نیازهای رشدی نوزادان و فعالیت‌های همسو با آن

شاید تصور کنید یک نوزاد شش‌ماهه هیچ نیازی به‌جز خوردن شیر و خوابیدن ندارد. اما واقعیت چیز دیگری است. انجام فعالیت‌های مختلفی که یک نوزاد شش ماهه از انجام آنها لذت می‌برد بخشی از نیازهای رشدی اوست. به‌همین‌دلیل است که نباید توانایی‌های ساده‌ی او را دست‌کم بگیریم. شما با انجام چند فعالیت ساده می‌توانید علاوه بر ایجاد سرگرمی به تقویت‌ مهارت‌های مختلف در او کمک کنید.

  • لذت کشف دنیا با وسایل و ابزارهای کوچک

کودکان شش ماهه علاقه دارند هر وسیله‌ای را در دست بگیرند و آن را کشف کنند. اشیای متحرک، پرسر و صدا و یا با قابلیت تغییر مانند خمیرها می‌توانند بازیچه‌ی مناسبی برای آنها باشند. این فعالیت آنها را به خوبی راضی می‌کند و کودک حس می‌کند که بر دنیای اطراف خود تاثیرگذار است. کودک شما در همین دوران دوست دارد اشیا مختلف را در دست بگیرد، بالا و پایین کند و آنها را تکان دهد. او اغلب بازی‌هایی به این شکل را دوست دارد. مثلا دوست دارد یک شئ‌ را به زمین بیندازد و شما دوباره آن را به او بدهید. او از تکرار لذت می‌برد.

  • حس لامسه‌ی کودک را تقویت کنید

کودک شش ماهه دوست دارد به چشمانش نگاه کنید و با او حرف بزنید. او علاقه دارد درحالی‌که به پشت روی زمین می‌خوابد، کف پاهایش را با دست بگیرید و تکان دهید. اگر کودک را به شکم روی زمین بخوابانید، کودک دوست دارد به کمک دست‌ها، سر و سینه خود را بالا نگه دارد و با اشیایی که در دسترس دارد، بازی کند. آنها را بگیرد و به سمت دهان خود ببرد. اگر یک چهارچرخه مانند کالسکه عروسک جلوی کودک نه تا دوازده ماه خود بگذارید، احتمالا به کمک آن چند قدمی حرکت می‌کند. در این دوران سعی کنید از اشیارنگی، روشن و نرم استفاده کنید. اشیایی که ایمن و تمیز باشند. زیرا کودک دائما آنها را به سمت دهان خود می‌برد.

 

  • معرفی اعضای بدن به کودک شش ماهه

شما می‌توانید با نوزاد شش تا دوازده ماهه خود بازی‌های تازه‌ای شروع کنید. او علاقه دارد بدن خود را بشناسد. پس بدن او را نوازش کنید و اعضای بدنش مانند بینی، گوش و دست را به او معرفی کنید، به همان ترتیب اعضایی از بدن خود را برای او نام ببرید. کودک شما به «دالی‌بازی» علاقه زیادی دارد. این بازی را بارها و بارها برای او تکرار کنید. چراکه او با تکرار کشف می‌کند و لذت می‌برد. می‌توانید از یک اتاق دیگر با کودک خود صحبت کنید. به این ترتیب او متوجه می‌شود حتی اگر شما دیده نشوید، اما وجود دارید. کودک شما علاقه دارد با انسان‌ها به‌خصوص والدینش ارتباط بگیرد. او کم‌کم با افراد نزدیک به والدین، مانند پدربزرگ و مادربزرگ و دیگران نیز ارتباط می‌گیرد. در واقع انسان‌ها برای او جذاب‌تر از اشیا هستند.

  • موسیقی و شعر، هنر و لذت

کودک شما از گوش دادن به موسیقی، شعر و ترانه‌های مختلف لذت می‌برد. ممکن است کودک شما دوست داشته باشد بارها به یک موسیقی گوش دهد. او به شما می‌فهماند که دوباره با همان موسیقی لذت می‌برد. علاوه‌براین آنها به دیدن تصاویر مختلف و رنگارنگ علاقه زیادی دارند. کتاب‌های کودکانه با تصاویر مختلف برای آنها بسیار جذاب است.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-9-12-months

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-6-9-months           

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4075
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.