راهبردهایی علمی برای پرورش کودکانی موفق

بی‌شک، همه والدین می‌خواهند که فرزندشان عمکلرد خوبی در دوران تحصیل داشته باشد، از مشکلات و دردسر دور بماند و به یک بزرگسال بسیار موفق تبدیل شود. اما این در حرف بسیار ساده‌تر از عمل است.حقیقت این است که هیچ مسیر مشخص و تضمین شده‌ای برای موفقیت والدین در این زمینه وجود ندارد. اما برخی مطالعات مهم دستورالعمل‌هایی را ارائه کرده‌اند که می‌تواند احتمال تحقق این هدف و پرورش کودکانی که در بزرگسالی به انسان‌هایی موفق تبدیل می‌شوند را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

{در ادامه با ۱۰  مورد که باید برای بزرگ کردن کودکانی باهوش و موفق مدنظر قرار دهید، بیشتر آشنا می‌شویم.}

  • مهارت‌های اجتماعی را به کودک خود آموزش دهید

مطالعه ای که طی یک بازه زمانی ۲۰ ساله توسط پژوهشگران دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و دانشگاه دوک انجام شد ارتباطی مثبت بین مهارت‌های اجتماعی کودکان در مهدکودک و موفقیت آنها در بزرگسالی را نشان داد. به کودکان خود چگونگی حل کردن مشکلات همراه با دوستان، به اشتراک گذاشتن وسایل، گوش‌دادن بدون ایجاد وقفه در صحبت طرف مقابل، و کمک به دیگران در خانه که مکانی عالی برای آغاز است را آموزش دهید.

  • بیش‌ازحد از کودک خود محافظت نکنید

در دنیای پرمشغله‌ی امروز، بسیاری از والدین به جای این که به کودکان خود اجازه دهند مشکلاتشان را خودشان حل کنند، به سرعت مشکلات را برای آنها برطرف می‌کنند.

جولی لیتکات هایمز، نویسنده، سخنران و کنشگر، با استناد به مطالعه‌ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد، به این نکته اشاره دارد که باید به کودکان اجازه دهید مرتکب اشتباه شوند و افزایش انعطاف‌پذیری و با تدبیر عمل کردن برای قرار دادن آنها در مسیر موفقیت اهمیت دارد.

البته، این کار ساده نیست. ما همگی نیازمند حرکت روی مرز بین محافظت از کودکان و اجازه‌دادن به آنها برای حل مشکلات به منظور فراگیری نکته‌های جدید و درس گرفتن از آنها هستیم.

  •  کودکان را زودتر درگیر تحصیل کرده وزمانی‌که بزرگ‌تر شدند آنها را به مستقل‌شدن تشویق کنید

برخی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که کتاب خوانی برای کودکان و آموزش ریاضی به آنها در سنین پایین می‌تواند اثر چشمگیری در کسب موفقیت در سال‌های بعد داشته باشد. با این وجود، بهتر است پس از ورود به دبستان از انجام تکالیف فرزند خود پرهیز کنید زیرا کمک بیش از حد می‌تواند به واقع از پیشرفت وی جلوگیری کند.

والدین همواره باید علاقه خود نسبت به آموزش فرزندشان را نشان داده و در عین حال، باید آنها را به قبول مسئولیت انجام کارهای خود به طور مستقل تشویق کنند.

  • به کودک خود اجازه ندهید بیش از حد در برابر نمایشگرها قرار بگیرد

میزان بیش از حد قرار گرفتن در معرض نمایشگرها مانند تماشای تلویزیون یا استفاده از گوشی هوشمند با چاقی، الگوهای خواب نامنظم، و مشکلات رفتاری در کودکان پیوند خورده است. افزون بر این، مطالعه ای در سال ۲۰۱۷ که در دانشگاه مونترال انجام شد، نشان داد که انجام بازی‌های تیراندازی می‌تواند به مغز کودک آسیب رسانده و موجب تخریب سلول‌های مغزی شود.

به گفته آکادمی پزشکی کودکان آمریکا، سرگرم شدن کودکان با دستگاه های دارای نمایشگر مانند تلویزیون و گوشی هوشمند باید به دو ساعت در روز محدود شود.

یک ایده‌ی مفید دیگر این است که کودک خود را برای تبدیل شدن به یک خالق محتوا تشویق کنید به جای این که یک مصرف کننده‌ی منفعل باشد. به عنوان مثال، وی را به فراگیری برنامه‌نویسی رایانه‌ای، مدل‌سازی سه بعدی، یا تولید موسیقی دیجیتال تشویق کنید و زمانی را که مقابل نمایشگرها سپری می‌کند را نیز به فعالیتی تولیدی و مفید تبدیل کنید.

  • انتظارات بالایی را تعیین کنید

تیمی پژوهشی در دانشگاه یوسی‌ال‌ای با بررسی داده‌های به دست آمده از یک نظرسنجی ملی دریافتند که انتظاراتی که والدین از کودکان خود دارند اثر چشمگیری بر موفقیت و پیشرفت آنها دارد.

این مطالعه نشان داد در زمانی که آنها چهار ساله بودند، تقریبا تمام کودکانی که بالاترین عملکرد در گروه مطالعه را داشتند دارای والدینی بودند که از آنها انتظار داشتند مدرک دانشگاهی خود را کسب کنند.

  • زمان زیادی را صرف تحسین خصوصیات ذاتی کودک خود مانند هوش یا ظاهر نکنید

“خدای من، هیچکس بهتر از تو نمی‌تواند این نقاشی را بکشد! چقدر باهوش هستی!”

مطالعه‌ای در دانشگاه استنفورد نشان داد که تحسین کودکان با جملاتی شبیه به آنچه در بالا ارائه شد و تمرکز بر هوش کودکان می‌تواند در واقع به کم‌کاری آنها منجر شود.

به عنوان یک راهبرد جایگزین، بهتر است والدین تشویق و تحسین خود را بر تلاش کودکان برای غلبه بر مشکلات و چالش‌ها با نشان‌دادن شکیبایی، پایداری و عزم متمرکز کنند.

  • انجام برخی وظایف را به کودک خود بسپارید

شواهد قابل توجهی وجود دارند که نشان می‌دهند انجام برخی وظایف روزانه برای رشد و پیشرفت کودک مفید هستند. با این وجود، طی یک نظرسنجی که توسط مرکز پژوهشی براون انجام شد، تنها ۲۸ درصد والدین گفتند که به طور منظم انجام برخی وظایف را به کودکان خود می سپارند.

پژوهشی در دانشگاه مینه‌سوتا نیز نشان داد که یکی از بهترین پیش‌بینی‌کننده‌های موفقیت در اوایل بزرگسالی این بوده است که آیا افراد در سنین سه یا چهار سالگی کارهای روزمره را انجام می‌داده‌اند یا خیر.

  • به خانواده‌ی خود بیش از دنیای مجازی توجه داشته باشید

بنابر یک نظرسنجی که توسط سازمان غیرانتفاعی Common Sense Media انجام شد، ۲۸ درصد نوجوانان گفتند که والدین آنها به دستگاه‌های قابل حمل خود اعتیاد دارند. بنابر مطالعه ای دیگر که توسط AVG انجام شد، ۳۲ درصد کودکان شرکت کننده در نظرسنجی به احساس بی‌اهمیت بودن زمانی که والدین آنها حواسشان پرت شده و مشغول کار با تلفن‌های همراه خود بوده اند، اشاره داشتند.

به عنوان نخستین نسل از والدین با دسترسی دائمی به اینترنت، این اهمیت دارد که بدانیم چه زمانی ارتباط خود با دنیای مجازی را قطع کرده و بر خانواده متمرکز شویم.

  • در پی ایجاد فضایی آرام و دوست‌داشتنی در خانه‌ی خود باشید

ایجاد محیطی دوستانه و آرام و ایجاد حس پشتیبان داشتن، یکی از ارکان اصلی رشد کودکانی سالم، خلاق و موفق است.

اگر با همسر خود مشاجره دارید، توصیه شده است که در برابر کودکان از بحث و جدل پرهیز کرده، حد و مرزهایی را در این زمینه تعیین کرده و بر سازش و حل و فصل مشکلات متمرکز شوید.

  • بیش از حد سختگیر یا بیش از حد نرم رفتار نکنید

دیانا بامریند در مطالعه پیشگامانه خود در سال ۱۹۶۶، بین والدین مستبد (بسیار سخت‌گیر)، آسان‌گیر (بسیار ملایم و منعطف) و مقتدر (منظم و دوست داشتنی) تمایز قائل شد.

به طور خلاصه، والدین مستبد (Authoritarian) بیش از حد سخت‌گیر هستند، والدین آسان‌گیر (Permissive) بیش از حد نرم و ملایم رفتار می‌کنند و والدین مقتدر (Authoritative) گزینه درست و مناسب هستند.

وقتی کودک از والدین مقتدر الگو می‌گیرد، مهارت‌های تنظیم احساسات و درک اجتماعی که برای موفقیت ضروری هستند را فرا می‌گیرد.

محمدمهدی حیدرپور

منبع: اینک

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=4872
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.