با قوزکردن فرزندمان چه کنیم؟

اگر به طور مداوم می‌گویید: “سام، صاف بایست” یا ساناز، اونجور قوز نکن. شانه‌هاتو عقب بده، سخن بی‌جایی نمی‌گوید. ممکن است، کودک شما صاف‌تر نیز بایستد؛ اما پس از چند لحظه دوباره قوز خواهد کرد. راهکار برای اینکه کودکم وضعیت بدنی مناسبی داشته باشد چیست؟

  • علل پزشکی

در برخی از موارد وضعیت نامناسب بدنی، ناشی از یک مشکل فیزیکی مانند اسکولیزر (انحنای جانبی ستون مهره‌ها) است. تقریبا ۲ درصد بالغین، دختران چهار برابر پسران، انحنای غیرطبیعی در ستون مهره‌هایشان دارند که باید توسط یک متخصص معاینه شوند.

  • سرزنش ممنوع

معمولا وضعیت نامناسب بدنی، فقط به صورت یک عادت یا بازتابی از تصور شخصی غلط است. هنگامی که قوزکردن یا دولادولا راه رفتن ناشی از احساسات منفی کودک است، نه‌تنها سرزنش کمکی نمی‌کند، بلکه ایرادهای پی‌درپی، احساس کودک را نیز بدتر می‌کند؛ اما وقتی فقط به صورت عادتی ساده درآمده است باید با آن به‌عنوان رفتاری که به تغییر نیاز دارد، برخورد شود راه‌حل‌های زیر را امتحان کنید.

  • عادت را بررسی کنید.

    از ایراد گرفتن دست بردارید و در ابتدا با در نظر گرفتن کودک، وضعیت را ارزیابی کنید.

  1. نحوه ایستادن و نشستن او رابرای چند روز زیر نظر بگیرید. آیا درمواقع خاصی قوز می‌کند، یا این کار برای او یک عادت همیشگی درآمده است؟ آیا فقط هنگامی که از دستش عصبانی می‌شوید قوز می‌کند، یا بروز این عادت به رفتارتان نسبت به او بستگی ندارد؟
  2. مراقب علائم انحنای ستون مهره‌های کودک خود باشید. در حالی که لباس شنا در تن دارد،او را از جلو، عقب و طرفین در حالت ایستاده با دستانی کشیده در بالای سر یا در حال خم شدن نگاه کنید. در مشاهده خود تقارن شانه شانه‌ها، دوسوی لگن و استخوان‌های برجسته در شانه‌ها را در نظر بگیرید. عدم تقارن قفسه سینه (نشانه‌ای از اسکولیزر) می‌تواند به صورت برآمدگی قوزی شکل درپشت یکی از شانه‌ها پدیدار شود. یک قوز دائمی (کیفوز) ویا گودی کمر بیش‌ازحد (هیپر لوردوز) ازطرفین، قابل تشخیص هستند. اگر با یک ناهنجاری مشکوک روبه‌رو شدید با پزشک خود مشورت کنید.
  3. تصمیم بگیرید. اگر کودک مشکل بدنی ندارد و وضعیت نامناسب بدن او به شکل عادت آشکاری در نیامده است، تلاش کنید آن را نادیده بگیرید؛ زیرا سرزنش و ایرادهای شما، ممکن است جلوی فراموش‌شدن این عادت‌ها را بگیرند. به جای آنکه به طور مداوم به بدنشستن یا ایستادن کودک اشاره کنید، گاهی درمورد اینکه وقتی صاف می‌ایستد چقدر خوب به نظر می‌آید، نظر دهید.

 

مژگان موسی‌پور

منبع: چگونه با کودکم رفتار کنم؟

دکتر گاربر/ مترجمان: شاهین خز علی/هومن حسینی نیک/ احمد شریف تبریزی

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9779
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.