چرا باید برای خردسالان کتاب بخوانیم؟

امروزه بسیاری از پدرومادرها حداقل برای فرزند زیر شش سال خود کتاب می‌خوانند، اما ممکن است برخی از آنها تاثیرات کار مهم خود را ندانند. گاهی هم هست ما بزرگترها فکر می‌کنیم کودک فقط از تصاویر یک کتاب‌ داستان لذت می‌برد و نیازی نیست کتاب را برایش بخوانیم. اما کتاب و کتاب‌خوانی چرا مهم است؟

  • کتاب راهی برای شناخت و یادگیری زبان است

کتاب‌خوانی برای کودکان، اهمیت زیادی دارد زیرا کودکان نیاز دارند صداها، کلمات و زبان را بشناسند. فرایند رشد و شناخت زبان به تدریج پیشرفت می‌کند و کودکان با تکرار کردن می‌آموزند. ممکن است کودک شما بارها و بارها از شما بخواهد یک قصه‌ی تکراری را برای او بخوانید. شاید شما از این کار خسته شوید، اما کودک از این طریق، چیزهای مختلفی مانند کلمات، مفاهیم و صداها را می‌آموزد.

  • افزایش کنجکاوی و خیال‌پردازی

وقتی برای خردسال کتاب می‌خوانیم،‌ او کم‌کم متوجه می‌شود که این کار چقدر اهمیت دارد و کتاب خواندن را باارزش می‌داند. وقتی شما برای او قصه‌ می‌خوانید، به گسترش نیروهای تخیل‌پردازی و حس کنجکاوی کودک کمک می‌کنید. کودکی که کنجکاو نباشد یا سوالی نداشته باشد، یعنی به احتمال زیاد آسیب‌های زیادی دیده است. مساله این است که حس کنجکاوی و تخیل‌پردازی با رشد مغزی کودکان همراه است. کودک کنجکاو می‌تواند مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی خود را نیز افزایش دهد.

  • یادگیری مفاهیم، هیجانات و شیوه‌های رفتاری

کودکانی که داستان‌های مختلفی می‌شنوند، تفاوت بین خیال و واقعیت را یاد می‌گیرند. آنها مفاهیم متضاد یا مشابه را فرامی‌گیرند و می‌توانند درباره مسائل مختلف، نظرات‌ خود را ارائه دهند. آموختن این مسائل به مهارت‌های اجتماعی کودک نیز می‌افزاید. به شکلی که کودک می‌تواند هیجانات و احساسات خود را بشناسد و آنها را بیان کند. کودکی که مفاهیم مختلف را می‌شناسد، می‌تواند در رفتار خود نیز به کار بگیرد. مثلاً کودکی که مفهوم همدلی و کمک به دیگران را می‌شناسد، می‌تواند آنها را در رفتار خود به‌کار گیرد. علاوه‌براین، کودکان با برخی هیجانات منفی مانند خشم یا ترس نیز آشنا می‌شوند.

  • افزایش تعامل و ارتباط بین والد و فرزند

ما می‌توانیم همراه با کودک، تصاویر کتاب را نگاه کنیم. درباره قصه حدس بزنیم و نظرات خود را بیان کنیم. کودک از این طریق می‌تواند مهارت‌های کلامی و ارتباطی خود را پرورش دهد. خیلی اوقات، والدین در نقش یک قصه‌گو و روایت‌گر تصاویر کتاب، الگوی زبانی و ارتباطی کودک می‌شوند، زیرا بخش زیادی از یادگیری کودکان از طریق مشاهدات آنها انجام می‌شود و کودک با دیدن شما، کارهای مختلف را تقلید و تمرین می‌کند. به‌طورکلی کتاب‌خوانی برای کودکان، یک فرصت طلایی ا‌ست و آنها می‌توانند اوقات خوشی را با والدین و همسالان خود سپری کنند،به نحوی که روابط عاطفی و اجتماعی‌شان را پایه‌گذاری کرده و گسترش دهند.

 

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://raisingchildren.net.au/babies/play-learning/literacy-reading-stories/reading-storytelling

 

 

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7731
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.