راه‌ هایی برای توسعه استدلال منطقی در خردسالان

در دوران کودکی اغلب تصمیمات فرزند شما با استفاده از منطق اشتباه و یا ناقص صورت می‌گیرد و این موضوع بخشی از روند رشد طبیعی اوست. اما آموزش صحیح و اصولی از جانب والدین و به‌خصوص معلمان در فضای آموزشی به آنها کمک می‌کند تا بر دیدگاه محدود خود نسبت به جهان اطراف غلبه کنند. مدارس نقش مهمی در این پیشرفت خواهند داشت اما والدین نیز می‌توانند با استفاده از فعالیت‌های خاص کودک خود را یاری دهند.

  • شمارش

کودک راه زیادی پیش رو دارد تا به طور کامل درک کند که ظاهر همیشه گویای باطن نیست. به عنوان مثال اگر چیزی از نظر اندازه بزرگتر از دیگری باشد، صرف نظر از تعداد مشابه کودک آن را “بیشتر” قلمداد خواهد کرد. برای آن که بتوانید استدلال منطقی را در وی تقویت کنید، آموزش شمارش یکی از بهترین روش‌های ممکن خواهد بود. این مدل از تمرین‌های مغزی و فعالیت‌هایی که منتج به یادگیری می‌شوند، برای کودکان سه سال به بالا بسیار مفید هستند.

  • آشنایی با تشابهات و تمایزات

در این مورد می‌توانید از بازی‌های تشخیصی استفاده کنید. برای مثال از کودک خود بخواهید تفاوت‌های دو تصویر نسبتا مشابه را برای شما توضیح دهد. توسعه مهارت‌های شناختی کودک به طور مستقیم بر استدلال منطقی وی تاثیرگذار خواهد بود.

  • فعالیت‌های حسی

فعالیت‌های حسی به ویژه آنهایی که قدرت دست‌ها را به کار می‌گیرند، از جمله خارق‌العاده ترین متدها برای کمک به مغز خواهند بود. به‌تدریج که مغز روند دریافت و ارسال اطلاعات را بهبود می‌بخشد، کودک نیز مهارت بیشتری در راستای استفاده از اندام‌های خود به دست می‌آورد. آنها را به بهره‌برداری از حواس خود به‌واسطه ارائه تصاویر جذاب، وسایلی که بافتشان قابل لمس است و همچنین غذاهای متنوع تشویق کنید. متد تکاملی مذکور در پاسخ‌گویی به موقع و مناسب کودک به محرک‌ها نقش بزرگی خواهد داشت.

  • طرح پرسش

همانطور که می‌دانید کودکان علاقه زیادی به طرح پرسش‌های گوناگون دارند. این موضوع مزیتی اساسی برای روند توسعه مغز آنها به شمار می‌رود و جالب است بدانیدکه شما نیز وظیفه مهمی در این مورد بردوش دارید. درواقع باید بتوانید به کودک خود آموزش دهید تا سوالاتش را به‌گونه‌ای صحیح و اصولی مطرح کند. همچنین از او بخواهید پاسخ سوالش را پیش‌بینی کند. با مشارکت در چنین فعالیت‌های ساده‌ای، قادر به توسعه هرچه‌بهتر مغز فرزند خود خواهید بود. فرض کنید کودکتان درمورد موضوعی کنجکاو شده است. وی را به ارائه فرضیه‌ای آزمایشی دراین‌باره ترغیب کنید. آزمون و خطا نه‌تنها اعتمادبه‌نفس او را بالا خواهد برد، بلکه مسیر صحیح طرح سوال را نیز به وی آموزش خواهد داد.

  • مشارکت در حل مشکلات روزمره

تصور کنید که برای بازدید از یک باغ وحش به‌همراه کودک خود برنامه‌ریزی کرده اید اما متوجه شده‌اید که امروز باغ‌وحش تعطیل است. حال توصیه می‌شود به فرزند خود توضیح دهید و از وی بخواهید در مورد فعالیتی جایگزین بحث کند. با انجام این کار کودک می‌آموزد که چگونه باید در حل مشکلات روزمره مشارکت کند.

مترجم: مازیار دانیالی

منبع:

https://www.understood.org/en/learning-thinking-differences/signs-symptoms/age-by-age-learning-skills/math-skills-what-to-expect-at-different-ages

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9307
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.