از سندروم ناگهانی مرگ نوزادان چه می ‌دانید؟

(SIDS یا سندروم مرگ ناگهانی در خواب نوزادان)

شاید تا به حال چیزهایی درباره مرگ ناگهانی نوزادان در خواب شنیده باشید. این یک شایعه نیست. بلکه اتفاقی ‌است که اگرچه بسیار به ندرت، اما ممکن است به دلایلی رخ دهد. اما  SIDSیا سندروم مرگ ناگهانی در خواب نوزادان چیست و چرا رخ می‌دهد؟

نوزادانی که از نظر جسمانی سالم هستند،‌ ممکن است در خواب و به خصوص در طول خواب شبانه، دچار مرگ ناگهانی شوند. اولین و محتمل‌ترین علت، مشکل در تنفس نوزادان شناخته شده است. سالانه حدود دویست کودک در انگلستان بر اثر این اتفاق فوت می‌کنند. اگرچه این اتفاق بسیار نادری است و احتمال کمی دارد که نوزاد بر اثر چنین اختلالی فوت کند.

  • سندروم مرگ ناگهانی بیشتر چه زمانی اتفاق می‌افتد؟

این اتفاق در شش ماهه اول زندگی نوزادان رخ می‌دهد و نوزادانی که با کمبود وزن شَدید یا نارس متولد می‌شوند بیشتر در معرض SIDS قرار دارند. همچنین در بین نوزادان پسر این اتفاق شایع‌تر است. این نوع مرگ ناگهانی اغلب در خواب و در موارد بسیار نادری در بیداری نوزاد رخ می‌دهد. اما به‌طورکلی مواردی هست که باید برای پیشگیری از چنین رخدادی انجام شود. پژوهش‌گران معتقدند این رخداد در نوزادانی که نسبت به استرس‌های محیط آسیب‌پذیرتر هستند بیشتر رخ می‌دهد. عوامل محیطی مانند سیگاری بودن والدین، مشکل در تنفس یا یک بیماری خیلی ناچیز.

در طول خواب شبانه، ‌ممکن است نوزادان در حالتی قرار گیرند که نتوانند به درستی تنفس کنند و پتو یا ملحفه‌ها یا بخشی از لباس نوزاد، مانعی برای تنفس او شوند. گاهی خوابیدن کنار نوزادان به خصوص بر روی کاناپه‌های فنری، موجب ایجاد اختلالی در تنفس نوزاد می‌شود. والدینی که کنار نوزاد به خواب می‌روند ممکن است مدتی از مدل قرارگیری نوزاد غافل شوند و ناخواسته مانع تنفسی برای نوزاد محسوب شوند.

از منظر علمی، انسان در حالت خوابِ خیلی عمیق، با سرعت بسیار کمی تنفس می‌کند، به‌طوری که به مرحله‌ای از مرگ نزدیک می‌شوند. در این مرحله از خواب، مغز ما مجهز به بخشی‌ است که فعال شده و بدن را از مرگ نجات می‌دهد به‌شکلی که تنفس و واکنش‌های مغز بالا می‌رود و مردمک چشم در زیر پلک، حرکت می‌کند. به این مرحله از خواب، REM گفته می‌شود. برخی پژوهش‌گران معتقدند مغز برخی نوزادان هنوز به این حد از رشد نرسیده است تا هنگام کاهش تنفس،‌ فعال شود و بدن را وارد خواب REM کند. اگرچه هنوز بسیاری از پژوهش‌گران معتقدند علت اصلی این نوع مرگ نوزادان مشخص نیست. اما والدین می‌توانند برای جلوگیری با پیشگیری، اقداماتی انجام دهند.

  • چه کار‌هایی برای پیشگیری مناسب است ؟

سعی کنید همیشه نوزاد را به حالت طاق باز بخوابانید و از باز بودن مسیرهای تنفسی او مطمئن شوید. هرگز با پتو، کلاه، ملحفه یا عروسک‌های پولیشی، ‌روی صورت و اطراف سر نوزاد را پُر نکنید. پتوی نوزاد نیز نباید خیلی کُلفت و ضخیم باشد و از شانه‌های او بالاتر بیاید. برای نوزاد یک تخت جداگانه داشته باشید تا مجبور نباشید او را در رختخواب خود بخوابانید. این کار ریسک اختلال تنفس در هنگام خواب را بالا می‌برد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.bounty.com/baby-0-to-12-months/health-and-care/understanding-sids

https://www.webmd.com/baby/ss/slideshow-fetal-development

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7430
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.