پوشیدن لباس در سه سوت

چگونه به خردسالان یاد بدهیم لباسشان را خودشان بپوشانند؟ اگرچه پاسخ این سوال در ظاهر ساده است اما بسیاری از ما دشواری‌های حرکتی خردسالان را فراموش می‌کنیم یا وقتی با شکست آنها روبروییم ناامید می‌شویم و ترجیح می‌دهیم وظایف آنها را برعهده بگیریم. در این مواقع چند راهکار ساده باعث می‌شوند تا ما و فرزندمان خیلی سریع‌تر این چالش را پشت سر بگذاریم.

آموزش پوشیدن لباس اگر با بازی و سرگرمی باشد، خیلی سریع به مقصد می‌رسد. برای رسیدن به این هدف تنها کافی است چندراهکار ساده را یاد بگیریم:

 

  • یک نمودار تصویری که مراحل لباس‌پوشیدن رانشان می‌دهد، آماده کنید.

 

  • برای کودکانی که در حفظ تعادل مشکل دارند، می‌توان از نشستن روی میز یا چهارپایه با پایه‌کوتاه همراه با تکیه دادن پشت به دیوار یا تکیه‌گاه دیگر استفاده کرد.

 

  • به کودک اجازه دهید که لباس‌هایش را خودش برای پوشیدن انتخاب کند، هرچند که مطابق سلیقه شما نباشد، زیرا این کار موجب برانگیختگی و علاقه‌مندی او به یادگیری لباس‌پوشیدن می‌شود.

 

  • پوشیدن لباس‌های گشاد یا کمی بزرگتر، یادگیری پوشیدن مستقل را آسان‌تر می‌کند.

 

  • یک جعبه عروسکی با لباس‌های مخصوص تهیه کنید تا کودک بتواند در اوقات فراغت مهارت‌های لباس پوشیدن را تمرین کند. می‌توان فرصت‌های دیگری را برای تمرین مهارت لباس‌پوشیدن با پوشاندن لباس‌های مختلف، کوله‌پشتی و غیره فراهم کرد.

 

  • یادگیری باز و بسته کردن دکمه‌‌های بزرگ آسان‌تر است. دکمه‌‌های لباس را دربیاورید و آنها را شل بدوزید، زیرا این کار بازوبسته‌کردن آنها را برای کودک راحت‌‌تر می‌کند.

 

  • برای کودکی که سمت راست و چپ، جلو و عقب را فراموش می‌کند از لباس‌های علامت‌دار برای نشان دادن جهت‌های لباس استفاده کنید. برای مثال نقطه قرمز کشیده شده در داخل کفش، راست را نشان می‌دهد و نقطه آبی داخل یقه ژاکت پشت آن را نشان می‌دهد.

گرداوری : مژگان موسی پور

منبع: شناخت و تقویت مهارت‌های حرکتی در کودکان

لیزاآی.کورتز/ مترجم: دکتر امیر قمرانی، علیرضا حافظی، محمد رضایی

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5985
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.