رشد زبانی کودک یک ساله را در ۶ اصل بشناسیم

رشد زبانی و کلامی در کودکان از همان لحظات اولیه تولد آغاز می شود. نوزادان تازه متولد شده از همان بدو تولد می‌توانند صداها را بشنوند و مخزن شنیداری خود را به تدریج افزایش دهند. تا جایی ‌که می‌توانیم در یک‌سالگی شاهد سخن گفتن کودکان باشیم. در اینجا می‌خواهیم رشد کلامی و زبانی کودکان در یک سالگی را بیشتر بشناسیم.

۱- یک‌ساله‌ها خیلی چیزها را می‌شناسند

کودک یک ساله ما قادر است کلمات و جملات زیادی را درک کند. او بسیاری از اشیا و آدمها را می‌شناسد و می‌تواند آنها را نام ببرد، مثلا اتوبوس، توپ، نی‌نی. همچنین آنها می‌توانند برخی فعل‌ها مانند خوردن و خوابیدن را به‌کار ببرند و صفاتی مثل رنگ‌ها و اندازه‌ها را بعد از نام‌ها استفاده کنند، مثلا توپ قرمز، نی‌نی کوچولو.

۲-یک‌ساله‌ها دسته‌بندی کلامی دارند

کودک یک‌ساله ما کم‌کم متوجه می‌شود برخی نام‌ها در یک دسته‌بندی قرار می‌گیرند. مثل کفش و جوراب یا دست و پا. او به تدریج نام اعضای بدن خود را یاد می‌گیرد. همچنین قادر است بدن خود را به عنوان یک وجود مجزا و مستقل بشناسد و اعضای بدن خود را تحت مالکیت خودش بداند و نام ببرد، مثلا دستِ من یا گوشِ من.

۳-یک‌ساله‌ها، یک کلمه به چیزهای مشابه نسبت‌ می‌دهند

در این دوران کودک یک کلمه را به چیزهای مختلفی نسبت می‌دهد. ممکن است به همه حیوانات چهارپا بگوید: پیشی. این نوع نام‌گذاری‌ها در بین کودکان یک تا دو ساله بسیار رایج و طبیعی است و گاهی موجب خنده بزرگترها می‌شود. در این مواقع می‌توانید نام حیوان جدید را برای او چندین‌بار تکرار کنید تا او با نام حیوانات دیگر نیز آشنا شود. او کلام شما را به خوبی می‌شنود و وارد مخزن شنیداری خودش می‌کند اگرچه ممکن است باز هم به آن حیوان کلمه پیشی را اتلاق کند. او را مجبور نکنید که صحیح حرف بزند. اجازه دهید کودک به تدریج مراحل رشد زبانی خود را طی کند.

۴-یک‌ساله‌ها برای یادگیری بیشتر کنجکاو هستند

کودک ما می‌تواند به اشیا جدیدی اشاره کند و نام آنها را از ما بپرسد. بایستی خود را برای دورانی آماده کنیم که کودک علت هرچیزی را از ما می‌پرسد. مثلا نام چیزهای مختلف را از ما بخواهد و اگر به او پاسخ ندهیم، احتمالا به عزت‌نفس کودک آسیب زده‌ایم. لازم است این دوران را با صبوری بگذرانیم و بیشتر با کودک صحبت کنیم، به او تصاویر مختلف نشان دهیم و نام هر چیز را برایش تکرار کنیم.

۵-یک‌ساله‌ها شروع به یادگیری‌ دساورالعمل‌ها می‌کنند

کودک ما می‌تواند دستورالعمل‌های ساده ما را به خوبی بفهمد و یا گاهی از این کلمات تقلید کند.  به عنوان والدین کودک سعی کنید او را اندکی آزاد بگذارید تا برخی کارها را به تنهایی انجام دهد. در این مسیر او می‌تواند کلمات و نام‌های جدیدی یاد بگیرد. مثلا اگر دوست دارد رنگ‌بازی کند یا لباس‌ها را جابه‌جا کند، بگذاریم آزادانه کار کند و در عوض با او صحبت کنیم، مثلا نام رنگ‌ها را تکرار کنیم یا اسم لباس‌ها را برایش بگوییم تا به مرور یاد بگیرد. به این ترتیب کودک ما در خلال تجربیات جدید، گستره لغات خود را نیز افزایش می‌دهد. علاوه براین او می‌تواند برای خودش از ضمیر «من» استفاده کند. این یکی از نشانه‌های مهم علاقه کودک به مستقل شدن است.

۶-یک‌ساله‌ها گستره لغات خود را افزایش می‌دهند

به طورکلی کودک بین یک تا دوسالگی گستره لغات خود را از حدود ۵ تا ۲۰ کلمه به حدود ۲۰۰ کلمه ارتقا می‌دهد. همچنین او می‌تواند دستورالعمل‌های دو مرحله‌ای هم درک کند مثلا: «توپ را بگیر و به مامان بده». علاوه‌براین کودکان یک تا دو ساله می‌توانند با برخی الفاظ احساسات خود را بیان کنند مثلا وقتی تعجب کنند لفظ «اوووو..» را به‌کار می‌برند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-1-2-years

https://raisingchildren.net.au/toddlers/development/language-development/language-1-2-years

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11096
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.