همه چیز درباره شیردهی و مصرف آنتی بیوتیک ‌ها توسط مادر

در صورت تجویز آنتی بیوتیک در دوران شیردهی، ممکن است نگرانی‌هایی درباره ایمنی استفاده از آن برای شما ایجاد شود. این که آیا دارو وارد شیر شما می‌شود؟ آیا برای نوزاد بی‌خطر است؟ اگر آنتی بیوتیک خاصی که برای شما تجویز شده بی‌خطر نیست، آیا جایگزین ایمن‌تری وجود دارد؟

تمام این پرسش‌ها می‌توانند استرس زیادی را ایجاد کنند. این شرایط قابل درک است. در ادامه پاسخ این قبیل پرسش‌ها ارائه شده‌اند.

  • آیا می‌توان هنگام شیردهی به طور ایمن آنتی بیوتیک مصرف کرد؟

در بیشتر موارد، آنتی بیوتیک ها برای مادران شیرده و نوزادشان بی@خطر هستند.

به گفته آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، آنتی بیوتیک‌ها یکی از رایج‌ترین داروهای تجویزشده برای مادران هستند و همه آنها تا حدی به شیرمادر منتقل می‌شوند. به طورکلی، اگر آنتی بیوتیکی به طور مستقیم برای نوزاد نارس یا نوزاد تجویز شود، مصرف آن برای مادر طی دوران شیردهی نیز بی‌خطر است.

هنگامی که به نوزاد خود شیر می‌دهید این که توجه داشته باشید داروها به طور کلی چگونه کار می‌کنند، اهمیت دارد.

به گفته کلینیک مایو، بیشتر داروهای موجود در جریان خون، در شیرمادر نیز وجود خواهند داشت. با این وجود، مقدار آن در شیر به طور معمول کمتر از مقداری است که در خون وجود دارد و بیشتر داروها هیچ خطری برای بیشتر نوزادان ایجاد نمی‌کنند.

با این وجود، کلنیک مایو به این نکته نیز اشاره دارد که برخی موارد استثنا وجود دارند و از این رو، هر دارویی که مصرف می‌کنید، از جمله آنتی بیوتیک‌ها، باید توسط پزشک نوزاد تایید شده باشند.

افزون بر خود دارو، عوامل دیگری از جمله سن کودک باید مورد توجه قرار بگیرند. قرار گرفتن در معرض آنتی بیوتیک‌ها ممکن است برای نوزادان نارس و آنهایی که تازه متولد شده‌اند نسبت به نوزادان بزرگ‌تر و کودکان نوپا خطر بیشتری ایجاد کنند.

و بار دیگر، اگر نوزاد شما می‌تواند به طور ایمن آنتی بیوتیک مصرف کند، احتمالا مصرف آن در دوران شیردهی برای شما نیز بی‌خطر است.

اگر مصرف یک آنتی بیوتیک را مد نظر قرار داده‌اید که برای نوزاد ایمن نیست، باید درباره اهمیت مصرف دارو برای شما تصمیم گیری کنید.

  • کدام آنتی بیوتیک‌ها بی‌خطر هستند؟

پاسخ به این پرسش اغلب برای هر فرد براساس سن نوزاد، وزن، و سلامت کلی و همواره طی مشورت پزشک نوزاد و پزشکی که دارو را تجویز می‌کند، ارائه می‌شود.

با این وجود، کلینیک مایو چندین آنتی بیوتیک که به طور کلی برای زنان شیرده بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند را فهرست کرده است که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پنی‌سیلین از جمله آموکسی‌سیلین و آمپی‌سیلین
  • سفالوسپورین‌ها مانند سفالکسین (کفلکس)
  • فلوکونازول (دیفلوکان) : این یک آنتی بیوتیک نبوده اما یک داروی ضد میکروب رایج است که برای درمان عفونت‌های قارچی استفاده می‌شود.

اگر مصرف آنتی بیوتیکی را مدنظر قرار داده‌اید که در فهرست بالا قرار ندارد، پیش از آغاز مصرف، بهترین اقدام مشورت با پزشک کودک است. این احتمال وجود دارد که آنتی بیوتیک بی‌خطر باشد یا جایگزین بی‌خطری برای آن وجود داشته باشد.

  • مصرف آنتی بیوتیک در دوران شیردهی چه تاثیراتی می‎تواند داشته باشد؟

جدا از نگرانی که درباره آسیب آنتی بیوتیک به سلامت نوزاد وجود دارند، نگرانی‌های دیگری در مورد استفاده از آنتی بیوتیک توسط مادران شیرده وجود دارند.

آنتی بیوتیک‌ها با کشتن باکتری‌ها در بدن ( هم باکتری‌های مضر و هم باکتری‌های خوب که در حفظ سلامت بدن نقش دارند ) کار می‎کنند. از این رو، آنتی بیوتیک‎ها می‎توانند موجب برخی شرایط ناراحت‎کننده برای مادران و نوزادان شوند.

  • ناراحتی معده و ایرادگیری نوزادان

گاهی اوقات مادران گزارش می‎کنند که نوزادان آنها پس از مصرف آنتی بیوتیک دچار ناراحتی معده می‎شوند. این ممکن است به دلیل ازبین‎رفتن باکتری‎های خوب در روده نوزاد توسط آنتی بیوتیک رخ دهد.

به خاطر داشته باشید که این اثر به طور معمول کوتاه مدت بوده و مضر نیست. همچنین، به‎خاطر داشته باشید که شیرمادر برای سلامت روده نوزاد مفید است، از این رو تداوم شیردهی مهم است.

شما می‎توانید دادن پروبیوتیک‎ها به نوزاد برای بهبود این شرایط را مدنظر قرار دهید، اما پیش از این اقدام باید با پزشک کودک مشورت کنید.

  • برفک

گاهی اوقات و بار دیگر به دلیل این که آنتی بیوتیک‎ها می‎توانند تعداد باکتری‎های خوب در بدن را کاهش دهند، شما و یا نوزادتان ممکن است به برفک مبتلا شوید. این یک عفونت قارچی است که معمولا به واسطه یک مخمر قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس شکل می‎گیرد.

رشد بیش‎از‎حد کاندیدا آلبیکنس می‎تواند موجب علائم ناراحت‎کننده ای در مادران و نوزادان شود. نوزادان ممکن است ناراحتی معده، راش پوشکی، و پوشش سفید روی زبان و دهان خود را تجربه کنند. مادر ممکن است درد در نوک پستان و قرمزی آن را تجربه کند.

درمان برفک به طور معمول شامل استفاده از داروهای ضدقارچ برای مادران و نوزادان می‎شود. اما پیشگیری عامل کلیدی است. اگر یک آنتی بیوتیک مصرف می‎کنید، مصرف پروبیوتیک برای حفظ تعادل در جمعیت باکتری‎های روده توصیه شده است.

  • در صورت تجویز آنتی بیوتیک، چه مواردی را باید با پزشک خود در میان بگذارید؟

اگر یک آنتی بیوتیک برای شما تجویز شده است، ابتدا با پزشک کودک خود مشورت کنید. از جمله پرسش هایی که ممکن است داشته باشید می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آیا دارو برای نوزاد من بی‌خطر است؟
  • آیا نوزاد ممکن است عوارض جانبی را تجربه کند؟
  • آیا باید به نوزاد خود پروبیوتیک بدهم؟

اگر به شما گفته شد که آنتی بیوتیک‌ها برای نوزادتان بی‌خطر نیستند، نگران نشوید. به طور معمول، گزینه‌های جایگزین وجود دارند.

درباره این که آنتی بیوتیک‌های جایگزین و مناسب برای شیردهی وجود دارند از پزشک خود پرسش کنید.

درباره این که آیا دوز کمتر آنتی بیوتیک موثر است یا خیر پرسش کنید.

درباره این که چه مدت باید دارو مصرف کنید و دارو چه مدت در بدن شما باقی می‌ماند، پرسش کنید.

اگر نگران هستید که پزشک کودک یا پزشک خودتان نگرانی‌های شما را جدی نمی‌گیرند، می‌توانید با یک پزشک دیگر مشورت کنید. تمام پزشکان درباره داروهای مورد استفاده طی دوران شیردهی اطلاعات کافی ندارند، از این رو، مشورت با یک پزشک دیگر نباید موجب نگرانی شما شود.

  • اگر مجبور به مصرف دارویی باشید که برای شیردهی بی‌خطر نیست، شرایط چگونه است؟

اگر در نهایت مجبور به مصرف دارویی شده‌اید که برای نوزاد بی‌خطر نیست، تلاش کنید بیش‌ازحد نگران نشوید.

گاهی اوقات مصرف آنتی بیوتیکی که طی دوران شیردهی منع مصرف دارد، برای سلامت خود مادر اهمیت دارد و نباید در این مورد دچار احساس گناه شوید. نوزاد به یک مادر سالم بیش از هر چیز دیگری نیازد دارد، از این رو، هر کاری که به حفظ سلامتی شما کمک می‌کند را انجام دهید.

اگر نمی‌توانید طی دوران مصرف آنتی بیوتیک به نوزاد خود شیر دهید، به طور منظم شیر خود را دوشیده و دور بریزید تا تولید شیر حفظ شود. همچنین، اطمینان حاصل کنید که نوزاد طی این مدت به روش‌های دیگر تغذیه می‌شود. زمانی که آنتی بیوتیک از بدن شما پاک شود می‌توانید دوباره شیردهی به نوزاد را از سر بگیرید.

توصیه جدی سایت تاشش، پرهیز از مصرف بی رویه دارو و بدون تجویز پزشک متخصص است.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: هلث لاین

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10069
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.