۱۰ ماده غذایی برای افزایش سیستم ایمنی ۵ تا ۶ ساله‌ها

آیا به دنبال راهکاری برای افزایش سیستم ایمنی بدنِ کودک‌تان هستید؟ با انتخاب گستره‌ای متفاوت و متنوع از مواد غذایی می‌توان به این هدف دست یافت. در حقیقت با صرف کمی صبر و حوصله می‌توانیم انواع سبزیجات و میوه‌ها را در ذایقه‌ی کودکان خود بگنجانیم. در اینجا ده نمونه از این مواد غذایی را معرفی می‌کنیم.

  • سیر:

نتایج پژوهش‌های علمی که تاکنون بر روی سیر انجام شده است، خواص ضدباکتریایی و ضد ویروسی این ماده غذایی را تایید می‌کند. اگر بتوانیم سیر را در برنامه غذایی کودکان ۵ تا ۶ ساله قرار دهیم به موفقیت بزرگی دست یافته‌ایم.

پیشنهاد استفاده از سیر در غذای کودک: مقداری سیر له شده در سوپ مرغ و نودل اضافه کنید و برای کودک آماده کنید. می‌توانید در تهیه سالاد یونانی از مقداری سیر ریز شده نیز استفاده کنید. ترکیبات سالاد یونانی: (خیار، گوجه‌فرنگی، پنیر فتا).

  • قارچ:

براساس برخی پژوهش‌های محققان، قارچ دارای خواص ضدباکتریایی و ضدویروسی بوده که می‌تواند به از بین بردن بیماری‌هایی همچون آنفولانزا، سرماخوردگی‌ و عفونت‌های دستگاه تنفسی کمک کند. قارچ به صورت خشک شده و عصاره آن نیز سرو می‌شود.

پیشنهاد استفاده از قارچ در غذای کودک: قارچ را تفت دهید و به همراه یک تخم‌مرغ، املت کنید. می‌توانید از مقداری قارچ پرپر شده در سوپ کودکان استفاده کنید.

  • سبزیجات با رنگ روشن:

سبزیجات با رنگ‌های زرد، قرمز و نارنجی حاوی سه نوع آنتی‌اکسیدان بسیار مهم هستند. اگرچه در برخی سبزیجات سبز نیز وجود دارند. این آنتی‌اکسیدان‌ها در ترکیب با یکدیگر می‌توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان کمک شایانی کنند.

پیشنهاد استفاده از سبزیجات با رنگ روشن در غذای کودک: مقداری فلفل دلمه‌ای با رنگ‌های روشن، برش داده و کمی تفت دهید و به پاستا اضافه کنید. ترکیب وحُمُس و مقداری فلفل دلمه‌ای‌های رنگارنگ نیز می‌تواند برای کودک مناسب و سرشار از مواد غذایی باشد. در این ترکیبات کدو حلوایی، زنجبیل و دارچین نیز می‌توانند جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

  • انواع مغزها:

دانه و مغزهای آجیل مانند بمب‌های پروتتئین هستند که سرشار از مواد معدنی، ویتامین و آنتی‌اکسیدان بوده و دارای ویتامین‌ ایی، امگا سه و زینک هستند. استفاده از مغزها موجب کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن می‌شود.

پیشنهاد استفاده از مغزها در غذای کودک: مقدار کمی کره آجیلی مانند کره (پسته، بادام زمینی، فندق یا بادام) روی نان سبوس گندم بمالید و به همراه یک سیب برای میان‌وعده کودک آماده کنید.

  • انواع توت‌ها:

توت‌ها سرشار از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. یک فنجان توت حاوی مقدار بالایی ویتامین سی است. به‌ویژه توت‌های تیره رنگ مانند شاه‌توت برای افزایش سیستم ایمنی بسیار مفید هستند.

  • ماهی:

ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ و دیگر چربی‌های مفید که به افزایش فعالیت گولبول‌های سفید خون کمک می‌کند. روغن‌های مفید موجود در ماهی‌ها برای زنان باردار و کودکان بسیار مفید است. برخی دانه‌های روغنی مانند تخم کتان و شاهدانه نیز حاوی این مواد هستند.

پیشنهاد طبخ ماهی برای کودک: می‌توانید از ماهی کنسرو شده و یا ماهی قزل‌آلا استفاده کنید و با نان‌های تست سبوس و برخی دانه‌های روغنی برای کودک ساندویچ درست کنید.

  • شکلات تلخ:

پژوهش‌ها نشان می‌دهد که شکلات تلخ مانند آنتی‌اکسیدان‌ها به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف منظم شکلات تلخ خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت را کاهش می‌دهد.

پیشنهاد میان‌وعده با شکلات تلخ برای کودک: مقداری پودر شکلات را با موز، اوتمیل (ترکیب جو دو سر پرک شده یا پرک نشده) و شیر مخلوط کنید و بر روی حرارت قرار دهید. همچنین شکلات تلخ را می‌توان به صورت گرم همراه با شیر و مقدار کمی شکر، سرو کرد.

  • ماست:

ماست را می‌توان متناسب با ذائقه‌های متفاوت، با میوه‌های خرد شده مخلوط و آماده کرد که به عنوان یک میان وعده حاوی کلسیم و با قند بسیار پایین مناسب است.

پیشنهاد یک میان‌وعده با ماست برای کودک: مقداری با چربی متناسب را با تعدادی توت‌های متنوع مخلوط کنید. برای تزیین و غنی‌تر شدن آن، روی ماست را با چند کشمش و مغز مثل گردو تزیین کنید.

  • خرمالو:

میوه‌ای برای فصل سرما که حاوی مقادیر زیادی ویتامین آ و سی است و به همین جهت موجب بهبود و جلوگیری آنفولانزا و سرماخوردگی می‌شود. کدو حلوایی و اسفناج از دیگر منابع ویتامین آ هستند. توت فرنگی، کیوی ، طالبی و پرتقال نیز حاوی مقادیر زیادی ویتامین سی هستند.

پیشنهاد یک میان‌وعده میوه‌ای برای کودک: بچه‌ها یک میان وعده خوش قیافه و جذاب را خیلی دوست دارند. مقداری خرمالو ، توت فرنگی و کیوی یا میوه های دیگر را برش دهید و در یک بشقاب رنگارنگ قرار داده و به کودک ارائه دهید.

  • گوشت سفید و کم‌چرب:

به عنوان یک منبع پروتئینی غنی، گوشت مرغ و بوقلمون حاوی مواد معدنی و زینک است که مقدار گلبول‌های سفید و سلول‌های تی که با عفونت‌ها می‌جنگند را افزایش می‌دهد.

پیشنهاد یک میان‌وعده گوشت سفید برای کودک: سوپ مرغ همراه با سبزیجات تازه.

ترجمه:  مهرنوش خالقی

منبع:

www.verywellfamily.com

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10493
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.