نوشیدنی های مناسب برای کودکان نوپا

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های پیش روی والدین پس از انتخاب رژیم‌های غذایی مناسب برای فرزندان، استفاده از مایعات و نوشیدنی‌های مطلوب رده سنی زیر ۶ سال خواهد بود. در واقع از آن جایی که حساسیت بیشتری در خصوص حفظ سلامت کودکان خردسال وجود دارد، روند گزینش نوشیدنی‌ها نیز با دشواری‌های مختلفی همراه است.

برای نمونه گروهی از متخصصین تغذیه براین باور هستند که شیر و آب دو مورد از بهترین نوشیدنی‌های پیشنهادی برای رده‌سنی خردسال (زیر ۶ سال) به شمار می‌روند. براین‌اساس می‌توان گفت که آبمیوه، نوشیدنی‌های شیرین و حتی شیرهای گیاهی برای بچه‌های کوچکتر از ۶ سال مناسب نیستند. در ادامه توصیه‌های مشابه، دانشمندان خاطر نشان می‌کنند که نوشیدنی‌های شیرین می‌توانند منجر به تزریق سریع کالری اضافی به رژیم غذایی روزانه کودک شوند و از این رو به هیچ عنوان مناسب نخواهند بود.

اکنون نوبت به سوالی پر تکرار می‌رسد که ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کرده است:

  • “چه نوشیدنی هایی برای کودک خردسال من سالم است؟”

پاسخ به این سوال کاملا ساده خواهد بود: “شیر و یا آب”

طبق توصیه‌های جدید ائتلاف سازمان‌های پزشکی و تغذیه‌ای از سراسر دنیا، کودکان زیر ۶ سال فقط باید از نوشیدنی‌های سالم مانند آب، شیرمادر، شیرخشک و یا شیرساده‌ گاو استفاده کنند. از جمله مهم‌ترین سازمان‌های شرکت کننده در این ائتلاف می‌توان به آکادمی پزشکی اطفال آمریکا، انجمن قلب آمریکا و آکادمی تغذیه و رژیم غذایی اشاره کرد.

علاوه بر موارد فوق، گزارش دیگری از پروژه تحقیقات تغذیه سالم (به اختصار HER) نیز به دست آمده است که مقادیر کم از آبمیوه‌های ۱۰۰ درصد خالص را برای کودکان خردسال مناسب می‌داند.

طبق یافته‌های این مطالعه ۴ اونس آبمیوه طبیعی در روز برای کودکان ۱ الی ۳ سال و ۶ اونس در روز برای کودکان ۴ الی ۶ سال کافی خواهد بود.

با این حال همچنان توصیه می‌شود که از میوه کامل به جای آبمیوه استفاده شود زیرا ضمن تامین فیبر موردنیاز بدن، احساس سیری بیشتری به کودک منتقل می‌کند.

  • آبمیوه و نوشیدنی های شیرین برای رده سنی زیر ۶ سال

مصرف آبمیوه حتی در انواع طبیعی و بدون قند برای رده سنی زیر ۶ سال با ملاحظات متعددی همراه خواهد بود. به عنوان نمونه تمام متخصصین تغذیه و پزشکان اطفال براین باور هستند که والدین باید از مصرف آبمیوه در کودکان زیر ۱ سال خودداری کنند. شاید متعجب شوید اما خرید آبمیوه‌های مصنوعی برای بچه‌های زیر ۱ سال که محتوی شیرین‌کننده‌های صنعتی و همچنین مقادیر بالایی از مواد نگهدارنده هستند، به کرات دیده می‌شود و به نوعی عادی‌سازی شده است.

در واقع این تصور میان مردم شکل گرفته است که هر چیزی با منشا میوه و یا مخلوط آن از محصولات دیگر سالم‌تر است. با این حال آبمیوه به طور میانگین حاوی ۱۲۰ کالری در هر بسته است و این ۱۰ درصد کل کالری توصیه شده روزانه برای یک کودک نوپا محسوب می‌شود. همچنین لازم به ذکر است که از مصرف نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مانند شیر شکلات و سایر شیرهای طعم‌دار هم باید خودداری شود.

  • سایر انواع شیرها

در این دسته انواع شیرهای گیاهی و غیر لبنی که معمولا از بادام، برنج، جو دوسر یا دیگر غلات تهیه می‌شوند جای خواهند داشت. پروژه تحقیقات تغذیه سالم یا همان HER این شیرها را جایگزین تغذیه‌ای مناسبی برای شیر گاو در رژیم‌های تغذیه‌ای کودکان به شمار نمی‌آورد.

در واقع طبق یک بیانیه مطبوعاتی از جانب HER، شیرهای گیاهی و غیر لبنی هیچگونه ارزش غذایی منحصربه‌فردی برای کودکان خردسال نخواهند داشت. با این وجود بیشتر والدین توجه چندانی به اهمیت فراوان مسئله مذکور ندارند و تصور می‌کنند که قادر به جایگزین سازی این مدل شیر با شیرگاو هستند. در خصوص مصرف شیر ایده‌آل‌ترین حالت ممکن تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی خواهد بود.

برای کودکان خردسالی که از شیرمادر یا شیرخشک استفاده می‌کنند، شیرگاو یک جایگزین مناسب در راستای تامین نیازهای تغذیه‌ای آنها خواهد بود که به طور گسترده در دسترس و مقرون به‌صرفه است. البته لازم به ذکر است که کودکان تا ۲۴ ماهگی باید شیر کامل بنوشند. از این زمان به بعد والدین می‌توانند رژیم فرزند خود را به شیر کم چرب یا بدون چربی تغییر دهند.

  • نوشیدنی‌های شیرین و خطر چاقی

یکی از بزرگترین چالش های سلامتی که تمام کشورهای دنیا با آن روبه‌رو هستند، چیزی نیست جز خطر چاقی و افزایش وزن. برای مثال تخمین زده می‌شود که ۱۷ درصد از کودکان آمریکایی به چاقی مبتلا هستند و در این میان مصرف نوشیدنی‌های شیرین ریسک فاکتور مهمی محسوب می‌شود.

HER می‌گوید: مصرف روزانه یک وعده نوشیدنی شیرین مانند نوشابه، کودکان خردسال را ۵۵ درصد بیشتر از هم سن و سالان خود مستعد چاقی می‌کند. البته محققان معتقدند که والدین می‌توانند استفاده از این دسته نوشیدنی‌ها را محدود به زمان‌های خاص طی ماه کنند تا از این طریق به عادی روزانه و روندی روزمره تبدیل نشوند.

برای مثال در مورد کودکان بالای ۲ سال، والدین می‌توانند از پیشنهاد شیرکاکائو یا مقادیر کم نوشابه آن هم یک مرتبه طی هفته به عنوان نیروی محرکه‌ای انگیزه بخش استفاده و بدین ترتیب الگوی مصرف نوشیدنی‌های سالم مانند شیر و آب را در چهارچوب ذهنی فرزندان خود تثبیت کنند.

رکسانا دانیالی

منابع:

https://www.aap.org/en-us/Pages/Default.aspx

https://www.eatright.org/

https://www.heart.org/

https://healthyeatingresearch.org/

https://www.healthline.com/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10443
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.