راه ‌هایی برای پرورش یک پنج‌ ساله‌ ی خلاق

همه می‌دانیم که دنیای ما کودکان خلاق بیشتر نیاز دارد تا کودکان باهوش و نخبه. شاید با خود فکر کنید که والدین چه کارهایی می‌توانند انجام دهند تا کودک پنج‌ساله‌شان خلاق‌ باشد. کودک خلاق با اعتمادبه‌نفس بیشتر و روابط اجتماعی قوی‌تری رشد می‌کند، در نتیجه بیشتر احساس شادی و رضایت دارند. حالا مروری می‌کنیم بر فعالیت‌هایی که موجب پرورش خلاقیت کودکان می‌شود.

  • قصه‌گویی بداهه

وقتی کودکان در کنار هم بازی می‌کنند، از نظرات یکدیگر مطلع شوند و تخیل‌پردازی کنند. یکی از شیوه‌های تاثیرگذار خلاقیت، داستان‌سرایی بداهه و تخیل‌پردازی گروهی است. مثلا با نشان دادن یک عکس یا یک حیوان به کودکان، می‌توانید از آنها بخواهید درباره آن قصه‌پردازی کنند. قصه‌های آنها را قضاوت نکنید و فقط اجازه دهید، بی‌پروا داستان بگویند. علاوه براین می‌توانید از آنها بخواهید، درباره نقاشی‌ یا مجسمه خمیری که ساخته‌اند، داستانی بگویند.

  • قدرت کاردستی‌ها را دست ‌کم نگیرید

کودک پنج‌ساله قادر است کاردستی‌های مختلفی بسازد. به عنوان والد یک کودک پنج‌ساله، خلاق باشید و از وسایل دورریختنی، چیزهای جدید بسازید و تا می‌توانید کودک را در این کار مشارکت دهید. کارهای هنری و دستی برای همه کودکان لذت‌بخش است و موجب رشد ذهنی آنها می‌شود. همچنین ساخت و ساز با لگوها، نقاشی با رنگ‌های مایع و تیوپی، کاردستی با دانه، برگ و گلبرگ‌ها، بازی با شِن و نمایش بازی، ازجمله بازی‌های خلاقانه کودکان پنج‌ساله به شمار می‌روند. تلاش کنید کودکان را وارد مراحل ساخت و ساز و خلق ایده‌های جدید کنید. کودکان می‌توانند برای خود عروسک و یا رنگ‌های سالم و خوراکی بسازند و در بازی با دوستان‌شان به ایده‌های جدیدتری دست‌یابند.

  • بازی‌های خلاق را در لیست خود قرار دهید

بازی‌های خلاق، طیف وسیعی دارند. مثلا انواع بازی‌های نمایشی و یا عروسک‌بازی‌ها. نمایش‌های سایه‌ای، کاغذی و یا با وسایل بازیافتی از جمله این بازی‌ها هستند. برای بسیاری از این بازی‌ها هیچ وسیله گران‎قیمتی لازم نیست. می‌توانید وسایل مورد نیاز این بازی‌ها را به آسانی بسازید. مثلا می‌توانید جعبه‌ی یک ساندویچ مثلثی را به عنوان لانه‌ی یک حیوان در صحنه نمایش قرار دهید. با همکاری کودک، جعبه‌ها و وسایل دورریز را رنگ‌آمیزی کنید و یک صحنه نمایش آماده کنید. فراموش نکنید بسیاری از اسباب‌بازی‌های حاضر و آماده، کمک زیادی به پرورش خلاقیت کودکان نمی‌کنند. بازی‌هایی که بچه‌ها برای خلق آنها زحمت می‌کشند، بسیار موثر‌تر هستند. کودکانی که در تنهایی و فقط با اسباب‌بازی‌های حاضر و آماده بازی می‌کنند، تجربیات کمتری به دست می‌آورند اما کودکانی که با عناصر مختلف و همچنین با کودکان دیگر وارد بازی می‌شوند، می‌توانند تجربیات متعددی داشته باشند.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:  https://parenting.firstcry.com/articles/top-30-activities-for-5-year-old-children/

https://bouncebackparenting.com/cant-miss-fun-for-your-4-6-year-old/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=8642
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.