آیا نوزاد من صداها را خوب می ‌شنود؟

آیا کودک من توانایی لازم را برای شنیدن دارد؟ آیا حس او در این زمینه بی‌نقص و بی‌اشکال است؟ چطور می‌توانم بفهمم نوزاد بی‌زبان من می‌شنود؟ این قبیل سوال‌ها در تمام دنیا متداول‌اند و اگرچه ممکن است واکنش‌های هر شخصی با دیگرای متفاوت باشد اما راه‌حل‌هایی برای سنجش شنوایی نوزاد در خانه وجود دارد. این راه‌حل‌ها آن‌طور که ابتدا به نظر می‌رسد سخت نیستند و نیاز به آموزش زیادی ندارند.

در مورد کودک شش‌ماهه یا بزرگتر، صداهایی که کودک خودبه‌خود در می‌آورد سرنخ خوبی برای پی بردن به توانایی او برای شنیدن و استفاده از زبان گفتاری است. چنین صداهایی باید به‌دقت مشاهده و ثبت شوند.

  •  آیا کودک شما صدایتان را می‌شنود؟

فهرست زیر حاوی برخی از نشانه‌های شنوایی کودک است که می‌توانید در اولین سال زندگی کودکتان به دنبال آنها باشید.

  • نوزاد: کودک شما بایستی با یک صدای بلند ناگهانی مثل به‌هم زدن دست یا در، یکه بخورد و با شنیدن این گونه صداها پلک بزند یا چشمان خود را کاملاً باز کند.

 

  • هفته چهارم : صدای ممتد ناگهانی مثل صدای جاروبرقی بایستی توجه کودک شما را جلب کند.

 

  • هفته شانزدهم : کودک بایستی با شنیدن صدای شما، حتی اگر قادر به دیدن شما نیز نباشد، آرام شود یا لبخند بزند. ممکن است سر یا چشمانش را نیز به طرف شما بگرداند.

 

  •  هفته بیست و هشتم : باید اگر از آن سوی اتاق او را صدا بزنید یا صداهای خیلی ملایمی در دو طرف سر او را در آورید، بلافاصله به طرف صدا بگردد.

 

  • هفته سی‌و ششم :کودک بایستی با دقت به صداهای آشنای روزمره گوش فرا دهد و اگر صداهای بسیار آهسته‌ای خارج از میدان دید او به گوش برسد به‌دنبال منبع صدا بگردد. او همچنین باید از صداهایی که خودش در می‌آورد لذت ببرد.
  • یک‌سالگی

کودک باید تا حدی نسبت به شنیدن اسم خود یا سایر کلمات آشنا واکنش نشان دهد. او ممکن است نسبت به “نه” و “بای‌بای” شما نیز واکنش نشان دهد.

گرداوری: مژگان موسی پور

منبع: همه کودکان تیزهوشند اگر…../ میریام استاپرد/ مترجم: دکتر سهراب سوری

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5921
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.