راه ‌هایی ساده برای آشنایی کودکان با فرهنگ و اقلیم ایران!

اغلب ما تصور می‌کنیم آشنایی با فرهنگ، اقلیم و سنت‌های ایران نیاز به آموزش‌های رسمی یا داشتن امکانات مالی زیاد دارد. موزه‌گردی، سفر و خرید محصولات آموزشی برخی از این راه‌کارهاست، با این‌حال این روزها که ویروس کرونا ساختار زندگی‌ها را تغییر داده است یا بسیاری از ما امکان سفرهای مکرر یا دسترسی به برخی ابزارهای آموزشی را نداریم می‌توانیم در خانه و در قالب بازی و سرگرمی کودکمان را با فرهنگ ایران آشنا کنیم.

  • کتاب‌و کتابخوانی:

اگر به کتاب‌های کودک و نوجوان زیادی دسترسی نداریم کتاب‌های بزرگسالی که همه‌ی ما در خانه نگهداری می‌کنیم راهکار خیلی خوبی هستند. «شاهنامه  فردوسی» منبع بسیار مفیدی برای قصه‌گویی و آشنایی با فرهنگ ایران است. مخصوصا که این کتاب‌ها مصورند و می‌توانید در کنار کودکتان سرگرم شوید.

به طور مثال شما پس ازروایت چند داستان ساده از شاهنامه می‌توانید درباره‌ی نقالی و ورزش‌های باستانی و زوخانه‌ای با کودکتان صحبت کنی.

این منبع مهم ابزاری برای چند هفته و حتی چند ماه گفتگو با کودکان است.

همچنین کلیله و دمنه، هزار و یک‌شب، اشعار مولوی، گلستان و بوستان سعدی منابع خوبی برای آموزش به کودکان‌اند. حتی اگر اطلاعات اندکی از زندگی و آثار این افراد داریم می‌توانیم در اختیار آنها قرار دهیم.

  • خواندن شعرهای بومی – محلی :

اگر فارس، ترک، لر، کرد، عرب و… هستید و شعرها و ترانه‌های محلی دارید موقع انجام کارهای خانه و یا آب‌دادن به گلدان‌ها آنها را زمزمه کنید و اجازه بدهید گوش او به شنیدن این اشعار عادت کند. بعد از آن شما می‌توانید شعرهای بومی و محلی دیگری را که حفظ هستید زمزمه کنید و بدون اشاره‌ی مستقیم درباره این اشعار صحبت کنید. مادربزرگ‌ها و پدربزرگ ها در این زمینه می‌توانند کمک بزرگی به کودکان بکنند.

  • جلسه‌ی آرزو:

هرماه می‌توانید دور هم جمع شوید و درباره‌ی آرزوهایتان حرف بزنید. اما لازم است این آرزوها به سفرهایی که دوست دارید تجربه کنید محدود شود. شما در این جلسه درمورد استان موردعلاقه تان، اماکن دیدنی آن و غذاهای سنتی آن صحبت می‌کنید و حتی اگر لازم شد روی کاغذ و برروی نقشه ایران آن را نشان می‌دهید.

  • برگزاری آیین ها و جشن‌ها:

برگزاری آیین‌ها و جشن‌های ایرانی به صورتی که کودک از فلسفه آن مطلع شود نقش مهمی در تربیت افکار او دارد. او حق دارد دلیل برگزاری شب یلدا و چهارشنبه سوری و … را بداند و نشانه های آن را بشناسد. اگر بتوانیم از تجملات مادی این شب ها کم کنیم و به فسلفه‌ی آنها در قالب گفتگو بپردازیم موضوعات خوبی برای ایجاد ارتباط با کودکان انتخاب کرده‌ایم.

  • تجربه غذاهای محلی

شاید غذاهای محدودی را در خانه امتحان کنید یا ذائقه‌ی کودک محدود باشد. شما می‌توانید با پخت غذاهای بومی ایران (به شرطی که کودک را هم در این امر دخیل کنید) آموزشی غیر مستقیم داشته باشید.

  • از کمک فضای مجازی غافل نشوید

سفرهای مجازی به موزه‌ها و شهرها نیاز به یادآوری ندارد. اما اگر این گردش را محدود به عروسک‌های بومی، لباس‌های محلی و حتی فرش‌های ایران بکنید دنیایی پراز رنگ و داستان برای فرزندتان خواهید ساخت.

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9400
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.