از تربیت جنسی کودکان غافل نشویم

می‌دانیم که بسیاری از والدین نسبت به امنیت کودکان خود نگران هستند. اما خیلی اوقات نمی‌دانیم چگونه فرزندان خود را آگاه کنیم. شاید برخی والدین از صحبت کردن درباره این مسائل با فرزندان خود خجالت می‌کشند. با توجه به اینکه تاکنون کودکان بسیاری، چه دختر و چه پسر قربانی انواع سواستفاده‌های جنسی از سوی افراد آشنا و یا غریبه شده‌اند، به عنوان والدین کودک بایستی آموزش و دفاع جنسی به کودکان خود را در برنامه داشته باشیم. در ادامه قصد داریم مطالبی درباره چگونگی تربیت جنسی کودکان ارائه دهیم.

  • چه‌وقت درباره‌ی اعضای بدن با کودک صحبت کنیم؟

خیلی زود درباره‌ی اعضای بدن کودک، با او صحبت کنید. از حدود دو تا سه سالگی. کودک شما از حدود دو سالگی می‌‌تواند درباره بدنش آگاهی  پیدا کند. او می‌تواند یاد بگیرد چه نقاطی از بدنش حساس و جزو مناطق خصوصی بدنش هستند. بهتر است به زبانی کودکانه، این نقاط را نام ببرید و از کودک نیز بخواهید نام آنها را بیاموزد تا اگر زمانی لازم شد داستانی را در مورد بدنش تعریف کند، بتواند از نام‌های مشخص استفاده کند. در مرحله‌ی بعد بهتر است به کودک بیاموزیم که همه‌ی ما در بدن خود نقاطی خصوصی داریم که نباید توسط هیچ‌کس به جز مادر و پدر، دکتر و پرستار (البته با اطلاع پدر و مادر)، لمس شوند. حتمأ به کودک بیاموزید که هیچ فردی بی‌دلیل و بدون حضور پدر و مادر نباید به این نقاط دست بزند. گاه برخی از والدین این قسمت را فراموش می‌کنند و به کودک یاداوری نمی‌کنند که هیچ کس نباید آنها را لمس کند.

  • چه کسی نباید بدن کودک را لمس کند؟

به کودکان خود بیاموزیم که هیچ فردی حق ندارد درباره مسائل جنسی با آنها صحبت کند. علاوه‌براین به کودک خود می‌آموزیم که هر فردی غیر از پدر و مادر، پزشک و پرستار درباره‌ی این مسائل با ما صحبتی بکند، و یا بدن ما را لمس کند، کار بسیار اشتباهی است و ما باید سریع به پدر و مادر اطلاع دهیم. به کودک بیاموزیم که هیچ رازی بین آنها و فردی غیر از پدر و مادر وجود ندارد و هیچ‌کس حق ندارد آنها را از فاش کردن رازها بترساند.

  • عکس گرفتن ممنوع

به کودک بیاموزیم که هیچ فردی نباید از نقاط مختلف بدن آنها عکس خصوصی بگیرد. هیچ رازی درباره نقاط مختلف بدن وجود ندارد که فردی به جز پدر و مادر بخواهد به آنها بگوید. مگر اینکه آن فرد پزشک یا پرستار باشد و در حضور مادر و پدر این کار را انجام دهد. هیچ فردی نباید تصاویر و یا نقاط خصوصی بدن خودش را به آنها نشان دهد و کودک در صورت مشاهده هر یک از این اتفاقات، باید به سرعت به پدر یا مادرش اطلاع دهد.

  • آموزش دفاع از خود

حتماً باید چند روش دفاعی به کودک خود بیاموزید تا فقط در شرایط سختی که احساس خطر می‌کند از آنها استفاده کنند. مثلاً دو انگشت دست را در چشم فرد مزاحم فرو کنند یا با لگد به آلت تناسلی فرد ضربه بزنند. حتماً آنها را هشیار کنید که از این عملیات دفاعی، روی خواهر و برادر یا همکلاسی خود استفاده نکنند. به آنها بگویید که این کارها بسیار دردناک و آزاردهنده هستند و ما فقط می‌توانیم در شرایط خطر از آنها استفاده کنیم. برای تمرین کردن نیز می‌توانیم روی عروسک‌ها این کار را امتحان کنیم. شما می‌توانید چند اسم رمز نیز به کودکان خود بیاموزید تا در مواقع خطر در مکالمه تلفنی استفاده کنند.

ممکن است فرد مزاحم یک کودک بزرگ‌تر یا فردی کاملا آشنا باشد. حتما کودک خود را آگاه کنید تا بتواند از پس شرایط مختلف برآید و به شما اطلاع دهد. شماره تلفن‌های ضروری مانند پلیس، اورژانس و آتش‌نشانی را از طریق قصه و بازی به آنها  آموزش دهید و مطمعن شوید که آنها را حفظ هستند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:
https://www.heysigmund.com/are-you-teaching-your-toddler-skills-to-prevent-sexual-abuse/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5461
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.