از علائم تا جراحی فتق در کودکان

ممکن است فرزندتان در بدو تولد برآمدگی‌های کوچکی در پوستش ظاهر شود و پرستار و ماما تشخیص فتق در نوزادتان را بدهد یا این که این عارضه در طول زمان بوجود بیاید، در این مطلب با علائم و راه درمان فتق در کودکان آشنا می‌شوید؛

  • فتق چیست؟

فتق زمانی ایجاد می‌شود که بافت نرم به دلیل نقص کوچکی در دیواره عضلانی شکم به بیرون برجسته شود. فتق به صورت یک برآمدگی کوچک در پوست ظاهر می‌شود و حتی هنگام سرفه یا زور زدن کودک خیلی واضح تر دیده می‌شود. شایع‌ترین نوع فتق در کودکان، فتق ناف است.

  • انواع فتق در کودکان:

 فتق ناف: این فتق نزدیک ناف ظاهر می‌شود و در اثر ضعف دیواره شکم، در بدو تولد بروز می‌کند .

فتق کشاله ران: فتق کشاله ران در قسمت تحتانی کشاله ران ظاهر می‌شود و در پسرها شایع‌تر است، نقص دیواره در این فتق بعد از نزول بیضه‌ها به داخل کیسه بیضه رخ می‌دهد.

  • چه تفاوتی بین فتق ناف و کشاله ران وجود دارد:

فتق‌های نافی به ندرت، به درمان نیاز دارند و خودبه‌خود برطرف می‌شوند. فتق‌های کشاله ران نیز ممکن است بدون درد بهبود یابند، اما چنانچه بخش کوچکی از روده در فتق گیر بیفتد، اصلاح آن به وسیله یک جراحی مختصر ضروری است.

  • علائم احتمالی

  1. در صورت به دام افتادن روده، استفراغ همراه با درد شکمی شدید.
  2. برآمدگی بدون درد درسطح پوست نزدیک ناف یا در کشاله ران. اندازه این برآمدگی هنگام سرفه، عطسه یا گریه کودک افزایش می‌یابد.
  • اولین کاری که باید والدین انجام دهد چیست؟

سعی کنید فتق را با دقت به داخل فشار دهید. بیشتر فتق ها به فشار ملایم پاسخ می‌دهند و به عقب؛ یعنی داخل دیواره عضلانی برمی گردند.

  • آیا باید با پزشک مشورت کنم؟

چنانچه قبل از شش ماهگی متوجه شدیدکه در شکم شیرخوار برآمدگی وجود دارد، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. در موارد زیر نیز بلافاصله به پزشک مراجعه کنید: اگر فتق سفت شده است و برآمدگی با فشار ملایم به جای اول باز نگردد و همراه فتق، درد شکم و استفراغ وجود داشته باشد.

  • پزشک چه کاری انجام می‌دهد؟

اگر فتق سفت شود یا به عقب برنگردد، پزشک شمارا به یک متخصص اطفال ارجاع می دهد، زیرا احتمال دارد که نیاز باشد چنین فتقی از طریق جراحی ترمیم گردد. عمل جراحی ترمیم فتق ساده است. اگر فتق کشاله ران، پزشک ترمیم جراحی را توصیه می کند تااز گیر افتادن روده جلوگیری شود.

  • والدین چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

  1. فتق نافی را به طور منظم بررسی کنید. برای مثال هنگام حمام مطمعن شوید فتق در حال بزرگ شدن نیست، سفت نیست و با فشار ملایم به عقب برمی‌گردد.
  2. راجع به آینده بیماری با پزشک گفت و گو کنید و با یکدیگر تصمیم بگیرید که آیا فتق خود به خود بهبود می‌یابد یا جراحی ضرورت دارد.
  3. طبق دستور پزشک، کودک را برای بررسی دوره‌ای بیاورید.

مژگان موسی‌پور

بهداشت کودک/ دکتر میریام استوپارد/ دکتر حمید سورگی،  دکتر ساسان واثق و دکتر محمد رضا شگرف نخعی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10624
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.