چند ماهگی مخزن شنیداری نوزاد کامل می ‌شود؟

نوزادان بین نه ماهگی تا دوازده ماهگی، مهارت‌های زبانی خود را به سرعت گسترش می‌دهند. در این دوران نوزادان همچنان صداهایی نامفهوم تولید می‌کنند و یا گاهی از صدای شما تقلید می‌کنند. اگرچه به تدریج تلاش می‌کنند کماتی مانند نی‌نی، ماما و بابا را به‌کار ببرد.

نوزادان حدودا قبل از شش ماهگی تلاش کرده‌اند مخزن شنیداری خود را پر کنند. بعد از این دوران، آنها سعی می‌کنند از این مخزن شنیده‌های خود استفاده کنند و گاهی کلمات بسیار ساده‌‌ به‌کار می‌برند. هرقدر شما با نوزاد خود بیشتر حرف بزنید، بیشتر به قوای کلامی او کمک کرده‌اید. هرگز از یاد نبرید که کودک شما منحصربه‌فرد است و نباید او را با دیگر همسن‌وسالانش مقایسه کنید. بدانید که او ممکن است زودتر یا دیرتر از دیگر کودکان شروع به حرف زدن کند. برخی نوزادان که در معرض دو زبان متفاوت قرار می‌گیرند، ممکن است خیلی دیرتر از دیگر کودکان شروع به حرف زدن کنند و از هر دو زبان به صورت همزمان استفاده کنند. این مساله کاملا طبیعی‌ست و به مرور کودکان تفاوت‌های زبانی را می‌آموزند. اگرچه ممکن است گاهی این مساله موجب آشفتگی و کلافه‌شدن کودک شود.

 

یادمان باشد نوزادان دائما در حال ضبط صداهایی هستند که می‌شنوند. پس به عنوان والدین او باید مراقب باشیم چه کلماتی می‌گوییم. سعی کنید فقط از جملات محبت‌آمیز استفاده کنید و هرگز کلمات منفی را به‌کار نبرید. چراکه در ناخودآگاه کودک ثبت می‌شود. شاید تعجب کنید اما اگر فردی در دوران کودکی جملات منفی شنیده باشد، در بزرگسالی عزت‌نفس کمی خواهد داشت و ممکن است مدام خود را سرزنش کند. این حالت‌ها به صورت مکالمات درونی هستند. در واقع ما انسان‌ها مکالمات درونی داریم. یعنی در ذهن خود، با خودمان و درباره خودمان صحبت می‌کنیم. اگر مخزن شنیداری ما با کلمات منفی پر شده باشد، در بزرگسالی مکالمات درونی خشن و سخت‌گیرانه‌ای نسبت به خود تجربه می‌کنیم. دوران نوزادی تا حدود دو سالگی، دوران بسیار حساسی است که باید مراقب مخزن شنیداری کودک خود باشیم زیرا اگر با جملات و کلمات منفی پر شود، در بزرگسالی آسیب‌های جبران‌ناپذیری را ایجاد می‌کند.

نوزادان از شش ماهگی تا یک‌سالگی شروع به غان و غون کردن می‌کنند. البته به شکلی مستمر و تکراری. علاوه‌براین آنها جملات ساده و کوتاه را درک می‌کنند. همچنین معنای سوالات و درخواست‌های ساده را به خوبی می‌فهمند، مثلا « شیشه شیر را بده به مامان».

همچنین نوزادان نسبت به نام خود واکنش نشان می‌دهند. یعنی اگر آنها را صدا بزنید، به سمت شما برمی‌گردند و به شما نگاه می‌کنند. در غیر این‌صورت ممکن است کودک دارای مشکلات شنوایی باشد. نوزادان شش تا دوازده ماهه می‌توانند به خوبی به اشیا مختلف اشاره کنند. آنها قادرند نام برخی اشیا را به کار ببرند و حتی درباره آنها چند کلمه‌ای حرف بزنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.healthyfamiliesbc.ca/home/articles/babies-language-development-9-12-months

https://www.nct.org.uk/baby-toddler/learning-talk-and-communication-your-baby/learning-words-babies-6-12-months

Taking turns making sounds with you.

Copying speech sounds.

Responding to her name.

Pointing and talking to specific objects

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3359
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.