آزادی عمل به کودکان پس از راه افتادن به ‌چه ‌صورت است؟

کودک یک ساله شما با سرعت بالایی حرکت می‌کند. بنابراین شما مجبور می‌شوید قسمت‌های مختلف خانه خود را بهتر بشناسید و بدانید چه بخش‌هایی ممکن است برای کودک مشکل‌ساز باشد. کودک شما در محیط با خزیدن و تاتی‌کردن شروع می‌کند و کم‌کم با اعتمادبه‌نفس بیشتری شروع به راه رفتن و کشف قسمت‌های مختلف می‌کنند. کودک شما از هر جایی که دستش برسد، کمک می‌گیرد تا راه برود و بتواند بایستد. آنها از پایه‌های مبلمان یا میزها استفاده می‌کنند تا خودشان را روی دوپا نگه دارند. کودک یک ساله هیچ شناختی از جنس اشیا ندارد، بنابراین شما به عنوان والدین کودک بایستی اشیا شکستنی، تیز و خطرناک را از دسترس کودک دور کنید.

وقتی کودکان به اشیا جذاب و ایمن علاقه نشان می‌دهند، آنها را به حال خود بگذارید و اجازه دهید آنها را در اختیار داشته باشند. هرگز کودک را با کلمات منفی مثل دست نزن یا نکن، محاصره نکنید. به جای این کار محیط را ایمن کنید. ارتفاع تخت او را کم کنید. کف اتاق‌ها را نرم کنید و تلاش کنید، محیط خانه راحت و ایمن باشد تا مجبور نباشید دائما کودک خود را از دست زدن به اشیا نهی کنید. فعل منفی تاثیرات مخربی روی کودک شما می‌گذارد. به‌طوری که دنیا را جای ناامنی بشناسد و دائما مضطرب است. علاوه‌براین ممکن است تبدیل به کودکی لجباز و پرخاشگر می‌شود. کودکی که آزاد نبوده، عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفسش آسیب می‌بیند و آرامش درونی ندارد.

به جای آن‌که جلوی کودک را بگیرید و از جملات منفی استفاده کنید، به او پیشنهادات مختلفی دهید تا آنها را امتحان کند. به این ترتیب می‌توانید روابط صمیمانه و راحتی با کودک داشته باشید. از حدود پانزده ماهگی، کودک شما تواناهای حرکتی جدیدی به‌دست می‌آورد. او می‌تواند دستهایش را بر پشت کامیون اسباب‌ بازی نگه دارد و جلو برود. در ضمن می‌تواند تمام نقاط مختلف خانه را جهت‌یابی کند. او حتی قادر است بدون برهم خوردن تعادلش، پاها و بازوهایش را باز کند و راه برود.

در اواخر سالگی، کودک بدون کمک دستهایش بلند می‌شود و راه می‌رود. او می‌تواند از پله‌ها بالا و پایین برود. کودکان یک‌ساله علاقه‌ی زیادی به فشار دادن دکمه‌ها و کلیدها دارند. پس تلاش کنید وسایلی از این قبیل را از جلوی دست کودک دور کنید. شما می‌توانید دورادور مراقب آنها باشید. اجازه دهید کودکتان از شما دور شود. این بخشی از زندگی فیزیکی و اجتماعی آنهاست. بگذارید آنها جهان اطراف خود را آزادانه کشف کنند اما خیلی از آنها دور نشوید و همیشه برای کودکان خود حضور داشته باشید.

همچنین کودک از هجده ماهگی می‌تواند لیوان را به سمت دهان خود ببرد و با قاشق غذا بخورد. علاوه‌براین کودک یک ساله شما پس از راه رفتن، تلاش می‌کند تا توپ را شوت کند و شروع به دویدن کند. سرعت رشد حرکتی کودک شما، او را وارد مرحله جدیدی از زندگی می‌کند، به‌طوری‌که شاید نتوانید چشم از او بردارید. بنابراین بهتر است فضایی ایمن در اختیار کودک خود قرار دهید تا او به آسانی بتواند تجربیات تازه‌اش را به جلو ببرد.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منابع:

https://healthywa.wa.gov.au/Articles/A_E/Child-development-1-2-years

https://www.verywellfamily.com/1-year-old-developmental-milestones-289864

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=3461
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.