از سیر تا پیاز سرخک در بین کودکان ایران

احتمالا خبر انتشار ویروس سرخک در بین کودکان ایرانی، تازگی‌ها به گوش‌تان رسیده است. برای اینکه بهتر از زیر و بم اخبار این موضوع مطلع شویم، گزیده‌ای از مهمترین بخش‌های این خبر را در اینجا جمع‌آوری کرده‌ایم.

۱-خبر صحت دارد و وزارت بهداشت هم هشدار داده

رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت به نقل از ایسنا، در مصاحبه‌ای با خبرنگار ایسنا، با هشدار نسبت به خطر افزایش بروز سرخک در کشور به دلیل شرایط این بیماری در کشور همسایه، از ساکنین کشور خواست که فارغ از ملیت اگر کودک زیر ۵ سال دارند و به دلیل کرونا واکسیناسیون‌ کودک‌شان را به تعویق انداختند حتما برای تکمیل برنامه واکسیناسیون کودک خود علیه سرخک اقدام کرده و به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. وی ضمن تاکید بر لزوم واکسیناسیون به موقع کودکان کشور گفت: متاسفانه شیوع بیماری کرونا، گسترش شیوع سرخک در مرزها، افزایش بار کاری کارکنان بهداشتی و تبلیغات ضد واکسن سبب شده است تاکنون در سال جاری ۲۴ مورد ابتلا به سرخک گزارش شود.

۲-واکسیناسیون در اولویت و دستور کار است

دکتر سید محسن زهرایی در گفت‌وگو با ایسنا، به انجام برنامه تکمیلی واکسیناسیون سرخک و سرخجه، اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در مناطق جنوب شرق کشور واکسیناسیون را دنبال می‌کنیم. در مورد بیماری سرخک در سال ۱۳۹۸ جزو سه کشور پیشرو در منطقه خاورمیانه در زمینه کنترل بیماری بودیم و موفق شدیم از سازمان بهداشت جهانی تاییدیه حذف ویروس سرخک و سرخجه را دریافت کنیم که این نشان دهنده وضعیت خوب کنترل بیماری در کشورمان است و امیدواریم این موضوع ادامه‌دار باشد. در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی شد تا در منطقه جنوب و شرق کشور به عنوان منطقه‌ای که بیشترین ریسک تردد اتباع بیگانه و انقال بیماری وجود دارد عملیات واکسیناسیون تکمیلی را انجام دهیم. زهرایی ادامه داد: این‌ کار با استفاده از واکسن MMR در حال انجام است که بیماری سرخک، سرخجه و اوریون را پوشش می‌دهد. وی همچنین در ادامه گفت: واکسیناسیون تکمیلی گروه سنی ۹ ماه تا ۷ سال تمام را برای کودکان ایرانی و غیرایرانی شامل می‌شود و تمام بچه‌هایی که کلاس اول ابتدایی باشند هم مشمول این برنامه می‌شونداکنون برنامه را در شهرستان‌های هم مرز با افغانستان در خراسان جنوبی، کل استان سیستان و بلوچستان، بخش‌های جنوبی کرمان و کل استان هرمزگان انجام می‌شود.

۳-بیشتر مراقب سرخک و کودکان باشیم

وی در مصاحبه با خبرنگار ایسنا، بر مسری بودن این بیماری تاکید کرده و نسبت به مراقبت هرچه بیشتر خانواده‌ها در برابر سرایت و انتشار سریع این بیماری هشدار دادند. وی در ادامه گفت: سرخک مسری‌ترین عامل بیماری‌زای شناخته شده است و سرایت پذیری آن از همه میکروارگانیسم‌های دیگر نیز بیشتر است. در نتیجه به راحتی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود و چون ما در منطقه‌ای هستیم که کشورهای همسایه از نظر برنامه‌های ایمن‌سازی واکسیناسیون کودکان، ضعیف هستند و نتوانستند پوشش واکسیناسیون کافی را ایجاد کنند، بیماری‌هایی مانند سرخک در آنها شیوع یافته است.

موضوع مهم این است که شرایط کرونا به هیچ وجه نباید سبب شود که خانواده‌ها فکر کنند که می‌توانند واکسیناسیون کودکان را به تعویق اندازند. واکسینه نشدن کودکان و نوزادان مانند این است که آنها را در معرض خطر سرخک قرار دهیم. اگر خانواده‌ها حس کردند فرزندشان تب دارد یا دانه‌هایی روی صورت، بدن و کام دهان ظاهر شده است، حتما به پزشک اطفال مراجعه کنند و خواهان دریافت اقدامات تشخیصی و درمانی باشند

خبرگزاری ایسنا

 

 

 

 

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11249
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.