واکنش درست در برابر آمپول‌بازی کودکان چیست؟

تصور کنید وارد اتاق می‌شوید و می‌بینید فرزند ۳-۴ ساله‌ی شما و کودک همسن ‌و سالش تمام لباس‌های زیر خود را درآورده‌اند. چه عکس‌العملی در این مواقع دارید؟آمپول بازی کودکان دیگر موضوعی است که ممکن است ذهن شما را درگیر کند. هر والدی ممکن است عکس‌العملی متفاوت نسبت به این موضوع داشته باشد.

  • به‌نظر شما کدام راهکار یا عکس‌العمل درست است؟

  • عصبانی می‌شوم و با او دعوا می‌کنم: کسانی که عصبانی می‌شوند، به این رفتار به صورت ناخودآگاه نگاه جنسی دارند و این درحالی است که کودکان، در این سن در دوره‌ی کمون یا خاموشی جنسی به‌سر می‌برند و رفتار و بازی‌هایشان با نگاه جنسی، آن‌گونه نیست که بزرگسالان تصور می‌کنند؛ بلکه به‌دلیل آشنا شدن کودک با بدن، شناخت تفاوت‌های جنسیتی و کنجکاوی است.
  • سریع می‌خواهم لباسش را بپوشد و از اتاق خارج شود: این والدین با رفتار خود حس کنجکاوی بیشتر را در فرزندان خود دامن می‌زنند.

 

 

  • ناراحت می‌شوم ولی سکوت می‌کنم: این گروه از والدین ممکن است به‌دلیل شرم از ورود به این مقوله، عدم اطلاع از روش‌های آموزش و تربیت جنسی، یادگیری‌ها و اطلاعات قبلی در زمینه تابو بودن و عدم صحبت درباره‌ی مسائل جنسی عکس‌العملی نشان می‌دهند.
  • چیزی نمی‌گویم و اتاق را ترک می‌کنم: برخی از والدین با دیدگاه آزادی جنسی معتقدند باید کودکان را در تجارب جنسی آزاد گذاشته و همانند سبک فرهنگ غربی فرزندانشان را دراین زمینه آزاد گذاشته تا در آنان ایجاد حساسیت و کنجکاوی نشود.
  • سعی می‌کنم همیشه مراقب فرزندم باشم تا چنین اتفاقی نیفتد: این والدین روش تربیتی نظارت را برگزیده‌اند و گمان می‌کنند از طریق نظارت مستمر می‌توانند رفتارها و شرایط فرزندشان را کنترل نمایند و به‌جای روش روش کنترل را انتخاب کرده‌اند.

آنچه مسلم است انتخاب راهکاری سرخود و با تکیه به آموزه های پیشین نیست. هر کودکی با توجه به فرهنگ، جغرافیا و شیوه‌های تربیتی مختلف شرایطی متفاوت را تجربه می‌کند. در این مواقع لازم است با مشاور و روان‌شناس صحبت کنید و یا این اجازه را بدهید تا متخصصان این حوزه ضمن گفت‌و گو با فرزند خردسال شما راهکار مناسب را پیدا کنند.

گرداوری : مژگان موسی پور

نه به من دست نزن/ نویسنده زهرا سعدی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5563
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.