هشت شیوه برای گفت‌‌وگو با کودکانی که دچار اضطراب کرونا شده‌اند

رادیو و تلویزیون اخبار لحظه به لحظه کرونا را پوشش می‌دهند و ما و کودکان در معرض دریایی از اطلاعات مختلف کرونایی قرار گرفته‌ایم. اطلاعضطراب و فشار زیادی را بر همه‌ی ما تحمیل می‌کند. اگر نمی‌دانید چطور با کودک خود گفت‌وگو کنید تا کمتر در معرض آسیب‌ها باشد،‌ این مطلب کمک بزرگی به شما می‌کند.

  • در وهله اول اضطراب خود را مدیریت کنید

پژوهش‌ها نشان می‌دهد، والدین مضطرب، کودکان مضطرب پرورش می‌دهند. اگر شما والدی باشید که قادر به مدیریت هیجانات و سطح اضطراب خود نیست،‌ این مساله موجب افزایش ترس و اضطراب فرزند شما نیز می‌شود.

  • بدون فوت وقت، با کودک وارد گفت‌وگو شوید

با کودکان خود صادق باشید و اطلاعات صحیحی درباره ویروس کرونا به آنها ارائه کنید. برای اینکه کودک را از آسیب‌های موقعیت اضطراب‌زا خلاص کنید،‌ لازم است اطلاعات کودک را بالا ببرید. کودکان موقعیت خطر را کاملا درک می‌کنند، پس آنها را دست‌کم نگیرید و سعی نکنید کودک را از دانستن موارد ضروری، دور نگه دارید.

  • تشخیص دهید کودک چه اطلاعاتی دارد

گاهی ترس و اضطراب کودک ما براساس اطلاعات غلط یا شایعه‌ها شکل گرفته‌ است. حتماً با کودکان گفت‌وگو کنید تا از اطلاعاتی که درباره کرونا ویروس دارند،‌ مطلع شوید. از آنها سوال بپرسید و آنها را تشویق کنید که اطلاعات خود را در اختیار شما نیز قرار دهند. به این ترتیب می‌توانید ریشه‌های اضطراب آنها را بهتر مدیریت کنید.

  • با کودک همدلی کنید و ترس و اضطراب او را کوچک نشمارید

اگر شرایط پاندمی کرونا موجب اضطراب کودک شده‌ است،‌ لازم است ابتدا با او همدلی کنید. شاید اضطراب کودک از نظر شما بی‌مورد باشد، اما به نظر خودش این‌طور نیست. پیش از آنکه کودک را نصیحت کنید، به حرف‌های کودک و احساساتش احترام بگذاریم، به او گوش دهیم و با او همدلی کنیم.

  • اطلاعات صحیح را در اختیار کودک قرار دهیم و او را به رعایت بهداشت تشویق کنیم

وقتی راه‌حل‌های مراقبتی و بهداشتی را در اختیار کودک قرار می‌دهیم و در این مسیر او را یاری می‌کنیم، بدون شک از فشارهای کودک در شرایط پاندمی کاسته‌ایم. کودکان از راه‌حل‌ها و شیوه‌های مفید استقبال می‌کنند.

  • متناسب با سن کودک، اطلاعات را دسته‌بندی کنید و در اختیار او قرار دهید

برای کودکان سه تا چهار ساله، می‌توانید از قصه و شیوه‌های تخیل‌پردازی استفاده کنید. موضوع را بیش از حد جلوه ندهید و یادتان نرود که شما باید از دید یک کودک، مساله کرونا و مراقبت‌های بهداشتی را بیان کنید. نمی‌توانیم با یک کودک ۴ ساله، مانند یک بزرگسال صحبت کنیم.

  • درباره روالِ تازه‌ی زندگی صحبت کنید

اینکه کودکان نمی‌توانند به مهد کودک بروند و از دوستان خود دور مانده‌اند یک اختلال بزرگ در زندگی آنها به شمار می‌رود. بهتر است برای کودکان بالای سه سال توضیح دهید که این شرایط تغییر خواهد کرد و ما دوباره به مهد کودک و کنار دوستان خود بازمی‌گردیم. ما اکنون برای سلامتی خود و دیگران مجبور هستیم بیشتر در خانه بمانیم.

  • نسبت به تغییرات رفتاری و احساسی کودک هشیار باشید

بسیاری از کودکان نمی‌توانند احساس ترس و اضطراب خود را در قالب کلمات بیان کنند و این مساله در رفتار متفاوت آنها جلوه می‌کند. مثلا ممکن است کودکی به دلیل احساس اضطراب، دچار وسواس شود. ممکن است کودک دیگری، دچار مشکلات کم‌خوابی یا بدخوابی، پرخوری و یا دل‌درد شود. نسبت به این علائم هشیار بمانید و مداخله‌ی لازم را انجام دهید.

ترجمه و گرداوری: مهرنوش خالقی

منبع:

https://www.verywellfamily.com/talk-to-your-kids-about-coronavirus-4798953

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9550
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.