یک تغذیه ‌ی بهتر با انتخاب سرشیشه ‌ی‌ مناسب

اگر کودکتان با شیشه‌شیر تغذیه می‌کند، دو امتیاز عمده نسبت به تغذیه‌ی کودک با شیر مادر دارید. یکی اینکه لازم نیست تغذیه‌ی کودک را به‌‌تنهایی انجام دهید، همسرتان نیز می‌تواند سهمی در این کار داشته باشد. دوم اینکه می‌توانید ببینید کودکتان چقدر شیر می‌خورد، اما مسأله مهم در انتخاب شیشه‌شیر با سرشیشه ‌های مناسب است. برای بهتر مکیدن نوزاد در انتخاب سرشیشه‌ها دقت کنید.

  • سرشیشه با شکل طبیعی

این سرشیشه طوری است که مک‌زدن آن شباهت زیادی با عمل مک‌زدن هنگام شیرخوردن از سینه‌ی مادر دارد، بنابراین به رشد صحیح کام و آرواره‌های کودک کمک می‌کند. سرشیشه را باید طوری در دهان کودک بگذارید که سوراخ‌های آن رو به بالا قرار گیرد، تا شیر به سقف دهان کودک بپاشد.

  • سرشیشه‌ی معمولی

شکل سرشیشه‌های معمولی طوری است که مک‌زدن از آن حقیقتاً مانند مک‌زدن از سینه مادر نیست. سرعت جریان شیر از سرشیشه‌های مختلف، متفاوت است اما هربار که به کودک شیر می‌دهید به سر شیشه توجه کنید.

باید هر دو یا سه قطره شیر جریان پیدا کند. برای خوب جریان پیدا کردن شیر، سوراخ ضربدری شکل بهتر از سوراخ گرد است.

  • سرشیشه‌ی ضد قولنج

سرشیشه ضد قولنج به صورتی است که همراه با مک‌زدن کودک و خروج شیر از شیشه، هوا وارد شیشه می‌شود. این امر موجب می‌شود که سرشیشه جمع نشود، و بنابراین جریان شیر یکنواخت باشد و کودک هوا نبلعد.

سرشیشه‌های دارای جنس سیلیکون است تا یک سال دوام می‌آورد؛ سرشیشه‌های جنس لاتکس  معمولاً پس از حدود یک ماه خراب می‌شود.

  • سرشیشه با قاعده‌ی پهن

این نوع سرشیشه برای شیشه‌های مختلف قابل استفاده نیست. همچنان‌که کودک مک می‌زند، لب‌های او به قاعده نرم سرشیشه فشار می‌آورد و نوک سرشیشه‌ تقریباً مانند نوک سینه مادر در دهان کودک به داخل و خارج حرکت می‌کند.

قبل از سرهم کردن بطری و آماده‌کردن آن برای ریختن شیر، سرشیشه و حلقه را روی هم سوار کنید.

 گرداوری : مژگان موسی پور

منبع: همه مادران سالم اند اگر…./ الیزابت فنویک/ ترجمه : امیر صادقی بابلان

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5564
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.