۶ توصیه‌ ی مهم برای مراقبت از فردیتِ دوقلوها

آیا به دنبال پرورشِ جداگانه دوقلوهای خود هستید یا هردوی آنها را به یک چشم می‌بینید؟ اینکه به عادت قدیمی‌ها بخواهیم دوقلوها را مانند یکدیگر پرورش دهیم و به فردیت‌ِ مستقل و جداگانه‌ی آنها اهمیت ندهیم، موجب آسیب‌های جدی به آنها می‌شویم. اگر همیشه لباس‌ها و وسایل یک‌شکل برای‌شان تهیه می‌کنید، لازم است این ۶ توصیه‌ی مهم را بخوانید.

  • دست از یک‌شکل کردن دوقلوها برداریم

اینکه دوقلوهای ما در یک روز به‌دنیا آمده‌اند و شبیهِ هم هستند، دلیل منطقی برای یک ‌شکل کردن آنها نیست. لزومی ندارد بدون اینکه نظر هر یک از دوقلوها را به صورت کاملا جداگانه بپرسیم، برایشان لباس‌ و وسایل همسان بخریم. با این رفتار، ما سلیقه و علائق منحصربه‌فرد هر یک از آنها را نادیده گرفته‌ایم. حتی برای اصلاح موهایشان، لازم است نظرشان را بپرسیم.

  • دست از مقایسه دوقلوها برداریم

اینکه دوقلوها را باهم یا با هر دوقلو یا چند قلوی دیگری مقایسه کنیم، موجب کاشته شدن بذر خشم و حسادت در دلِ آنها می‌شویم. شباهت چهره‌ی بچه‌ها دلیلی بر شباهت رفتار آنها نیست. قرار نیست هردوی آنها ساکت و آرام باشند و اگر یکی از آنها شیطنت کرد، با دیگری مقایسه شود. لازم است برای هر یک از دوقلوها، فردیتِ روانی و رفتاری جداگانه قائل شویم. هرگز آنها را با هم مقایسه نکنیم و به خاطر یکی، دیگری را سرزنش نکنیم زیرا با این کار موجب افزایش خشم و حسادت بین آنها می‌شویم.

  • تفاوت‌های دوقلوها را بیابیم

دوقلوها به اندازه کافی شباهت جسمی دارند پس لازم است کمی به دنبال تفاوت‌های فردی آنها باشیم و تصویری کاملا مجزا از آنها در ذهن خود بسازیم. آنها را از هم متمایز کنیم. تفاوت‌های خُلق‌وخو و حتی تفاوت‌های جزیی چهره‌شان را بیابیم و به خود گوشزد کنیم که آنها دو فرد متفاوت هستند و نباید فردیت آنها را نادیده بگیریم. آنها علایق متفاوت دارند و نیاز مبرمی به برنامه‌های سرگرم‌کننده یکسان ندارند.

  • مکالمه و رابطه‌ای جداگانه با هر یک از دوقلوها داشته باشیم

لازم است برای هر یک از بچه‌ها زمان‌ جداگانه و مشخصی را اختصاص دهیم و با هریک رابطه‌ای جداگانه بسازیم. اجازه دهیم هر یک از آنها رابطه‌ای مشخص و جداگانه با ما تشکیل دهند و احساسات، هیجانات و نیازهای خود را جداگانه و در گفت‌وگویی مجزا با ما بیان کنند. حتی لازم است برای هر یک از آنها تشویق‌های جداگانه‌ای در نظر داشته باشیم. به آنها قول‌های یکسان ندهیم و برنامه‌های یک‌شکل را به آنها تحمیل نکنیم.

  • نظر آنها را به صورت جداگانه درباره برگزاری تولدشان بپرسید

شرایط خود را برای بچه‌ها توضیح دهید. اگر در توان مالی شما هست که برای هر یک از از بچه‌ها جداگانه تولد بگیرید، می‌توانید براساس خواست آنها این کار را انجام دهید. اگر بچه‌ها برای برگزاری تولدشان، علایق متفاوت دارند، سعی کنید تا حد امکان و متناسب با شرایط مالی و توان خانواده،‌ خواسته‌های آنها را برآورده کنیم. لازمه این کار این است که با هر یک از بچه‌ها وارد گفت‌وگو شوید و درباره موارد مختلف با یکدیگر تبادل فکری داشته باشید.

  • برنامه‌ی روزانه آنها را هم‌شکل نکنیم

به علایق شخصی هر یک از بچه‌ها احترام بگذاریم و علایق آنها را در نظر بگیریم. هردوی آنها را به این علت که دوقلو هستند در کلاس‌های آموزشی یکسان ثبت‌نام نکنید. ممکن است یکی از بچه‌ها به ورزش ولی دیگری به موسیقی علاقمند باشد. پس نظرات آنها را درباره موارد آموزشی جویا شویم.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://salamat.ir/

www.salamatnews.ir

https://twinsmagazine.com/top

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10417
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.