اسباب‌بازی‌ھای خانگی و کم‌هزینه برای نوزادان

کودکان کم سن و سال نیاز به اسباب بازی‌ھای خاص یا گران‌قیمت برای رشد و یادگیری ندارند. در حقیقت، با کمی خلاقیت، می‌توانیم اشیای معمولی خانگی را با کمترین هزینه و دردسر تبدیل به اسباب‌بازی‌های خانگی کنیم. در این مطلب می‌خواهیم ایده‌های مختلف را بررسی کرده و علت مفید بودن چنین بازی‌هایی را بدانیم.

چرا اسباب‌بازی‌ھای خانگی و فعالیت‌ھای کم‌هزینه برای کودکان خوب ھستند:

– بازی‌ھای خانگی شیوه بسیار خوبی برای سرگرم نگاه داشتن کودکان بوده و به یادگیری و رشد آنھا کمک می‌کند.

– ھیچ ھزینه‌ای ندارند و می‌توانند خلاقیت فرزندتان را بھبود بخشند.

– یافتن ایده‌ھایی برای بازی کودکان در خانه بسیار ساده است.

– اسباب‌بازی و بازی‌ھای بسیاری ھستند که شما و فرزندتان می‌توانید با یکدیگر خلق کنید. ھمچنین می‌توانید از وسایل خانگی برای بازی‌ھای آزاد فرزندتان ارائه کنید. برای مثال، کودکان کم سن و سال عاشق باز و بسته کردن در ظرف‌ھا ھستند و کودکان بزرگتر اغلب از بازی‌ھای ساختنی لذت می‌برند. مثلا ساختن چیزی با خمیرِ کاغذ. منتها لازم است از امنیت این وسایل اطمینان حاصل کنیم. مثلا این وسایل قابل خوردن یا شکستنی نباشند.

بازی با نوزادان

-در حقیقت شما «اسباب‌بازی» ھستید که نوزادتان بیشتر از آن لذت می‌برد. ارتباط شما، صدای‌تان، تکان تکان خوردن در آغوش شما، یا نگاه کردن به صورت شما، به اندازه کافی برای نوزادتان سرگرم کننده ھستند.

-وقتی ھوا خوب است، نوزادتان دوست دارد که بیرون از خانھ باشد، باد را احساس کند، صدای پرندگان را بشنود و رایحه‌ھای جدید بیرون از خانھ را تجربه کند.

-آب بازی کردن در آب کم عمق یا در وان حمام نیز بسیار سرگرم کننده است. فقط به خاطر داشته باشید که ھمیشه وقتی با او آب‌بازی می‌کنید، دستان‌تان را دور کودک نگاه دارید. نوزادان ممکن است در آب با عمق چند سانتیمتر نیز غرق شوند. زمان حمام نوزاد را می‌توانید پخش موسیقی ملایم و مقداری ماساژ لذت‌بخش‌تر کنید.

-نوزادان به موسیقی پاسخ می‌دھند ولی بیشترین لذت را از صدای شما می‌برند. کودک را در بغل کنید، آواز بخوانید، با او حرف بزنید و به چشمانش نگاه کنید. این فعالیت‌ھا کودک را سرگرم کرده، به او در یادگیری و شناخت شما کمک می‌کند.

– ممکن است نوزادان از بازی‌ھایی با فعالیت بیشتر لذت ببرند، بخصوص با شما. کودک‌تان عاشق این است که از سر و کول شما بالا برود یا وسایلی را بگیرد و تکان دھد تا مھارت‌ھای حرکتی جدید را امتحان کند.

-تمامی کودکان کم سن و سال نیاز به زمانی برای بازی در آرامش نیز دارند. بنابراین حواس‌تان به ایما و اشارات کودک‌تان باشد که گاهی به شما می‌گوید احتیاج به بازی در آرامش دارد.

برخی ایده‌ھا برای بازی برای نوزادان

-ھر روز زمانی را برای بازی یک بھ یک اختصاص بدھید – برای مثال، صحبت با نوزاد تان یا شمردن انگشتان پای او. می توانید این کار را به عنوان بخشی از کارھای معمول مانند تعویض پوشک انجام دھید.

– روی شکم نوزاد با دهان صدا بیاورید و انگشتان کوچک پای او را قلقلک دھید.

-یک جغجغه درست کنید. یک ظرف آب میوه یا شیر خالی را که شسته و خشک کرده‌اید با برنج، ماکارانی، نخود، حبوبات خشک یا حتی دکمه‌‌ھای قدیمی پر کنید (اطمینان یابید که در ظرف محکم بسته شده باشد تا از خطر خفگی جلوگیری کنید).

– آواز و اشعار کودکانه بخوانید. نوزادان از تکرار اعمالی مانند دست زدن یا تکان دادن انگشتان لذت می‌برند. -به عنوان بخشی از برنامه روزانه نوزادتان کتاب بخوانید. برای مثال، قبل از خواب.

-با برگرداندن جعبه، گلدان یا ظروف پلاستیکی طبل درست کنید. به کودک‌تان یک قاشق چوبی بدھید تا روی طبل بزند.

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=11143
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.