پخته‌تر شدن کودک؛ لیست مهارت شش ساله‌ها

شش سالگی شروع دوران یادگیری کودک است. اینجا بچه‌ها کمی پخته‌تر شده‌اند و می‌توانند اندکی مسئولیت بر عهده بگیرند. حتی برای کودکانی که سراسر با آزادی زندگی کرده‌اند و از هیچ قانونی پیروی نکرده‌اند، شش سالگی شروع دوران جدی‌تری است. اگرچه یک کودک شش ساله هنوز در دنیای بازی و کودکی زندگی می‌کند، اما وقت آن رسیده تا کمی نظم بگیرد.

کودک شش ساله شما از شنیدن قصه‌ها و داستان‌های هیجان‌انگیز بسیار لذت می‌برد. او دوست دارد درباره قصه‌هایی که می‌شنود بحث کند و نظرات خود را بیان کند. همچنین شما می‌توانید قصه‌ای را برای او تعریف کنید و از او بخواهید، یک پایان برای قصه بسازد. حتی می‌توانید از او بخواهید برای بخش پایانی این داستان نقاشی کند. برخی کودکان دوست دارند شخصیت‌هایی از قصه را بسازند. مثلا با خمیر، گِل یا به وسیله پارچه‌. گاهی می‌توانید شخصیت‌های یک قصه را از مقوای مشکی، قیچی کنید و با آن نمایش سایه‌ای اجرا کنید.

بچه‌های شش ساله به خوبی می‌توانند در بازی‌ و فعالیت‌های گروهی همکاری کنند. هرگز یک کودک شش ساله را دست‌کم نگیرید. آنها حتی می‌توانند کار کنند. کودکان شش ساله‌ای هستند که به اجبار وارد بازار کار می‌شوند و می‌توانند از نظر اقتصادی به خانواده کمک کنند. در بسیاری از روستاها و دهکده‌های دور افتاده، بچه‌ها از همین سنین شروع به کار کردن در کنار بزرگ‌ترها می‌کنند.

کودک شش ساله در مرحله‌ای از رشد قرار دارد که می‌تواند مهارت‌های ویژه‌ی ورزشی یا هنری را انتخاب کند و شروع به یادگیری کند.بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای، از همین سنین کار خود را شروع کرده‌اند. چراکه کودکان علاقه خود را صادقانه می‌شناسند و شک نمی‌کنند. البته همیشه هم این‌طور نیست. 

کودکان شش ساله می‌توانند آشپزی کنند و یا در طبخ غذاها همکاری داشته باشند. این فعالیت‌ها می‌تواند در قالب بازی، ساعت‌ها آنها را سرگرم کند. پختن نان و درست کردن خمیر نیز برای آنها بسیار جذاب است. کودک علاقه دارد نتیجه کاری را که انجام می‌دهد، از نزدیک تجربه و لمس کند. لانه‌سازی برای پرندگان یا حیوانات خانگی، از جمله دیگر فعالیت‌هایی است که کودک شش ساله از انجام آنها لذت می‌برد. زیرا می‌تواند نتیجه و محصول کار را، در راحتی حیوان خانگی ببیند.

علاوه‌براین‌ باغبانی و کشاورزی در ابعاد کوچک، برای کودک شش ساله بسیار لذت‌بخش است. زیرا در آخر، کودک می‌تواند نتیجه زحمات خود را ببیند و از آن استفاده کند. انجام چنین فعالیت‌هایی برای کودکان موجب افزایش احساس خودکارامدی، اعتمادبه‌نفس و عزت نفس می‌شود. این مساله تاثیر بسیار خوبی در موفقیت‌های کودکان در بزرگسالی آنها خواهد داشت. آنها در بزرگسالی احساس رضایت‌مندی بیشتری را تجربه می‌کنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://parenting.firstcry.com/articles/top-20-activities-for-6-year-old-kids/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3754
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.