۳ شیوه برای پیشگیری از پرحرفی ‌های نا به ‌جای کودکان

آیا فکر می‌کنید کودک شما پرحرفی می‌کند؟ گاهی از زیاد حرف زدن کودک خود خسته می‌شوید؟ آیا کودک شما اسرار خانواده را برای غریبه‌ها فاش می‌کند؟ اگر به دنبال راهی هستید تا بر پرحرفی‌های کودک خود فائق آیید، این مطلب را از دست ندهید.

نکته: کودکان از سه سالگی به بعد تمایل دارند بسیاری از اتفاقاتی را که تجربه می‌کنند، برای شما و دیگران تعریف کنند. این رفتار کاملا طبیعی‌ست. اما لازم است در این بین آگاهی‌های ضروری را در اختیار کودک قرار دهیم. بنابراین اگر می‌خواهیم از پرحرفی‌ها یا فاش شدن رازها توسط کودکان جلوگیری کنیم، لازم است آموزه‌هایی را در اختیار کودک قرار دهیم. درغیراین‌صورت نمی‌توانیم کودک را تنبیه کنیم و یا به علت اینکه حرف‌های نامربوطی زده است، او را متهم کنیم.

  • برای کودک اهمیت مسائل را روشن کنید

پیش از آنکه از فاش کردن رازهای خانواده توسط کودک و پرحرفی‌های او شرمنده شوید، لازم است برای کودک توضیحات کاملی ارائه کنیم. بایستی برای کودک خود روشن کنیم که درباره برخی مسائل فقط می‌توانیم با پدر و مادر و یا خواهر و برادر صحبت کنیم و نباید با افراد دیگر در میان بگذاریم. به این ترتیب از برخی پرحرفی‌های ناخوداگاه کودک پیشگیری کرده‌ایم. بهتراست به کودک کمک کنیم تا تفاوت بین حرف‌های معمولی و مسائل خانوادگی را تشخیص دهد. یعنی تشخیص دهد کدام حرف‌ها را می‌توان با دیگران درمیان گذاشت و کدام مسائل را نباید به اشتراک گذاشت.

  • اطمینان حاصل کردن

لازم است به کودک خود آموزش دهیم که اگر گاهی از به اشتراک گذاشتن مساله‌ای با دیگران، مطمعن نیست، از ما سوال بپرسد. ممکن است برخی مواقع کودک شما از اینکه حرفی بزند یا نه، تردید داشته باشد و آنگاه با سوال پرسیدن از شما، مطعن شود. این کار کودک بسیار ارزشمند است و نشان می‌دهد کودک شما پیش از حرف زدن، با خودش فکر کرده و برای اطمینان به شما رجوع کرده است. در وهله اول این کار کودک را ارج نهید و سپس او را راهنمایی کنید.

  • یک علامت تعیین کنید

بین خود و کودک‌تان یک علامت یا رمز شخصی معین کنید برای اینکه هر زمان احساس کردید کودک در حال فاش کردن راز یا اندکی پرحرفی نابه‌جاست، آن را به کودک نشان دهید. مثلا با کودک خود قرار بگذارید که هر زمان دو انگشت اشاره خود را روی بینی خود قرار دادید و ابروهایتان را بالا بردید، به این معناست که باید سکوت کنیم و حرفی نزینم. اگر این علامت‌گذاری را به عنوان یک بازی در نظر داشته باشیم، کودکان از آن استقبال می‌کنند. در حقیقت اگر شما به عنوان والدین کودک، پیش از اینکه کودک پرحرفی کند یا رازی را فاش کند، غیرمستقیم و در قالب بازی‌ها و شعر، رفتار مناسب را به او بیاموزید، از مشکلات بعدی پیشگیری کرده‌اید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.parents.com/

 

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9827
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.