۵ راه برای تقویت قدرت تصمیم‌گیری در کودکان

این راه‌ها را برای تقویت قدرت تصمیم‌گیری کودکان امتحان کنیم

-کودکان زیر شش سال خود را برای استفاده از پلکانِ تصمیم‌گیری تشویق کنیم:

برای اینکه کودکان بتوانند مهارت تصمیم‌گیری را در خود تقویت کنند این سوالات را از آنها بپرسیم:

الف: الان لازم است چه تصمیمی بگیریم؟

ب: چه گزینه‌هایی برای انتخاب‌ داریم؟

ج: بهترین چیزی که می‌توانیم انتخاب کنیم کدام است؟

د: گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنیم و ملاحظه کنیم که چه نتایجی دارد؟

۲-کودکان را در هر تصمیم‌گیری مشارکت دهیم

در تصمیم‌گیری‌های خودمان از کودکان نیز نظرخواهی کنیم و از ایده‌های جالب و خلاقانه آنان استفاده کنیم. برای مثال به کودک بگوییم: «من برای اوقات فراغت خودم می‌خواهم کلاس یوگا یا کتاب‌خوانی را در نظر بگیرم. به نظر تو کدام را انتخاب کنم؟» سپس درباره مزایا و معایب هر گزینه بررسی کنید و تفاوت‌ها را با کمک یکدیگر پیدا کنید. به این ترتیب کودک نیز به‌ صورت کاملا غیرمستقیم درک می‌کند چگونه می‌تواند گزینه‌ها بررسی کرده و انتخاب کند.

۳-به کودکان شانس تمرین دهیم

به کودکان فرصت دهیم تا خودشان درباره کارهای شخصی خود تصمیم‌گیری کنند. با این روند کودکان احساس استقلال و خودکارامدی بیشتری می‌کنند و می‌توانند مسئولیت خطاها یا کارهای با ارزش خود را به عهده بگیرند. به این ترتیب قدرت و توان انتخاب و تصمیم‌گیری کودکان براساس تفکر خودشان شکل می‌گیرد. علاوه‌براین آنها در طی فرایند تصمیم‌گیری یاد می‌گیرند که اگر هر گزینه را انتخاب کنند چه نتایجی دربر خواهند داشت. همچنین آنها می‌توانند با خطاها و شکست‌های خود مواجه شوند و تجربه‌های بسیار با ارزشی به‌ دست آورند. به این ترتیب آنها به تدریج متوجه می‌شوند که انتخاب و تصمیم‌گیری چقدر در زندگی‌شان مهم و تاثیرگذار است.

۴- کودکان را به داشتن یک هدف مشخص تشویق کنیم

مثلا کودکی که دلش می‌خواهد یک اسباب‌بازی خاص را بخرد، می‌تواند یک قلک داشته باشد و پول‌های خود را به تدریج در آن جمع‌آوری کرد و برای خرید اسباب‌بازی مورد نظرش اقدام کند. البته این یک مثال بسیار ساده بود. بچه‌ها به این شیوه می‌آموزند که با تمرکز بر روی هدف‌های خود برای رسیدن به آنها تلاش کنند. به‌علاوه آنها با این شیوه می‌توانند در سنین پایین، خودآگاهی و اعتمادبه‌نفس را به خوبی تجربه کنند. در فرایند تصمیم‌گیری کودکان اجتماعی شدن و آشنایی با احساسات خود را نیز تجربه می‌کنند.

۵-از کودکان درباره اینکه چه چیزی باعث می‌شود زیرکانه‌ترین تصمیمات را بگیریم، سوال کنیم

سوالاتی مانند: «به نظر تو چه چیزی این گزینه را به بهترین انتخاب تبدیل می‌کند؟ تو به کدام قسمت این گزینه علاقمند هستی؟ این گزینه چه عملکردی دارد؟»، به کودک ما فرصت فکر کردن و تصمیم‌گیری منطقی می‌دهد. این سوالات بهترین شیوه برای یادگیری نحوه تصمیم‌گیری صحیح کودکان هستند و آنها می‌توانند چالش‌های زندگی خود را با قدرت تصمیم‌گیری منطقی و صحیح، حل و فصل کنند.

مهرنوش خالقی

منبع

https://www.lifeskillsgroup.com.au/

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11038
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.