چرا کودکم لوس شده است؟

والدین بی‌آنکه بدانند در رفتار و گفتار خطاهایی دارند که منجر به تربیت فرزندانی حسود می‌شود. لوس کردن، توجه بیش از حد، کنترل بیش از حد، مقایسه کردن و وادار کردن کودک به رقابت ناسالم از جمله رفتارهای اشتباه والدین در این زمینه است.

  • لوس کردن:

والدینی که هر چه کودک می‌خواهد در اختیار او قرار می‌دهند این تصور را به او القا می‌کنند که بی‌رقیب و بی‌همتا است. چنین کودکی وقتی در مهد کودک یا دبستان با شرایط واقعی روبرو می‌شود یا در خانه با ورود فرزند دوم توجه والدین به او کاهش پیدا می‌کند احساس ناامنی می‌کنند و همکلاسی یا نوزاد تازه از راه رسیده را رقیب خود می‌بیند و به آنها حسادت می‌کند.

  • توجه بیش از حد:

کودکانی که در منزل مورد توجه و محافظت بیش‌از‌حد پدرومادر قرار دارند با ورود به مهد یا دبستان و حذف توجه والدین دچار ترس و خجالت می‌شوند و وقتی کودک دیگری را که چنین ضعفی ندارد می‌بینند به او حسادت می‌کنند.

 

  • کنترل بیش از حد:

والدینی که در منزل مقرارت سفت و سختی برای کودک دارند و به‌طور مداوم بدون توضیح دلیل او را کنترل می‌کنند موجب می‌شوند اعتمادبه‌نفس کودک به درستی شکل نگیرد و رشد نکند. چنین کودکی در خارج از محدوده‌ی کنترل پدر و مادر احساس بی‎ارزشی کرده و نسبت به سایر کودکانی که اعتمادبه‌نفس دارند، حسادت می‌کند.

 

  • مقایسه کردن:

مقایسه‌کردن کودکان با یکدیگر از اشتباهات مهلک والدین است. مقایسه‌ی کودک با هم‌سالان خود به حسادت، رقابت ناسالم و کمبود اعتمادبه‌نفس منجر می‌شود.

 

  • وادار کردن کودک به رقابت ناسالم:

کودکان با یکدیگر متفاوتند و هر‌کدام استعداد و ویژگی خاص خود را دارند. برخی والدین کودکان را وادار به رقابت ناسالم با هم‌سالان برای انجام فعالیتی مشابه و مقایسه‌ی نتایج آن می‌کنند بدون آنکه به استعداد و توانایی کودک توجه داشته باشند. چنین رفتاری موجب می‌شود تا رقابتی ناسالم در میان کودکان شکل بگیرد و چون هر کودک استعدادی متفاوت دارد و نتایج یکسان نیست حسادت کودکان را نسبت به یکدیگر بر می‌انگیزد.

منبع:

https://www.momjunction.com/articles/simple-ways-to-deal-with-jealousy-in-children_0022841/

لینک کوتاه مطلب : https://ta6.ir/?p=9264
ممکن است شما دوست داشته باشید

نظر شما چیست؟

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.