شیوه‌ های روانی درمان و کنترل شب ادراری در خردسالان

خردسال شما هم دچار شب ادراری شده است؟ آیا نگران ایجاد عفونت‌های مثانه‌ای هستید یا به دنبال دلایل روحی این ماجرا می‌گردید؟ درهرحال این ئزشک است که می‌تواند بهترین تشخیص و درمان را اعلام کند. یادمان باشد که اگر پزشک به یک اختلال پزشکی به عنوان دلیل شب ادراری مشکوک باشد، احتمالا آزمایش خون یا رادیولوژی را برای بررسی دقیق شرایط تجویز خواهد کرد. اما شیوه درمان شب ادراری چیست؟

اگر یک دلیل پزشکی برای شب ادراری وجود نداشته باشد، پزشک می‌تواند نکته‌هایی را برای مدیریت این شرایط بیان کند. شب ادراری را می‌توان از طریق تغییر رفتار کودک یا با برخی داروهای خوراکی درمان کرد.

  • تغییرات در رفتار یا روتین کودک

برای شروع، پزشک ممکن است تغییرات رفتاری را پیشنهاد دهد. تکنیک‌های رفتاری تغییراتی هستند که می‌توانید در برنامه شبانه کودک اعمال کنید و شامل دارو نمی‌شوند. از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدود کردن مصرف مایعات پیش از زمان خواب:

حداقل دو ساعت پیش از زمان خواب به کودک خود مایعات ندهید. اطمینان حاصل کنید که کودک در طول روز به میزان کافی آب می‌نوشد.

  • استفاده از توالت پیش از خواب:

از این که کودک پیش از خواب به توالت می‌رود و مثانه خود را به طور کامل تخلیه می‌کند، اطمینان حاصل کنید.

  • مثانه درمانی:

این رویکرد افزایش تدریجی ظرفیت عملکردی مثانه از طریق صبر کردن کودک برای رفتن به توالت را هدف قرار می‌دهد. افزایش مدت زمان بین هر مراجعه به توالت به بزرگ شدن مثانه کمک می‌کند که امکان نگه‌داشتن ادرار بیشتر را فراهم می‌کند.

  • مشاوره:

در مواردی که کودک یک رویداد آسیب‌زا را تجربه کرده یا از اعتمادبه‌نفس کم به واسطه شب ادراری رنج می‌برد، مشاوره روانی ممکن است موثر باشد.

شب ادراری به طور معمول برای همیشه ادامه نمی‌یابد. تنها یک تا دو درصد بزرگسالان شب ادراری را تجربه می‌کنند. مدیریت این شرایط ممکن است به زمان نیاز داشته باشد و در نهایت شب ادراری متوقف شود اما باید توجه داشت که این شرایطی قابل درمان است. شب ادراری می‌تواند هم برای کودکان و هم والدین آنها مساله ای استرس‌زا باشد. به خاطر داشته باشید که پزشک طی این دوران پشتیبان شما خواهد بود. در صورت داشتن هر گونه پرسش درباره مدیریت یا داروهای مورد استفاده برای درمان شب ادراری با پزشک کودک خود صحبت کنید.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: کلیولند کلینیک

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8896
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.