یک هشدار بزرگ: نوزادان هم پوسیدگی دندان می‌گیرند!

چه زمانی باید فرزندم را برای نخستین‌بار به مطب دندانپزشک ببرم؟ آیا کودک سه‌ساله‌ی من به استفاده از نخ‌دندان نیاز دارد؟ از کجا متوجه شوم که فرزندم به استفاده از بریس‌ها نیاز دارد؟

قضاوت درباره‌ی این‌که کودکان به چه میزان مراقبت از دندان‌ها نیاز دارند برای بسیاری از والدین چالش‌برانگیز است. آنها می‌دانند که باید از پوسیدگی دندان‌های فرزند خود پیشگیری کنند اما همواره از بهترین روش انجام این کارآگاه نیستند. در ادامه چند نکته و دستورالعمل برای این والدین ارائه شده است.

  • چه زمانی کودکان باید مسواک‌زدن را آغاز کنند؟

مراقبت خوب از دندان‌ها پیش از این‌که حتی نخستین دندان نوزاد ظاهر شود، آغاز می‌شود. تنها به‌دلیل این‌که شما دندان‌ها را نمی‌بینید به معنای آن نیست که آنها وجود ندارند. در واقع، شکل‌گیری دندان‌ها در سه‌ماهه دوم بارداری آغاز می‌شود. در زمان تولد، نوزاد ۲۰ دندان اولیه دارد که برخی از آنها به طور کامل در فک شکل گرفته‌اند.

  • برای مراقبت از این دندان‌های کوچک می‌توانید موارد زیر را مدنظر قرار دهید:

  •  حتی پیش از این که دندان درآوردن نوزاد آغاز شود، از یک دستمال یا حوله تمیز و مرطوب برای پاکسازی لثه‌ها استفاده کنید تا باکتری‌های مضر از بین بروند.
  • هنگامی که دندان‌های نوزاد در می‌آیند، آنها را با یک مسواک مخصوص نوزاد مسواک بزنید. از آب و اندکی خمیردندان حاوی فلوراید (به اندازه یک دانه برنج) استفاده کنید. اگر از خمیردندان‌های بدون فلوراید استفاده می‌کنید مقدار مورد استفاده نباید بیشتر باشد تا احتمال بلع خمیردندان توسط نوزاد به حداقل برسد.
  •  زمانی که دو دندان نوازد در می‌آیند، شما می‌توانید بین آنها را با نخ دندان تمیز کنید.
  •  در حدود سن دو سالگی، کودک شما باید تف‌کردن هنگام مسواک زدن را فرا بگیرد. از دادن آب به کودک برای چرخاندن در دهان و تف‌کردن پرهیز کنید زیرا این کار می‌تواند احتمال بلعیدن خمیردندان را افزایش دهد.
  •  کودکان سه‌ساله و بزرگ‌تر در هر بار مسواک زدن باید تنها به اندازه‌ی یک نخود از خمیردندان حاوی فلوراید استفاده کنند.
  •  همواره هنگام مسواک زدن کودکان کوچک‌تر از ۸ سال باید بر عملکرد آنها نظارت کرد. زیرا احتمال بلعیدن خمیردندان وجود دارد.
  • خطر پوسیدگی دندان برای نوزادان

حتی نوزادان نیز می‌توانند با پوسیدگی دندان مواجه شوند. به خواب رفتن نوزاد در حالی که یک شیشه شیر در دهان دارد می‌تواند به دندان‌های وی آسیب برساند. قندهایی که از آبمیوه، شیر خشک، یا شیر سرچشمه می گیرند و برای ساعت‌ها روی دندان‌های نوزاد باقی می‌مانند می‌توانند موجب از بین رفتن مینای دندان (لایه محافظ دندان در برابر پوسیدگی) شود. این می‌تواند به پوسیدگی دندان ناشی از شیشه‌شیر (Baby Bottle Tooth Decay) منجر شود. زمانی‌که این اتفاق رخ می‌دهد، دندان‌های جلو می‌توانند تغییر رنگ داده و حفره‌دار شوند. پوسیدگی دندان ممکن است شکل گرفته و در موارد شدید، ممکن است به کشیدن دندان‌های پوسیده نیاز باشد.

زمانی که کودکان شش ماه دارند می توانند به جای شیشه‌ی شیر از قمقمه نوزاد برای مصرف مایعات استفاده کنند. این به پیشگیری از جمع شدن مایع اطراف دندان‌های کودک کمک می‌کند. در یک‌سالگی، آنها از مهارت‌های حرکتی و هماهنگی برای استفاده از فنجان به تنهایی برخوردار خواهند بود.

  • چه زمانی کودکان باید به دندانپزشک مراجعه کنند؟

انجمن دندانپزشکی آمریکا مراجعه‌ی کودکان به دندانپزشک در یک سالگی را توصیه می‌کند. در نخستین مراجعه، دندانپزشک روش درست مسواک‌زدن و تکنیک‌های استفاده از نخ دندان را توضیح خواهد داد و زمانی که کودک در آغوش والدین خود نشسته است معاینه ساده‌ای از دندان‌های او خواهد داشت.

این معاینه‌ها می‌تواند به تشخیص زودهنگام مشکلات دهان و دندان کمک کرده و همچنین به کودکان در عادت کردن به مراجعه به دندانپزشک کمک می‌کند، از این رو، زمانی که بزرگ‌تر شدند، ترس کمتری از مراجعه به دندانپزشک خواهند داشت. مراجعه به دندانپزشک‌هایی که در زمینه‌ی درمان کودکان تخصص دارند را مدنظر قرار دهید. دندانپزشک کودکان برای رسیدگی به طیف گسترده‌ای از موضوعات مرتبط با سلامت دهان و دندان کودکان آموزش دیده است. همچنین، آنها می‌دانند چه زمانی شما را به متخصص‌های دیگر مانند یک ارتودنتیست برای اصلاح شرایط دندان ها یا یک جراح برای اصلاح شرایط فک ارجاع دهند.

اگر به نظر می‌رسد کودک در خطر پوسیدگی دندان یا مشکلات دیگر قرار دارد، دندانپزشک ممکن است استفاده از فلوراید موضعی را حتی پیش از ظاهر شدن همه‌ی دندان‌ها آغاز کند. فلوراید مینای دندان را سخت می‌کند و به پیشگیری از بیماری‌های دهان و دندان رایج در کودکان کمک می‌کند.

محمدمهدی حیدرپور

منبع: کیدز هلث

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5187
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.