تجربه رشد زبانی در شش سالگی

کودکان شش ساله مفهوم چپ و راست را درک می‌کنند. آنها می‌توانند جهت‌های مختلف را بیان کنند، مثلا می‌توانند در یک جمله آدرس وسایل خود را بدهند. علاوه‌براین می‌توانند اشیا مختلف را توصیف کنند. مثلا درباره رنگ، اندازه و جنس یک توپ صحبت کنند و از آنها می‌توانند تفاوت‌ها و شباهت‌های اشیا مختلف را نام ببرند. همچنین فصل‌های سال و ساعات مختلف روز را می‌شناسند. آنها می‌توانند درباره دنیای واقعی و تخیلی، به‌طور جداگانه صحبت کنند.

بچه‌ها در شش سالگی قادرند درباره تصمیم‌گیری‌های خود توضیح دهند، قضاوت کنند و راه‌حل‌های خود را به شما ارائه دهند. آنها می‌توانند خیلی کوتاه گزارش دهند که با دوستان خود چه بازی‌های کرده‌اند، کجا رفته‌اند و چه اتفاقاتی افتاده‌ است. اگر فیلم یا کتابی را دیده باشند، می‌توانند با جزییات برای شما توصیف کنند و یا شما را ترغیب کنند که آن را ببینید.

کودکان در این دوران به مهارت‌های بالای زبانی مجهز شده‌اند. یعنی می‌توانند با شما شوخی کنند، از کلمات کنایه‌آمیز استفاده کنند و یا درباره برخی مسائل با شما بحث کنند. آنها قادرند راه‌حل‌های پیچیده و مختلف را به‌کار گیرند.

برخی کودکان می‌توانند خواندن و نوشتن را از شش سالگی شروع کنند. شش سالگی شروع دوران جدیدی‌ست که کودکان می‌توانند با نوشتن و خواندن آشنا شوند و رشد زبانی را در مرحله‌ی جدیدتری تجربه کنند. آنها می‌توانند در جملات خود از افعال گذشته استفاده کنند. وقتی برای شما قصه‌ای تعریف می‌کنند، جزییات را بیان می‌کنند و برای شما مثال‌های مختلفی می‌زنند. در حقیقت بچه‌ها در شش سالگی با مهارت زیادی داستان‌سرایی می‌کنند و شما را با خود همراه می‌کنند.

کودکان در شش سالگی صدها کلمه می‌دانند، در حالی‌که هرروز به گستره لغات خود می‌افزاید. آنها می‌توانند درباره اتفاقات مربوط به خودشان نیز قصه‌گویی کنند. مثلا درباره تعطیلات تابستان یا سفری به روستا. کودک شش ساله می‌تواند کلمات را تفکیک کند. یعنی حروف تشکیل‌دهنده را جدا کند و بگوید یک کلمه از چه حروفی تشکیل شده است. آنها می‌دانند که برخی حروف نقطه دارند و برخی بدون نقطه هستند.

بعضی کودکان، خواندن و نوشتن را از این سنین می‌آموزند و دوست دارند داستان‌های کوتاه و کودکانه بخوانند و یا برای دیگران تعریف کنند. آنها می‌توانند داستان‌های مختلف را بررسی و شخصیت‌های مختلف قصه را قضاوت کنند. آنها بعضی از شخصیت‌های قصه را دوست دارند و برخی شخصیت‌ها را اصلا دوست ندارند. کودکان شش ساله می‌توانند درباره این افراد نقاشی کنند و بین آنها و شخصیت‌های واقعی تمایز قائل شوند. آنها تشخیص می‌دهند برخی از شخصیت‌ها واقعی هستند و برخی دیگر وجود ندارند. اگرچه از این مساله خبر دارند اما ممکن است گاهی از آنها بترسند.

ترجمه و گردآوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.verywellfamily.com/6-year-old-developmental-milestones-620703

https://childdevelopment.com.au/resources/child-development-charts/stages-of-language-development-checklist/

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3318
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.