با سندروم سِپسیس در کودکان و نوزادان آشنا شویم

آیا تا به حال درباره سندروم سِپسیس یا عفونت‌های شدیدِ خونی چیزی شنیده‌اید؟ این بیماری وخیم بوده و به سرعت پیشرفت می‌کند بنابراین لازم است با راه‌های مقابله، پیشگیری و درمان آن آشنا شویم و بدانیم که این سندروم در بین نوزادان، کودکان و حتی بزرگسالان اتفاق می‌افتد. در این مقاله به بررسی و معرفی این اختلال می‌پردازیم.

  • سندروم سِپسیس چیست؟

هر نوع عفونت شدید ممکن است منجربه سِپسیس شود؛ یک واکنش شدید جسمانی به عفونت. عفونتی فراگیر و چنان شدید که در صورت دیرکرد در درمان و رسیدگی‌های پزشکی، ممکن است منجربه قطع یک یا چند عضو از بدن، آسیب به ارگان‌های داخلی بدن و در نهایت مرگ شود. این بیماری افراد خیلی مُسن یا نوزادان خیلی جوان را بیشتر مورد حملات خود قرار می‌دهد. اما لازم به ذکر است که این اختلال واگیر ندارد و بر اثر یک عامل باکتریایی به نام سپسیس، ایجاد می‌شود. براساس پژوهش‌ها، بیش از ۴۰ درصد مبتلایان به سپسیس را کودکان کمتر از پنج سال تشکیل می‌دهند و سپسیس عامل یک پنجم مرگ‌ها در سراسر جهان است.

ممکن است کودکان مانند بزرگسالان عفونت‌های باکتریایی بسیار وسیعی را تجربه کنند. برای مثال عفونت‌های شدید ادراری، عفونت‌های پوستی، ذات‌الریه، آپاندیس و مننژیت. تمامی این عفونت‌ها می‌توانند منجربه سپسیس شوند.

  • نشانه‌های سِپسیس

نشانه‌های وجود سپسیس در بدن، ممکن است برخی از این نشانه‌ها یا همه‌ی این‌ها را شامل شود. ممکن است کودکان با یک سرماخوردگی خفیف نیز، یکی از این علایم را داشته باشند و اصلا سپسیس درکار نباشد اما اگر کودک اغلب این علایم بروز کنند و حال عمومی کودک بسیار بد باشد، حتما بایستی اقدامات پزشکی لازم جهت رفع عفونت‌ها انجام گیرد. چنانچه پوست کودک سرد و با تغییر رنگ به سمت التهاب، زردی و کبودی پیشروی می‌کند، بیش از ۱۲ ساعت ادرار و مدفوع نکرده باشد و واکنش‌های معمولی خود را از دست داده است، حتما به پزشک مراجعه کنید و زمان را از دست ندهید.

  1. تب (در بین نوزادان ممکن است تب خفیف باشد).
  2. ضربان قلب بالا
  3. تنگی نفس (فرد به نفس‌نفس می‌افتد)
  4. احساس سرماخوردگی (سردی دست و پا)
  5. احساس گیجی، پریشانی یا گمراهی
  6. تنفس‌ِ کوتاه و سریع
  7. احساس درد شدید و ناراحتی
  8.  استفراغ و حالت تهوع
  • درمان سپسیس چگونه است؟

درمان و مراقبت‌های اصلی در مقابله با سپسیس در بخش مراقبت‌های ویژه صورت می‌گیرد و با تزریق داروهای آنتی‌بیوتیک و داروهای ویژه فشار خون و داروهایی برای تسکین درد کودک. در برخی موارد وخیم، کودکان به دستگاه تنفس نیاز خواهند داشت و برای تشخیص‌ ضروری نیاز به تست‌های مایع نخاعی باشد.

ترجمه: مهرنوش خالقی

منبع:www.healthychildren.org

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=10698
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.