۴ فعالیت‌ مناسب نوزاد صفر تا سه ماهه

چه فعالیت‌هایی به رشد بهتر نوزاد صفر تا سه ماهه‌ام کمک می‌کند؟

۱-فعالیت‌هایی برای پرورش حس بینایی نوزاد

بینایی کودک تازه متولد شده با ما متفاوت است. آنها فاصله نزدیک و لبه‌ها را بهتر می‌بینند. برای این منظور یکی از بهترین فعالیت‌های مناسب نوزاد تازه متولد شده این است که از تصاویر با رنگ‌های تیره استفاده کنید و آنها را بالای سر نوزاد آویزان کنید. جایی‌که جلوی دیدگان نوزاد شماست. همچنین می‌توانید تصاویری از چهره‌های مختلف نیز را بالای سر او اضافه کنید.

۲-فعالیت‌هایی برای پرورش حس لامسه نوزاد

لازم است بدانیم که نوازش کردن نوزاد تازه متولد شده چه اثرات مثبتی بر رشد هیجانی و فیزیکی او دارد. بهتر است نواحی مختلف بدن او را به صورت جداگانه نوازش کنیم تا او کم‌کم متوجه اعضای بدنش شود. نوزادان تازه متولد شده نمی‌دانند که یک جسم مجزا هستند و تصور می‌کنند، جزوی از محیط اطراف خود هستند. پس سعی کنید بدن آنها به‌خصوص دست و پاهای نوزاد را ماساژ دهید. این کار به شما کمک می‌کند که بفهمید نوزاد شما کدام نقاط بدنش را بیشتر دوست دارد تا نوازش شود. همیشه به خاطر داشته باشید که نوزاد شما بیش از هر چیز نیازمند آغوش شماست. این کار موجب می‌شود کودک شما احساس امنیت کند و شما بشناسد. به خاطر داشته باشید هرگز نوزاد خود را با شدت تکان ندهید و همیشه به آرامی او را تکان دهید.

۳- فعالیت‌هایی برای پرورش حس  شنوایی و قوای کلامی نوزاد

به تدریج و با ملایمت با نوزاد خود شروع به حرف زدن کنید، نام آنها را صدا بزنید تا کم‌کم نسبت به نام خود آگاه شوند. می‌توانید برای آنها شعر نیز بخوانید. البته اگر ترانه‌های کودکانه و ساده را انتخاب کنید بسیار نتیجه‌بخش است. به خاطر داشته باشید کودکان از طریق تکرار می‌آموزند. می‌توانید چند ترانه مشخص کودکانه را هر روز برای آنها تکرار کنید. پخش موسیقی کلاسیک و بی‌کلام نیز تاثیر بسیار خوبی بر پرورش حس شنوایی آنها دارد. پس هرگز از موسیقی سالم و اثرات مثبت آن روی کودک خود غافل نشوید. در این مسیر شما می‌توانید برای کودک آواز‌خوانی‌ کند.

۴-فعالیت‌هایی برای پرورش مهارت‌های ارتباطی در نوزادان

در طول روز دقایقی را به نگاه کردن به چهره نوزاد خود بپردازید و اجازه دهید او نیز شما را زیاد نگاه کند. در عین حال که به چشمان نوزاد خود نگاه می‌کنید، با او صحبت کنید و فرم‌های مختلفی که به چهره‌اش می‌دهد را کپی کنید. ممکن است لب‌های خود را جمع کند، دهانش را باز کند و یا چشم‌هایش را گِرد کند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-0-3-months

https://www.zerotothree.org/early-development

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10871
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.