با این ۴ شیوه‌ کودک را در فرایند خرید مشارکت دهیم

آیا در طی خرید کردن با کودک خود چالش دارید؟ شاید تا به حال برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خرید کردن همراه کودکان، دچار مشکلات مختلفی شده باشید. ممکن است گریه‌ و بی‌توجهی‌های کودک، شما را به کوهی از خشم تبدیل کند. ما در این مطلب می‌خواهیم شیوه‌هایی کاملا کاربردی برای مشارکت دادن کودکان در فرایند خرید را معرفی کنیم تا از این طریق از پس چالش‌های آزاردهنده عبور کنیم.

نکته: کودکان حدودا بعد از دو سال و نیمگی می‌توانند با محیط خود ارتباط خوبی برقرار کنند و حتی مسئولیت‌های ساده را به عهده بگیرند. اگرچه بایستی توقعات‌ ما از آنها متناسب با سن و سال‌شان باشد. اما نباید فراموش کنیم که کودکان ما توانایی انجام بسیاری کارهای ساده‌ای را دارند که شاید تصورش را هم نکنیم ولی با کمی اعتماد به کودکان می‌توانیم شاهد توانایی‌های شگفت‌انگیز آنها باشیم.

برای اینکه کمی از فرایند خرید کردن با کودکان لذت ببریم و از چالش‌ها عبور کنیم، این چهار شیوه کمک زیادی به ما می‌کند:

۱- مسئولیت دادن به کودک

این شیوه در بسیاری از مواقع به ما کمک می‌کند و بچه‌ها از این طریق احساس خوبی را نسبت به خود تجربه می‌کنند. شاید برای شما سوال شود که یک کودک سه ساله چه مسئولیتی می‌تواند برعهده گیرد؟ پاسخ ساده است. کارهای بسیار آسانی مانند: حمل یک کیسه خرید سبک، هل دادن چرخ خرید، دادن کارت اعتباری به فروشنده، پرسیدن قیمت یک کالا، تحویل گرفتن یک کالا از فروشنده، گرفتن مابقی پول از فروشنده، ایستادن در صف خرید، تشخیص کیفیت یک خوراکی، شمردن بسته‌های خرید، گرفتن کارت تبلیغاتی یک فروشگاه و… . این‌ مثال‌ها شامل ایده‌های متنوعی هستند که ذهن ما را برای دادن مسئولیت‌های ساده به کودکان، بازتر می‌کنند. فراموش نکنیم با کمی صبوری می‌توانیم به کودک فرصت دهیم تا متناسب با سرعت جسمانی خودش، به هر نحو ممکن آن کار را به اتمام برساند. ضمن اینکه بایستی از این شیوه به عنوان یک روش کمکی برای عبور از چالش‌ها استفاده کنیم، نه اینکه تصور کنیم این کارها وظایف بی‌قید و شرط کودک هستند و مانند یک والد سلطه‌جو او را به کار وادار کنیم.

۲-معرفی کالاهای با کیفیت و بی‌کیفیت به کودک

میوه فروشی‌ها یا بازارهای تره‌بار بهترین مکان برای نشان دادن تفاوت‌ بین کالای با کیفیت و بی‌کیفیت به کودکان هستند. بسیاری از فروشنده‌ها میوه‌ها و سبزی‌های خراب را در سبدهای جداگانه قرار می‌دهند. می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم و تفاوت میان میوه و سبزی‌های تازه و خراب را به کودکان نشان دهیم. کودکان از طریق مشاهده‌ می‌توانند بیشترین میزان یادگیری را داشته باشند. شاید باور نکنید اما پس از اینکه یک کودک سه تا چهار ساله، این تفاوت‌ها را یاد بگیرد، می‌تواند بدون مشارکت شما، برایتان یک کیلو میوه یا سبزی تازه خریداری کند! گاهی شما هم این فرایند زیبا را مشاهده کنید و از دیدن توانایی‌های کودک‌‌تان لذت ببرید.

۳-نمایش بازی

نمایش بازی کردن می‌تواند تا حد زیادی ذهن کودک را برای فرایند خرید آماده کند. خیلی اوقات بچه‌ها نمی‌دانند به چه علتی با شما بیرون از خانه هستند و مجبورند از فرمان‌های شما تبعیت کنند. می‌توانیم قبل از رفتن به خرید، با بازی کردن یک نمایش بداهه با موضوع خرید، ذهن کودکان را برای این کار آماده کنیم. برای این بازی به هیچ چیز خاصی نیاز نداریم. بین شما و فرزندتان یکی نقش فروشنده را بازی می‌کند و یکی خریدار. یک داستان خیالی بسازید و با کودک بازی کنید. هر والد و کودکی می‌تواند به تناسب خلاقیت خود این بازی را گسترش دهد. کودکان از طریق بازی و به شیوه‌ای کاملا غیرمستقیم می‌آموزند تا در زندگی واقعی خود نقش‌های واقعی را به عهده گیرند و از پس چالش‌های مختلف برآیند.

۴-زمانی برای استراحت

خیلی اوقات بی‌حوصلگی و گریه‌های بی‌امان کودکان هنگام خرید، به علت گرسنگی، تشنگی، خواب‌آلودگی یا کلافگی است. بهتر است هرگاه با کودک به خرید می‌رویم، کمی خوراکی مورد علاقه کودک و یک قمقمه آب به همراه داشته باشیم تا هر زمان احساس کردیم کودک خسته است، زمانی را به استراحت کردن کودک اختصاص دهیم. خیلی اوقات کودکان نیاز به استراحت دارند تا در ادامه مسیر، ما را همراهی کنند.

مهرنوش خالقی

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11312
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.