شش ماهگی و برنامه ‌ی درست تغذیه ‌ی نوزادان

تولد شش ماهگی نوزاد به عنوان یک نقطه‌ی گذار مهم در نظر گرفته می شود زیرا بسیاری از نوزادان در این نقطه آماده‌ی آغاز مصرف غذاهای جامد هستند. در شرایطی که شیر مادر یا شیر خشک باید همچنان به عنوان هسته‌ی اصلی رژیم غذایی یک نوزاد شش ماهه در نظر گرفته شود، برخی والدین یا مراقبان با دادن پوره ها و دیگر غذاهای جامد ایجاد تغییر در برنامه غذایی نوزاد را آغاز می کنند.

 

 برنامه تغذیه در شش ماهگی توسط منبع غذایی

نوزادان به طور معمول هر دو تا سه ساعت، پنج تا شش بار طی روز غذا می‌خورند.

تغییر برنامه‌ی تغذیه نوزاد در هر روز یا برای نوزدانی که مقادیر متفاوتی غذا در هر روز مصرف می‌کنند، عادی است.

والدین یا مراقبین می‌توانند نشانه‌هایی که نوزاد بروز می‌دهد را دنبال کنند، حتی اگر از قبل یک برنامه تغذیه را مشخص کرده باشند. این که قبلاً نوزاد غذایی را خورده است دلیل بر آن نمی‌شود تا از دادن مجدد آن به وی خودداری کرد.

 

افزودن غذاهای جامد

آکادمی پزشکی کودکان آمریکا به والدین توصیه می‌کند که تا حدود شش ماهگی، نوزاد در صورت امکان تنها با شیر مادر تغذیه شود. زمانی که نوزاد از شش ماهگی عبور کرد، ممکن است آماده‌ی امتحان کردن غذاهای جامد باشد.

نوزاد ممکن است آماده‌ی خوردن غذاهای جامد در شش ماهگی باشد اگر:

  • از کنترل سر خوبی برخوردار است
  •  بتواند سر خود را برای مدت طولانی بالا نگه دارد.
  •  بتواند بدون کمک یا کمک بسیار کم بنشیند.
  •  دیگر رفلکس برون اندازی زبان برای هل دادن غذا به بیرون از دهان با زبان را نداشته باشد.
  •  به وعده‌ی غذایی علاقه نشان بدهد و به سمت غذا خم شود.

 

در این سن، شیر مادر یا شیر خشک همچنان مهم‌ترین منبع تغذیه نوزاد محسوب می شود و غذاهای جامد به عنوان یک افزودنی به رژیم غذایی نوزاد در نظر گرفته می شوند.

تمام نوزادان در شش ماهگی آماده خوردن غذاهای جامد نیستند. اگر نوزاد علاقه ای به غذای جامد نشان نمی دهد، والدین یا مراقبین می‌توانند چند هفته صبر کرده و پس از آن دوباره تلاش کنند.

دادن یک تا دو قاشق غذاخوری غلات صبحانه غنی شده با آهن یا پوره‌ی میوه یا سبزیجات در هر بار تغذیه می تواند جای خوبی برای آغاز باشد.

 

با افزایش علاقه و اشتهای نوزاد، شما می‌توانید به تدریج این میزان را افزایش دهید.

برای اطمینان از مصرف غذای کافی توسط نوزاد، والدین یا مراقبین می‌توانند وی را پیش از ارائه‌ی غذای جامد با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه کنند.

والدین یا مراقبین در هر بار که به نوزاد شیر می‌دهند می توانند غذای جامد را به عنوان یک مکمل ارائه کنند و یا می‌توانند با دادن غذاهای جامد هنگام وعده غذایی خود، نوزاد را در وعده های غذایی خانواده شرکت دهند.

در شش ماهگی، زمانی که نوزاد ممکن است غذای جامد طلب کند، والدین یا مراقبین می‌توانند تنها یک بار در روز این غذاها را ارائه کنند.

انتخاب زمانی که آرامش بیشتری دارید و از نظر وقت با محدودیت مواجه نیستید و نوزاد نیز بیش از حد گرسنه، ایرادگیر، یا خسته نیست، بهترین گزینه است.

زمانی که نوزاد از یک وعده غذایی جامد روزانه خود لذت می برد می‌توانید تکرر آن را به دو بار و سپس سه بار در روز افزایش دهید.

در شرایطی که یک برنامه درست و قطعی وجود ندارد، اما والدین یا مراقبین باید افزایش تدریجی دادن غذای جامد به نوزاد را برنامه‌ریزی کنند.

در شش ماهگی، هدف معرفی غذاهای جدید و عادات غذایی جدید نیست. به همین ترتیب، نیازی نیست نوزاد را به خوردن غذای جامد وادارکرده یا اگر آن را طلب می کند، از این کار خودداری کنید.

بدون در نظر گرفتن اندازه و عادات غذایی، نوزدان نیازمند دسترسی به تنوع رو به افزایش غذاهای جامد هستند.

بیشتر نوزدان پیش از احساس راحتی در خوردن غذاهای جدید نیازمند امتحان کردن چند باره آنها هستند. اجازه دهید کودک با سرعت دلخواه خود و به روشی که احساس می کند درست است، غذا بخورد.

بازی کردن با غذا در این سن برای نوزاد قابل پذیرش است زیرا این روشی برای کشف چیزهای جدید محسوب می شود.

 

 شیر مادر و شیر خشک

شیر مادر یا شیر خشک به عنوان مهم‌ترین غذای نوزاد در شش ماهگی باقی می‌مانند. آسان‌ترین روش برای اطمینان از این که نوزاد به میزان کافی غذا می‌خورد، تغذیه وی با شیر مادر یا شیر خشک هنگام بروز نشانه های گرسنگی است.

به طور کلی، والدین یا مراقبین باید تغذیه نوزاد با شیر مادر سه تا پنج بار در روز و گاهی اوقات حتی بیشتر را برنامه‌ریزی کنند. با این وجود، نوزادان بسیار متفاوت هستند و تغذیه هر سه تا چهار ساعت نیز شایع است.

برخی نوزدان تغذیه خوشه ای را ترجیح می‌دهند که طی دوره ای کوتاه چند بار با شیر مادر تغذیه می‌شوند. نوزادان در حال رشد یا بیمار ممکن است با تکرر بیشتری شیر بنوشند.

اگر نوزاد شیر خشک مصرف می‌کند، دادن ۲۴ تا ۳۲ اونس (۶۸۰ تا ۹۰۷ گرم) شیر خشک غنی شده با آهن طی پنج یا شش بار تغذیه در روز عادی است. در شرایطی که برخی نوزدان در شش ماهگی شب ها می خوابند، برخی دیگر بیدار باقی مانده یا غذا طلب می کنند.

 

مایعات دیگر

نوزادان تا شش ماهگی به آب میوه ها یا سبزیجات نیازی ندارند. کالری اضافه می‌تواند اشتهای نوزاد را کاهش داده و قند ممکن است به دندان های در حال رشد وی آسیب برساند. نوشابه های گازدار و نوشیدنی دیگر برای نوزادان مفید و سالم نیستند.

نوزادان می توانند نوشیدن آب را از شش ماهگی یا زمانی که والدین یا مراقبین غذای جامد را به رژیم غذایی آنها اضافه می کنند، آغاز کنند. ارائه یک فنجان آب همراه با وعده های غذایی جامد ممکن است مفید باشد.

 

کار روی برنامه تغذیه در حوالی چرت‌های روزانه

در حدود شش ماهگی، برخی نوزدان گذار از سه یا چهار بار چرت زدن به دو چرت در روز را تجربه می‌کنند. نوزاد ممکن است میانه صبح و میانه عصر چرت بزند. در این سن، بیشتر نوزادان نیازمند ۱۲ تا ۱۵ ساعت خواب روزانه هستند و چرت‌ها به طور معمول یک تا سه ساعت طول می‌کشند.

والدین یا مراقبین بهتر است برنامه ای را آماده کننده که هم برای آنها و هم نوزادان کارایی داشته باشد. برخی نوزدان هنگام تغذیه با شیر مادر یا شیر خشک به خواب می روند، در شرایطی که دیگران این گونه نبوده و خودشان به خواب می‌روند.

والدین یا مراقبین می توانند نشانه های نوزاد را دنبال کرده و نیازهای آنها را به آرامی با برنامه خانواده سازگار کنند.

 

 

  • به این نکته‌ها توجه کنید:
  •  نوزادان ممکن است پس از بیدار شدن از چرتی طولانی گرسنه‌تر باشند. پس از ارائه شیر خشک یا شیر مادر برای کاهش گرسنگی اولیه، این می‌تواند زمان خوبی برای امتحان کردن غذاهای جامد باشد.
  •  هیچ مدرکی وجود ندارد که افزودن غلات صبحانه به یک بطری به خواب طولانی‌‌تر نوزادان کمک می‌کند. انجام این کار می‌تواند خطر خفگی را افزایش دهد.
  • هرگز نباید بدون نظارت دقیق به نوزادان غذا داده شود. از دادن غذای جامد حتی پوره های بسیار رقیق در تختخواب خودداری شود.

 

محمد مهدی حیدرپور

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=5329
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.