آیا نوزادم، احساسات مرا را درک می‌ کند؟

اگر به تازگی صاحب فرزند شده‌اید، قطعا احساساتی استثنایی و بی‌مانند را تجربه‌ کرده‌اید. مخلوطی از اضطراب و شادمانی، به خاطر مسئولیت بزرگی که بر دوش خود احساس می‌کنید. اما شما دوست ندارید اضطراب خود را به نوزاد منتقل کنید. همچنین، تصور اینکه نوزادم چه احساساتی را تجربه می‌کند، بسیار پیچیده و دلهره‌آور است. حالا با هم درباره اینکه نوزادان‌ چگونه احساسات ما را درک می‌کنند، مطالبی را مرور می‌کنیم.

  • داستان رشد احساسی در نوزاد

لبخند یا تعجب یک نوزادِ تازه متولد شده، یک واکنش عصبی است نه یک پاسخ اجتماعی. شاید ناراحت‌کننده به نظر برسد اما احساسات نوزادان مانند بزرگسالان نیست. نوزادان به چهره‌ها و لبخندهای آشنا نگاه می‌کنند و به دلایلی مانند کثیف شدن پوشک یا گرسنگی، گریه می‌کنند. از آنجایی‌که آنها هنوز تجربه‌ی زیستن ندارند، تجربه رشد شناختی و احساسی آنها نیز خیلی کم است.

شاید درباره اینکه نوزادان چقدر می‌توانند احساسات شما را درک کنند، مطعن نباشید. لازم است بدانید که برخی پژوهش‌ها ثابت کردند، نوزادان می‌توانند با احساسات والدین (به خصوص مادر)‌ هماهنگ شوند. یعنی یک رابطه احساسی بین شما و نوزادتان، می‌تواند شکل بگیرد. وقتی این رابطه قوی‌تر می‌شود، نوزاد شما پذیراتر و آماده یادگیری از شما می‌شود. در این دوره، مغز نوزادان توانایی تغییر دارد. این تغییرات براساس تجربیات مختلف نوزاد هدایت می‌شوند. پس با ابراز احساسات مثبت نسبت به نوزادمان، می‌توانیم ارتباط اجتماعی و عاطفی خوبی با او تشکیل دهیم و ظرفیت‌های ذهنی نوزاد را تقویت کنیم.

  • درک متقابل نوزادان

تمرین دلبستگی یکی از شیوه‌هایی‌ست که والدین برای ایجاد ارتباط سالم با نوزادان خود، برمی‌گزینند. براساس برخی مطالعات، رفتارهای اشتباه والدین که در ذهن کودک نقش می‌بندد، موجب می‌شود کودک به جای داشتن یک دلبستگی سالم، گریه کند و یا به والدین خود بچسبد. این مطالعات نشان داد، نوزادانی که در طول رشد خود، با والدین‌شان، بیشتر احساس امنیت می‌کنند، بهتر می‌تواند جهانِ خود را کشف کند و ارتباط سالم و قوی‌تری با افراد مهم زندگی‌شان داشته باشند.

شاید این جمله را شنیده باشید: «همه کودکان با یک دفترچه راهنما به دنیا می‌آیند». احتمالا برخی افراد این جمله را خنده‌دار می‌دانند ولی خیلی زود متوجه می‌شوند که اگر ارتباط سالم و محکمی با نوزاد خود ایجاد کنید، به سرعت، از نیازهای او خبردار می‌شوید. با هر واکنشِ ساده‌ی نوزاد، متوجه می‌شوید که او چه نیازی دارد و چگونه می‌توانید نیازهای او را برطرف کنید. به علاوه، توجه به چهره نوزاد، اطلاعات زیادی به شما می‌دهد. کودکی را تصور کنید که چیزی او را خوشحال می‌کند و یا چیزی او را آزار می‌دهد. نوزاد به تدریج این احساسات را در چهره خود بروز می‌دهد و والدینی که به این نشانه‌ها توجه می‌کنند، می‌توانند احساسات کودک را شناخته و او را درک کنند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://mom.com/baby/do-babies-feel-emotions

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10736
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.