برای باهوش شدن نوزادان لالایی بخوانیم؟

در خصوص اثرات موسیقی کلاسیک به خصوص آثار موتزارت، بر روی نوزادان، پژوهش‌های زیادی انجام شده است. برخی بر این باورند که موسیقی کلاسیک می‌تواند موجب تحولات بزرگی در نوزادان شود. اما این ادعا واقعاً درست است؟

  • پژوهش‌ها چه می‌گویند؟

براساس برخی پژوهش‌ها پخش موسیقی کلاسیک موتزارت، با تغییر سطح هوش نوزادان رابطه دارد. این رابطه «اثر موتزارت» نامیده می‌شود. البته نمی‌توان به این رابطه به عنوان یک فرمول صددرصد نگاه کرد. براساس برخی پژوهش‌ها، کودکانی که پیش از انجام برخی تکالیف، به آثار موتزارت گوش داده بودند، ۸ تا ۹ درجه پیشرفت هوش فضایی از خود نشان داده بودند. پژوهشگران نمی‌دانند این رابطه دقیقاً به چه علتی رخ می‌دهد اما در سال‌های اخیر کشف این رابطه موجب پدید آمدن بازار سودجویانی شده که جیب والدین را با توهم داشتن یک کودک نخبه و باهوش، خالی می‌کردند.

  • آیا فقط پخش موسیقی کارساز است؟

حقیقت این است که شاید پخش موسیقی کلاسیک برای کودکان جالب باشد اما اینکه آنها به شکلی بی‌حرکت و منفعلانه، به موسیقی گوش دهند و بعد سطح هوش آنها ناگهان تغییر کند، کمی مشکوک است. کودکان بزرگتر می‌توانند بازی و آموختن آلات موسیقی را در برنامه خود داشته باشند. به این ترتیب با ریتم‌‌های مختلف آشنا می‌شوند و یکپارچگی حسی در آنها افزایش می‌یابد. یعنی بهتر می‌توانند بین حواس پنج‌گانه خود هماهنگی ایجاد کنند و خود را با محیط اطراف‌شان سازگار کنند.

  • بچه‌هایی که موسیقی و لالایی می‌شنوند، چه سودی می‌برند؟

برخی پژوهش‌ها نشان دادند، کودکان جوان (زیر سه سال) که با اسباب‌بازی‌های موزیکال بازی می‌کنند، توانایی هایی ارتباطی بالاتری نسبت به دیگر کودکان دارند. آنها سریع‌تر با والدین خود ارتباط می‌گیرند و درک بسیار خوبی از ریتم‌های موسیقی به‌دست می‌آورند. برخی پژوهش‌ها نیز اثرات مثبت لالایی خواندن و یا پخش موسیقی برای نوزادان را نشان می‌دهند. این پژوهش‌ها بر لالایی‌های بداهه و عاشقانه‌ای که والدین برای کودکان خود می‌خواندند، تاکید زیادی داشتند و آنها را بسیار مفید می‌دانند. به‌طورکلی چه نوزادان و چه کودکانی که در طول رشد خود بیشتر در معرض موسیقی کلاسیک بوده‌اند و یا با اسباب‌بازی‌های موزیکال بازی کرده‌اند و لالایی‌ و آوازهای والدین را شنیده‌اند، از اثرات مثبت آن بر ذهن خود بهرمند می‌شوند. به شکلی که سطح اکسیژن خون افزایش یافته و میزان استرس در آنها کاهش یافته است.

 

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://www.moms.com/classical-music-helps-your-childs-mental-emotional-development/

https://greatergood.berkeley.edu/article/item/does_classical_music_make_babies_smarter

 

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=7649
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.