چه کنیم، اگر کودک‌مان بچه‌های دیگر را گاز می‌گیرد؟

آیا تا به حال از اینکه فرزندتان، بچه‌های دیگر را گاز می‌گیرد، شرمنده و ناراحت شده‌اید؟ آیا به دنبال دلایل و راه‌حل‌های مقابله با این رفتار در کودکان می‌گردید؟ در این مقاله به بررسی دلایل این رفتار و بهترین مداخلات والدین می‌پردازیم.

  • چرا بچه‌ها گاز می‌گیرند؟

درست است که گاز گرفتن، در بین کودکان یک رفتار طبیعی است ولی لازم است والدین از علت‌های آن باخبر شوند. اغلب بچه‌های کوچک وقتی درحال دندان درآوردن، حسادت کردن، ناراحتی و ناامیدی و یا عصبانیت هستند، ممکن است این رفتار را انجام دهند و کودکِ دیگری را گاز بگیرند. گاهی ممکن است آنها کودک دیگری را گاز بگیرند، فقط به این دلیل که می‌خواهند بدانند، چه اتفاقی می‌افتد. این مساله به خصوص در مورد نوزادان و کودکان جوان‌ بیشتر صدق می‌کند زیرا آنها می‌خواهند دنیای خود را کشف کنند.

  • مداخلات والدین در مقابل کودکی که گاز می‌گیرد؟

اگر نسبت به این رفتار کودک واکنش شدیدی نشان دهیم، ممکن است او بیشتر هیجان‌زده و برافروخته شود. باید دقت کنیم که در مقابل این رفتار کودک، به‌هیچ ‌وجه نباید متوصل به تنبیه بدنی شویم. چه از روی علاقه و شوخی باشد و چه با هدف تنبیه و از روی عصبانیت باشد.

لازم است به محض اینکه با این رفتار در کودکان مواجه شدیم، چند کار مهم را انجام دهیم و برخی موارد را بررسی کنیم. ابتدا حتما مطمعن شویم که آیا برنامه‌های روتین زندگی کودک تغییری کرده است یا خیر؟ مثلا ممکن است شبِ گذشته، کودک خوب نخوابیده باشد. لازم است کودک را از فردی که توسط او گاز گرفته می‌شود، جدا کنیم و خیلی سریع عوامل آزاردهنده را شناسایی و بررسی کنیم. مثلا اینکه آیا این رفتار کودک به حضور یا عدم حضور شما نیز بستگی دارد یا خیر؟ به‌علاوه لازم است احساسات کودک‌مان را درک کنیم و راه‌های مختلفی برای ابراز هیجاناتِ منفی‌اش در اختیار او قرار دهیم. مثلا مشت زدن به بالش، گاز گرفتنِ خمیرِ نان و یا راه‌های دیگر. به این ترتیب هم احساسات کودک را پذیرفته‌ایم و هم احساسات او را هرچه بهتر، هدایت و تسهیل کرده‌ایم.

  • از عکس‌العمل‌های هیجان‌زده و اغراق‌آمیز پرهیز کنید

یکی از بدترین اتفاقاتی که در مورد برخی والدین می‌افتد، این است که اگر کودک‌شان توسط کودک دیگری گاز گرفته شود، به شدت ناراحت می‌شوند و احتمالا از فرزند خود می‌خواهند که او هم عمل مقابل‌به‌مثل انجام دهد. با اینکه فرزند خودشان هم گاز می‌گیرد، اما اغلب این پدر و مادرها نمی‌دانند که گاز گرفتن در بین خردسالان، یک رفتار طبیعی است و به ندرت ممکن است برای‌ آنها خطرناک باشد.

مساله این است که به عنوان والدینِ کودکی که دیگران را گاز می‌گیرد، نباید خجالت‌زده باشید و کودک را تنبیه کنید، بلکه بهتر است رفتارش را بپذیریم و برای کمک به او از هیچ کمکی دریغ نکنیم.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.apa.org/monitor/2011/02/biting

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10632
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.