزی کنید

مهمترین کارهایی که هر والدی می‌تواند برای پی‌ریزی عزت‌نفس نوزاد خود انجام دهد

آیا نگران شکل‌گیری عزت‌نفس نوزاد خود هستید؟ عزت‌نفس یکی از مهم‌ترین مولفه‌های تعیین کننده شخصیت هر فرد به‌شمار می‌رود و هرگونه آسیبی به آن، می‌تواند اثرات مخرب خود را تا بزرگسالانی و حتی سالمندی نشان دهد. در این مطلب به چگونگی پی‌ریزی عزت‌نفس نوزادان می‌پردازیم.

عزت‌نفس چیست؟

عزت‌نفس به معنای دوست‌داشتن خود، احساس ارزشمندی، باور به خود و آگاهی به اینکه «من» چقدر خوب هستم. عزت‌نفس به کودکِ ما این اعتمادبه‌نفس را می‌دهد که:

۱-چیزهای جدید را تجربه کند و وقتی کاری طبق میل او انجام نمی‌شود، دوباره تلاش کند.

۲-کارهایی را که عموما از انجام دادن آنها لذتی نمی‌برد یا در انجام آنها خیلی ماهر نیست، بازهم امتحان کند.

۳-به جای اینکه از سختی‌ها دوری کند،‌ با آنها روبرو شود.

در حقیقت کودکی که فرصت پی‌ریزی عزت‌نفس خود را داشته، وقتی با چالشی مواجه می‌شود، دوباره سعی و تلاش می‌کند و از انجام آن کار دوری نمی‌کند. به همین ترتیب چیزهای جدید یاد می‌گیرد و رشد می‌کند. این همان علتی‌ است که عزت‌نفس را تبدیل به مهم‌ترین بخش از رشد کودک می‌کند.

*تجربه روابط گرم و صمیمی میان والد و کودک، بنیانِ عزت‌نفس کودک است، زیرا موجب می‌شود کودک احساس کند، ارزشمند است. ارتباط سالم با کودک، باعث ایجاد حمایت و مراقبت متقابل با او می‌شود. سنت‌های خانوادگی نیز بسیار مهم هستند، زیرا آنها روابط خانوادگی شما را شکل می‌دهند و احساس تعلق خاطر را در کودک تقویت می‌کنند.

شکل‌دادن عزت‌نفس برای کودک زیر یک سال

در حقیقت نوزادن عزت‌نفس ندارند. به این علت که آنها هنوز خود را به عنوان یک فرد مستقل نمی‌بینند. اما شکل‌گیری عزت‌نفس در نوزادان از همین دوره شروع می‌شود. شکل‌گیری عزت‌نفس سالم، ریشه در دوران نوزادی دارد و شالوده‌ی آن در این دوره، تشکیل می‌شود. برای اینکه روابط سالم با نوزاد خود تشکیل دهیم:

۱-لازم است بدون فوت وقت از نوزاد مراقبت دائمی داشته باشیم (برآورده کردن نیازهای نوزاد زیاد طول نکشد).

۲-وقتی نوزاد گریه می‌کند، به سرعت او را حمایت کنیم و در آغوش بگیریم (برآورده کردن نیازهای کودک را به تعویق نیاندازیم).

۳- لبخند و رفتار مهربانانه را لحظه‌ای از او دریغ نکنیم (بی‌قید و شرط به او عشق بورزیم).

این روابط حمایت‌گرانه و صمیمانه پیامی به کودک منتقل می‌کند، مبنی بر اینکه: تو موجود دوست‌داشتنی و باارزشی هستی. تو لایق و شایسته عشق و محبیت هستی و می‌توانی از پس کارهای زیادی برآیی.

ترجمه: مهرنوش خالقی

منبع:

www.raisingchildren.com

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10818
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.