باید و نباید های تغذیه کودک یک‌ ساله!

زمانی که صحبت از تغذیه‌ کودک می‌شود نبایدها و خط‌قرمزها خیلی جلوتر از بایدها حرکت می‌کنند. درواقع ممکن است رعایت برخی اصول چندان هم سخت به نظر نرسید، با این حال این شک و شبهه ایجاد می‌شود که کدام راهکار مناسب‌تر است. کدام دستور غذایی مفیدتر و دقیق‌تر است. در این مقاله ابتدا با هم نبایدهای تغذیه‌ کودک را بررسی می‌کنیم و بعد از آن به بایدها و نبایدهای تغذیه کودکان بیمار یک ساله می‌پردازیم.

  • غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد

بین یک تا دو سالگی، کودکان نوپا می‌توانند تا زمانی که غذا در شکلی مناسب مصرف کودک باشد، از غذاهایی مشابه با آنچه والدین یا مراقبین مصرف می‌کنند، لذت ببرند.‌ کودکان نوپا در معرض خطر خفگی به واسطه مصرف برخی غذاهای خاص قرار دارند. خفگی یکی از عوامل اصلی آسیب دیدگی و مرگ در دوران کودکی است. والدین یا مراقبین می‌توانند خطر خفگی را با رعایت موارد زیر کاهش دهند:

  • توجه به غذاهای سفت که تغییر شکل می‌دهند: کره بادام زمینی، پنیرهای فشرده و دیگر موادغذایی این چنینی می‌توانند موجب مسدود شدن مسیر هوایی کودک شوند. از دادن آنها به کودک روی یک قاشق یا در اندازه‌ای بزرگ پرهیز کنید. برخی افراد این مواد غذایی را با آب رقیق کرده یا آنها را روی مقدار کمی کراکر پخش می‌کنند.
  • خرد کردن مواد غذایی کوچک و گرد: بلوبری، انگور و دیگر مواد غذایی با اندازه و شکلی مشابه می‌توانند خطر خفگی کودک را افزایش دهند. آنها را به تکه‌های کوچک برش بزنید. همین شرایط درباره طالبی یا دیگر میوه‌های خانواده ملون صدق می‌کند.
  • پرهیز از غذاهایی با خطر بالای خفگی و فاقد ارزش غذایی: پاپ کورن و برخی تنقلات دیگر مانند چیپس با خطر بالای خفگی کودک همراه هستند. همچنین، آنها فواید سلامت چندانی را ارائه نمی‌کنند و بهتر است از مصرف آنها پرهیز شود.

همچنین، نظارت بر کودک هنگام غذا خوردن، باز داشتن وی از غذا خوردن هنگام بازی کردن، و یادآوری این نکته که هنگام غذا خوردن نباید حرف بزند، توصیه می‌شود. افزون بر این، اجازه ندهید کودک به تنهایی یا هنگام نشستن روی صندلی عقب خودرو غذا بخورد، زیرا خطر خفگی وجود دارد.

نوشیدنی‌های شیرین مانند نوشابه‌های گازدار و آبمیوه‌های شیرین خطر پوسیدگی دندان را افزایش می‌دهند. بهتر است این قبیل خوراکی‌ها به کودکان نوپا داده نشوند.

این در شرایطی است که نوزادان و کودکان نوپا همواره باید به آب دسترسی داشته باشند.

 

  • غذاهایی برای کودک یک ساله بیمار

تنها به دلیل ابتلا به بیماری، نیازی نیست تا تغییری در شیوه تغذیه کودک ایجاد کنید. اگر اشتهای کودک تحت تأثیر قرار نگرفته و استفراغ نمی‌کند، همچنان می‌توانید روند عادی مصرف وعده‌های غذایی را دنبال کنید.

کودکان نوپا که همچنان با شیر مادر تغذیه می‌شوند، ممکن است به مصرف شیر بیشتر تمایل داشته باشند. آنهایی که غذای جامد مصرف می‌کنند ممکن است به مصرف پوره‌ها یا غذای نوزاد تمایل داشته باشند. کودک را تشویق کنید با به صدای بدن خود گوش دهد، سپس غذاهای سالم بر اساس نیازهایش را به وی ارائه کنید. به عنوان مثال، کودکی که تمایلی به جویدن غذا ندارد را می‌توان با اسموتی‌های میوه و سبزیجات همچنان به خوبی تغذیه کرد.

زمانی که کودک نمی‌تواند غذا را در معده خود نگه دارد یا تمایلی به غذا خوردن ندارد، حصول اطمینان از مصرف آب کافی توسط وی اهمیت دارد. اگر کودک به اسهال مبتلا است، تب بالایی دارد یا به طور مکرر استفراغ می‌کند، با پزشک درباره دادن یک نوشیدنی الکترولیت به وی برای جایگزینی مایعات از دست رفته و پیشگیری از کم آبی بدن صحبت کنید.

برخی پزشکان دنبال کردن یک رژیم غذایی ساده برای چند ساعت پس از این‌که کودک اسهال یا استفراغ داشته است را توصیه می‌کنند. افراد می‌توانند دادن مواد غذایی زیر را مد نظر قرار دهند که به نام رژیم غذایی برات (BRAT) نیز شناخته می‌شود:

  •  موز
  •  برنج
  •  سس سیب
  •  نان تست

محمد مهدی حیدرپور

منبع: مدیکال نیوز تودی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=6350
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.