لطفاً «خشم کودک» را خاموش نکنید!

خشم یکی از هیجان‌‌های مهم و اساسی کودکان است. کودکان به تدریج آن را می‌شناسند و با کارکردهای مختلف آن آشنا می‌شوند. خشم یک ابزار مهم برای انتقال دسته‌ای از احساسات است. اگر از این ابزار مهم به شکلی نامناسب و نامتعادل استفاده شود، ممکن است آسیب‌های فراوانی را ایجاد کند. خشم نیز مانند احساسات دیگر کودکان باید بیان شود و سرکوب کردن آن موجب آسیب‌های روانی زیادی می‌شود. بنابراین نباید به دنبال خاموش کردن خشم باشیم، بلکه می‌توان با روش‌هایی لذت‌بخش،‌ انرژی خشم را هدایت و مدیریت کرد. برای این کار شیوه‌های مختلفی وجود دارند.

  •  در شروع این مسیر، راه‌هایی برای آرام‌سازی اولیه خشم کودکان وجود دارند. برای این کار، کودک را تشویق کنید تا به آرامی بر روی سطح صاف دراز بکشد. چشم‌ها را ببندد و شروع کند به نفس‌کشیدن. هر ده شماره را برای او بشمارید و ترجیحاً یک موسیقی آرام و بی‌کلام پخش کنید. از او بخواهید دست‌ها و پاها را کاملاً رها کند و به صدای نفس‌های خودش گوش کند.
  • پس از آرام‌سازی، برخی شیوه‌های حل ‌مساله را با کودک مرور کنید. استفاده از شیوه‌های تصویری خیلی خوشایند و لذت‌بخش است. مثلاً کودکی که دوستش، اسباب‌بازی مورد علاقه او را برداشته و حالا عصبانی شده است را تصور کنید. شما می‌توانید این صحنه را ترسیم کنید و از کودک بخواهید حالا در این تصویر تغییراتی ایجاد کند. طرح پرسش‌هایی برای بهبود بخشیدن و ایجاد تغییر در این صحنه. چندین گزینه مختلف را بنویسد و انتخاب کنید و درباره‌ی آنها بحث و تبادل نظر کنید. شما می‌توانید تمامی این مراحل را در قالب یک نمایش‌بازی عروسکی انجام دهید. بچه‌ها با شیوه‌های غیرمستقیم بهتر ارتباط برقرار می‌کنند و مسائل مختلف را می‌آموزند.
  •  تلاش کنید به کودک خود کمک کنید تا توجه خود را از خشم، بر روی چیز دیگری معطوف کنید. راه‌های مختلفی وجود دارند. با کمی خلاقیت و زیرکی پی می‌برید کودک شما به چه فعالیت‌هایی علاقمند است. مثلاً کوبیدن چند خوراکی در آونگ، مشت کوبیدن به یک کیسه بوکس. چنین فعالیت‌هایی موجب تخلیه‌ی خشم و هیجان کودک می‌شود. ممکن است کودکی دوست داشته باشد بر روی تخت‌خواب فنری، بالا و پایین بپرد یا در حیاط خانه آب‌بازی کند. فعالیت‌های مورد علاقه او را بشناسید و با او همراه شوید.
  •  درباره‌ی احساسات کودک از او دلجویی کنید. از او بپرسید چه احساسی دارد و خواسته‌هایش چیست. برای اینکه کودک بتواند، خودش تصمیم‌گیری و عمل کند او را یاری کنید، البته فقط در صورتی‌که او از شما درخواست کمک می‌کند. در غیر این‌صورت لزومی ندارد در کارهای او مداخله کنید. او را به حال خود بگذارید تا استقلال خود را بیشتر لمس کند.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منبع :

۴۶ Anger Management Activities for Kids: How to Help an Angry Kid

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4380
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.