تغذیه کودک یک ساله؛ از خوراکی‌ های مفید تا برنامه وعده‌ های غذایی

انتخاب غذاهای مناسب برای کودکی یک ساله می‌تواند به وی در آشنایی با عطر و طعم‌های جدید و تشویق وی به مصرف خوراکی‌های مختلف کمک کند. یک برنامه غذایی واحد برای تمام کودکان مناسب نیست، اما این دستورالعمل ها می‌توانند به تغذیه کودکی نوپا کمک کنند.

  • غذاهایی که برای کودکی یک ساله مفید هستند

کودکان نوپا می‌توانند غذاهایی مشابه با آنچه اعضای خانواده آنها مصرف می‌کنند را بخورند، اگرچه این ممکن است نیازمند اصلاح برخی غذاها برای مصرف راحت‌تر و ایمن‌تر برای کودکان باشد.

کودکان ممکن است پیش از آن که غذایی را دوست داشته باشند، به امتحان کردن چندباره آن نیاز داشته باشند. والدین یا مراقبین هرگز نباید کودک را مجبور به مصرف یک غذا کرده و هرگز نباید کودک را تنبیه کنند، اما ارائه طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مغذی به وی باید ادامه داشته باشد.

  •  از جمله غذاهای دوست داشتنی و مفید برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

میوه‌ها: آووکادو، موز، پرتقال، توت‌ها، انبه، و میوه‌های دیگر گزینه‌های خوبی هستند. توت‌ها، انگورها و میوه‌های سفت باید به تکه‌های کوچک تقسیم شوند.

سبزیجات: کودکان نوپا می‌توانند به اندازه بزرگسالان از مصرف سبزیجات لذت ببرند، از این رو، والدین یا مراقبین کودک می‌توانند گزینه‌های جدید را به طور مداوم به وی معرفی کنند. برخی کودکان نوپا از مصرف پوره‌های غذایی نوزاد که حاوی سبزیجات و میوه‌ها هستند و مزه‌ای شیرین دارند، لذت می‌برند.

پروتئین: کودکان نوپا می‌توانند تکه‌های کوچک گوشت را بخورند. همچنین، آنها ممکن است از مصرف پروتئین‌های دیگر مانند عدس، یا توفو لذت ببرند.

غلات: غلات مانند جو دوسر حاوی ماده مفید فیبر هستند که می‌تواند به پیشگیری از یبوست کمک کند.

نیازی نیست تا ظاهر غذا را به طور کامل تغییر داده، به آن شکر اضافه کنید یا روش‌های دیگر را برای کسب مزه‌ای بهتر امتحان کنید. کودکان خوردن غذاهایی که والدین یا مراقبین به آنها می‌دهند را فرا می‌گیرند.

کودکان نوپا به تغییرات بافت و شکل غذا پاسخ می‌دهند. اگر کودکی یک میوه خاص را دوست ندارد، برش زدن آن به شکل‌های مختلف، چیدمان آن به شکل یک صورت خندان یا استفاده از آن در یک اسموتی را امتحان کنید. آماده کردن و سرو غذا را به موردی سرگرم کننده و خلاقانه تبدیل کنید و میزان غذایی که کودک می‌خورد را کنترل نکنید.

وعده‌های غذایی را همراه با کودک خود بخورید و به کودکان نوپا غذاهایی مشابه با دیگر اعضای خانواده بدهید، به جای این‌‌که وعده‌های غذایی ویژه کودک را آماده کنید. چیزی که کودک آن را دوست دارد را به وی ارائه کنید و در صورت تقاضا برای دریافت پرس دوم غذا، این خواسته را برآورده کنید.

در صورت امکان، بهتر است یک برنامه غذایی تهیه کرده و به آن پایبند باشید. اگرچه کودکان نوپا نباید میان وعده‌های ناسالم مانند کیک‌ها و کلوچه‌ها که فاقد ارزش غذایی هستند را مصرف کنند، اما ممکن است به مصرف چندین میان وعده سالم در روز به ویژه طی دوران یک جهش رشد نیاز داشته باشد.

برنامه تنها در مورد غذا اعمال می‌شود و هر زمان که کودک آب می‌خواهد باید آب کافی برای نوشیدن در اختیار وی قرار دهید.

  •  ملاحظات تغذیه‌ای

بیشتر کودکان نوپا به دریافت ۱,۰۰۰ تا ۱,۴۰۰ کالری در روز نیاز دارند. کودکان بزرگ‌تر و فعال‌تر ممکن است به میزان کالری اندکی بیشتر نیاز داشته باشند.

والدین و مراقبین نباید نگران آماده کردن اندازه‌های ایده‌ال وعده‌های غذایی باشند. در عوض آنها می‌توانند طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم را ارائه کرده و به کودک اجازه دهند درباره این‌که می‌خواهد چه چیزی بخورد، تصمیم‌گیری کند. بسیاری از کودکان نوپا با گذشت زمان و با خوردن وعده‌های غذایی بزرگ در یک روز و تقریباً هیچ چیزی در روز بعد به تعادل می‌رسند.

  • نمونه منو غذایی برای کودکی یک ساله

کودکان نوپا باید هر دو تا سه ساعت یک بار یا پنج تا شش بار در روز غذا بخورند. یک برنامه غذایی ساده برای آنها ممکن است این گونه به نظر برسد:

  • گزینه‌های صبحانه
  1. نصف فنجان جو دوسر و نصف فنجان میوه مانند بلوبری یا موز خرد شده
  2. اسموتی میوه حاوی آووکادو، توت‌های منجمد و موز
  3. پنیر کاتیج
  4. نیمروی تخم مرغ همزده

 

  • گزینه‌های میان وعده اواسط صبح
  1. اسموتی میوه و سبزیجات حاوی کیل، سیب، انبه، موز و هویج
  2. ماست
  3. حمص یا کره مغزدانه‌ها با میوه یا کراکر نرم

 

  • گزینه‌های ناهار
  1. مرغ یا پنیر برش خورده و سالاد میوه
  2. ماهی تن و کراکر
  3. سوپ عدس
  4. ساندویچ کره بادام زمینی با میوه در کنار آن
  5. ماست یونانی با میوه

 

  • گزینه‌های میان وعده عصرگاهی
  1. بستنی یخی میوه ای حاوی سیب، انبه، موز و پرتقال
  2. پنیر کاتیج با آووکادو خرد شده
  3. چند تکه پنیر
  4. سالسای ملایم با نان پیتا

 

  • گزینه‌های شام
  1. کینوا، عدس یا موز پخته
  2. توفوی تفت داده
  3. همبرگر خرد شده با لوبیا یا ماکارونی و پنیر در کنار آن (یا برگر لوبیا سیاه به عنوان گزینه ای گیاهی)
  4. ساندویچ پنیر گریل شده با سوپ گوجه فرنگی
  5. سوپ سبزیجات و املت تخم مرغ
  6. سبزیجات و گوشت چرخ کرده پخته یا دیگر گوشت‌های لطیف خرده شده

کودکانی که چندین ساعت پیش از خواب شام می‌خورند، ممکن است به مصرف یک میان وعده پیش از خواب نیاز داشته باشند.

برخی کودکان یک ساله همچنان شیر مادر را می‌نوشند. شیر مادر حاوی مواد مغذی است و کودکان یک ساله ممکن است اندکی بیشتر از آنهایی که قبلا از شیر گرفته شده اند، شیر بنوشند.

زمانی که کودک آماده از شیر گرفتن بود، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا جایگزین کردن شیر مادر با شیر به جای شیر خشک را توصیه کرده است.

محمد مهدی حیدرپور

منبع: مدیکال نیوز تودی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=6352
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.