کرونا سلامت روان کودکان را تهدید می‌ کند

کرونا کم کم سبک زندگی مان را تغییر داد، اما توجه داشته باشید که سبک زندگی کودکان ما بیشتر تحت تاثیر کرونا تغییر کرده و قطعاً پیامدهای زیادی برای کودکان به همراه خواهد داشت. پیامدهایی که می‌تواند هم در زندگی کنونی و هم در آینده کودکان تاثیرات زیادی به جا بگذارد.عاطفه کیائی نژاد روان‌شناس بالینی و مدرس دانشگاه در مورد این تاثیرات نکات قابل توجهی را بیان می‌کند :

  • بوس و بغل ممنوع!

تاثیراتی که کرونا در زندگی کودکان ایجاد کرده هم جنبه مثبت دارد و هم منفی؛ اما یکی از نکات قابل توجه که می‌تواند به کودک آسیب بزند‌،حفظ فاصله اجتماعی است‌. در دوران کرونا، کودکان در آغوش گرفته نمی‌شوند و توسط نزدیکانشان بوسیده نمی‌شوند‌.اگر والدین هم در این زمینه وسواس بیش ازحد نشان دهند و در محیط خانه هم فاصله گذاری را رعایت کنند، بچه‌ها احساس ناامنی می‌کنند. چون کودکان برای اینکه حس کنند‌، دوست داشتنی هستند، نیاز به در آغوش گرفته شدن و لمس‌شدن و بوسیدن دارند و اگر والدین این تعامل را با کودک نداشته باشند‌، کودک آسیب می‌بیند‌.

حتماً برایتان پیش آمده که علیرغم میل فرزندتان‌، پدربزرگ یا مادربزرگ یا بقیه نزدیکان‌، فرزندتان را بوسیده‌اند و یا او را در آغوش گرفته‌اند‌. انگار شرایط کرونایی یک تاثیر مثبت هم داشته و آن حفظ حریم شخصی است. همواره تاکید می‌ شد که اگر کودکی تمایل داشت او را ببوسید و در آغوش بگیرید، در غیر این صورت این کار را به زور انجام ندهید‌. در شرایط اجبار‌، برخی از بچه‌ها اعتراض می‌کنند و برخی هم خجالت می‌کشند‌. حالا با شرایط کرونایی‌، انگار با بچه‌هایی مواجه خواهیم شد که فضای اجتماعی بیشتری دارند و کمتر مورد تماس فیزیکی قرار گرفتند.

  • در شرایط کرونایی هم برای کودکان فضای اجتماعی ایجاد کنید

یکی از تاثیرات نامناسبی که کرونا ایجاد کرده این است  که فضای اجتماعی کودکان حذف شده که در صورت ادامه دار شدن این شرایط‌، بچه‌ها را بیشتر به سمت انزوا و فقدان مهارت‌های اجتماعی پیش می‌برد. بنابراین در آینده این کودکان افرادی خواهند بود که مهارت‌های اجتماعی کمتری دارند‌. البته در نسل‌های قبلی به دلیل تعدد خواهر و برادرها در خانواده یا رفت‌وآمد بیشتر اقوام با همدیگر، مهارت‌های اجتماعی بچه‌ها نسبت به نسل جدید قوی‌تر بود‌. چون در حال حاضر بیشتر کودکان‌، تک‌فرزند هستند و رفت‌و آمدهای فامیلی هم همانند گذشته نیست. بنابراین شرایط کرونا به این قضیه دامن زد و شرایط را بدتر کرد. والدین هم به دلیل مشغله کاری و ترس از کرونا‌، ایجاد فضای اجتماعی کودکان را نادیده گرفتند وهر موقع کودک درخواست می‌کند که دوستش را ببیند و یا به پارک برود‌، پاسخ این است که ” به دلیل کرونا این امکان وجود ندارد “‌. اما لازم  است والدین به فکر راه‌حل‌های جایگزین باشند‌،مثلاً به صورت مجازی امکان برقراری ارتباط را با دوستان کودکشان فراهم کنند و یا در مکان‌های خلوت و با حفظ نکات پیشگیرانه‌،امکان تعامل با دوستان را فراهم کنند.‌

  • مهد نرفتن کودک‌، وابستگی مادر و کودک را بیشتر می‌کند

شرایط کرونایی‌، زمان مناسب برای رفتن به مهد کودک را هم تغییر داده است‌. مهدکودک رفتن اگر در زمان مناسب باشد، برای بچه‌ها بسیار فایده دارد‌، اما وقتی مضر است که یا در زمان نامناسب و یا مدت زمان طولانی کودک را مهد بگذاریم. با تعطیلی مهدها ، کودکان از این دو آسیب در امان هستند‌. سن مناسب برای مهد رفتن ۳تا ۴ سالگی است و کودکان لازم  است به مهد بروند‌، چون از مادر فاصله   می‌گیرند و استقلال بیشتری پیدا می‌کنند. حذف شدن مهد کودک در زمان مناسب، کودک را از استقلال و یادگیری برخی از مهارت‌های اجتماعی دور می‌کند و اگر والدین در خانه‌، مدام در همه امور بچه‌ها دخالت کنند و همه چیز را  کنترل کنند‌، وابستگی مادر و کودک زیاد می‌شود و این اصلاً اتفاق خوبی نیست‌‌.

یکی دیگر از تاثیراتی که کرونا در زندگی کودکان گذاشته‌، رعایت اصول بهداشتی است وقتی در کودکی‌، برخی عادات زیاد تکرار شود، جزئی از رفتار و شخصیت افراد می‌شود‌. بنابراین در آینده با بزرگسالانی مواجه هستیم که اصول بهداشتی را بیشتر رعایت می‌کنند و اطلاعات بیشتری نسبت به بیماری‌ها خواهند داشت‌.

  • کرونا ترس و اضطراب را در کودکان بیشتر می‌کند

یکی از مسائلی که می‌تواند برای بچه‌ها ترس ایجاد کند‌، ترس از مرگ و یا از دست دادن پدرو مادر و یا سایر نزدیکان است‌‌. البته این ترس در یک سنی می‌تواند طبیعی و رایج باشد ولی اگر این افکار زیاد باشد، اختلالات اضطرابی شکل می‌گیرد‌. ممکن است به دلیل کرونا‌، یکی از اقوام نزدیک فوت کند و کودک در جریان آن قرار بگیرد‌. این اتفاق در کودک اضطراب ایجاد می‌کند و ترس از مرگ و افکار مرگ را در بچه زیاد می‌کند‌. درصورتی که نیاز به امنیت،نیاز اصلی ما است و کودکان این دوره این حس را کمتر خواهند داشت و این نیازشان کمتر برآورده می‌شود‌. ما با بزرگسالانی مواجه هستیم که با اختلالات اضطرابی بیشتری درگیر هستند و یکی از اختلالات اضطرابی وسواس است که کرونا هم می‌تواند آن را ایجاد کند و هم می‌تواند آن را تشدید کند و در آینده افراد مبتلا به وسواس بیشتری خواهیم داشت‌.

نویسنده:مهدیه آقازمانی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8001
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.