آیا هدفون‌ ها به کمک والدین آمده‌ اند؟

به طور معمول، کودکان علاقه خاصی به تماشای فیلم و گوش دادن به موزیک دارند. این در شرایطی است که قرار گرفتن در معرض رسانه‌های مختلف می‌تواند نیاز به داشتن یک هدفون برای کودک را افزایش داده و به نظر می‌رسد استفاده از این وسیله به سرعت در حال تبدیل شدن به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی آنها است. اما آیا استفاده از هدفون برای کودکان بی‌خطر است؟

  • آیا کودکان می‌توانند از هدفون استفاده کنند؟

به عنوان والدین، بسیاری از ما ترجیح می‌دهیم تا کودک خود را طی یک سفر طولانی هوایی یا زمینی مشغول کنیم. گوش دادن به موزیک یا تماشای فیلم با استفاده از هدفون یکی از گزینه‌هایی است که مورد توجه والدین قرار می‌گیرد، اما باید به این نکته توجه داشت که هدفونی که بزرگسالان از آن استفاده می‌کنند برای یک کودک ایده‌آل نیست. کانال گوش کودک بسیار باریک‌تر از کانال گوش یک بزرگسال است و احتمال مواجهه با مشکلات شنوایی به واسطه صداهای بلند در کودکان بیشتر است.

اما هدفون‌هایی در بازار وجود دارند که مخصوص کودکان طراحی شده‌اند. شما می‌توانید کودک خود را به استفاده از این دستگاه‌ها با حفظ صدا در محدوده بی‌خطر تشویق کنید. همچنین، باید بر مدت زمان استفاده از هدفون توسط کودک نظارت داشته باشید و در حالت ایده‌آل آن را به یک ساعت در روز محدود کنید.

  • معایب استفاده از هدفون توسط کودکان

استفاده از هدفون توسط کودکان بی‌عیب نیست و به عنوان والدین، شما باید پیش از قرار دادن این وسیله در اختیار کودک از آنها آگاهی داشته باشید.

  • هدفون می‌تواند موجب کاهش توجه و احتیاط کودک نسبت به محیط اطراف خود شود که این شرایط می‌تواند احتمال آسیب دیدن وی را افزایش دهد.
  • استفاده از هدفون می‌تواند موجب سرگیجه در برخی کودکان شود.
  • به اشتراک گذاشتن هدفون ممکن است موجب انتقال میکروب‌ها شود.
  • صدای بلند می‌تواند اثر منفی بر شنوایی کودک داشته باشد.

کم شنوایی ناشی از سر و صدا (Noise induced hearing loss) یک شرایط جدی و دائمی است که می‌تواند به واسطه استفاده نامناسب یا بیش از حد از هدفون، مانند گوش دادن به موزیک با صدای بلند رخ دهد. از علائم این شرایط می‌توان به شنیدن صداهای نامفهوم یا خفه، احساس فشار در گوش، دشواری در درک گفتار و صدای زنگ در گوش در سکوت اشاره کرد.

  • آیا کودکان به استفاده از هدفون نیاز دارند؟

استفاده از هدفون می‌تواند با برخی جنبه‌های مثبت نیز همراه باشد که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • توانایی حذف نویز هدفون‌ها می‌تواند به گوش‌های کودکان کمک کند. گاهی اوقات زمانی که در خیابان یا مکان های شلوغ هستید، سر و صدای زیاد می‌تواند بر گوش های کودک تاثیرگذار باشد. هدفون های مجهز به قابلیت حذف نویز می‌توانند در برابر چنین سروصداهایی از کودک محافظت کنند.
  • هدفون‌هایی که روی گوش قرار می‌گیرند بهتر از هدفون‌هایی هستند که درون گوش قرار می‌گیرند زیرا هدفون های درون گوشی می توانند بر کانال و پرده گوش تاثیرگذار باشند.
  • هدفون‌هایی که برای کودکان طراحی شده‌اند به طور معمول دارای فناوری کنترل حجم صدا هستند. از این رو، شما می‌توانید کنترل بیشتری بر سطح صدا داشته باشید.

 

  • چگونه هدفونی مناسب برای کودک انتخاب کنیم؟

زمانی که قصد خرید هدفون برای کودک خود را دارید به نکته‌های زیر توجه داشته باشید:

اندازه هدفون : اندازه هدفون باید بی نقص باشد. هدفون نباید بیش از حد تنگ یا شل باشد و باید به راحتی روی سر قرار گرفته و گوش‌های کودک را پوشش دهد.

دوام محصول : کودکان معمولا به طور تصادفی چیزهای مختلف را می‌شکنند. از این رو، انتخاب هدفونی باکیفیت و بادوام اگرچه ممکن است پرهزینه‌تر باشد اما برای بلند مدت گزینه ارزشمندتری است.

توجه به نیازهای کودک : کودکان مبتلا به دیسلکسیا (خوانش پریشی) یا کودکانی که داروهای اتوتوکسیک مصرف می‌کنند، مستعد نقص شنوایی هستند. شما باید هدفون‌هایی که توانایی حدف نویز را دارند برای آنها انتخاب کنید.

محدودکننده صدا : انتخاب هدفون‌هایی که دارای ویژگی‌های صوتی خاص برای کودکان هستند همواره بهترین گزینه است. برخی هدفون‌ها دارای محدودکننده بیشینه صدا هستند و بر همین اساس می‌توانید از این که کودک در معرض صدای بیش از حد قرار نمی‌گیرد، اطمینان حاصل کنید.

طراحی : کودکان به اشیا فانتزی علاقه دارند. هدفونی که برای کودک خود خریداری می‌کنید باید طراحی جالب و رنگی جذاب داشته باشد. در غیر این صورت ممکن است کودک خیلی زود علاقه خود به آن را از دست بدهد.

  • اقدامات احتیاطی هنگام استفاده کودک از هدفون

پیش از این‌که اجازه دهید کودک از هدفون استفاده کند باید به اقدامات احتیاطی توجه داشته باشید:

  •  اگر می‌توانید صدای را از فاصله نزدیک – حدود یک متر – بشنوید، صدا بیش از حد بلند است. میزان بلندی صدا را کنترل کنید.
  • اگر می‌توانید بلندی صدا هدفون را محدود کنید از این ویژگی استفاده کرده تا بلندی صدا در حد مجاز و قابل قبول باقی بماند.
  •  بهتر است استفاده کودک از هدفون به یک ساعت در روز محدود شود یا اگر به استفاده طولانی‌تر نیاز است پس از یک ساعت وقت استراحت برای وی در نظر بگیرید.
  • اگر کودک به اندازه‌ای بزرگ شده است که می‌تواند عوارض جانبی استفاده بیش از حد از هدفون را درک کند، این موارد را به وی توضیح دهید.

 

  • چه میزان صدا بلند محسوب می‌شود؟

به گفته پزشکان، گوش‌های ما می‎توانند تا دو ساعت قرار گرفتن در معرض صدایی به بلندی ۹۱ دسی بل را تحمل کنند. در سطح ۱۰۰ دسی بل، گوش می‎تواند پس از ۱۵ دقیقه دچار آسیب شود. در سطح ۱۱۲ دسی بل، تنها پس از یک دقیقه ممکن است گوش‌ها آسیب ببینند. در سطح ۱۴۰ دسی بل نیز احتمال آسیب فوری وجود دارد. بلندی صدا ایده‌آل برای کودکان هنگام استفاده از هدفون زیر ۷۵ دسی بل است. در شرایطی که مشخص کردن سطح دسی بل دقیق در بیشتر هدفون‌ها دشوار است، اما می‌توانیم کودکان را از سطوح صدای مناسب آگاه کنیم تا بیش از آن صدای دستگاه را افزایش ندهند.

 

پرسش‌های متداول

جدا از این مسائل، برخی موارد دیگر وجود دارند که هنگام استفاده کودکان از هدفون‌ها باید به آنها توجه داشته باشید:

  • هدفون‌های روگوشی در برابر هدفون‌های توگوشی؛ کدام یک برای کودک بهتر است؟

هدفون‌های روگوشی به طور معمول از فناوری حذف نویز و همچنین محدودکننده بلندی صدا برخوردار هستند که آنها را به انتخاب بهتری نسبت به هدفون‌های توگوشی تبدیل می‌کند. هدفون‌های توگوشی صدا را به صورت مستقیم به پرده گوش ارسال می‌کنند که باید از این شرایط به هر قیمتی پرهیز کنید. افزون بر این، هدفون‌های توگوشی احتمال بیشتری دارد میکروب‌ها را انتقال دهند. هدفون‌های روگوشی بی‌تردید انتخاب بهتری برای کودکان هستند.

  • هدفون‌های بی‌سیم یا باسیم؛ کدام یک برای کودکان بهتر است؟

هدفون‌های بی‌سیم می‌توانند انتخاب بهتری باشند. توجه داشته باشید که کودکان به طور معمول فعالیت زیادی دارند و یک هدفون بی‌سیم مزاحمتی برای آنها ایجاد نمی‌کند. البته برد هدفون‌های بی‌سیم نیز محدود است. همچنین، سیمی در هدفون‌های بی‌سیم وجود ندارد تا کودک با دندان‌های تازه درآمده خود آن را بجود.

اما اگر قصد انتخاب هدفون‌های باسیم را دارید محصولاتی باکیفیت و بادوام که از مواد بی‌خطر ساخته شده‌اند را انتخاب کنید. کابل‌های صوتی با پوشش نایلون در برابر در هم پیچیده شدن مقاوم هستند و از دوام بیشتری برخوردار هستند.

محمدمهدی حیدرپور

منبع: پرنتینگ۰فرست کرای

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7147
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.